همشهری آنلاین: معاون وزیر امور خارجه با تاکید براینکه فرصت‌های برجام یکباره خود را نشان نمی‌دهد، گفت: نباید از برجام توقع شکوفایی اقتصاد داشته باشیم که با امضای آن همه درهای اقتصادی به روی ایران باز می‌شود.

تسنیم نوشت:  مراسم تجلیل از تلاش‌های عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای با حضور استاندار، شهردار و اعضای هیئت نمایندگان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

عباس عراقچی در این مراسم برجام را یک اتفاق بی‌بدیل در عرصه بین‌الملل برشمرد و اظهار داشت: لغو قطعنامه شورای امنیت با 6 بخش و همچنین برداشته‌شدن 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتفاق کم‌نظیری است که جمهوری اسلامی با توکل بر خدا و استفاده از توانمندی‌های داخلی توانست به آن دست پیدا کند‌.

  • دشمن به‌دلیل قدرت دفاعی ایران خواستار حل مناقشه از طریق مذاکره شد‌

وی برجام را حاصل تلفیق 4قدرت دفاعی‌، مقاومت اقتصادی‌، علمی و دیپلماسی برشمرد و افزود: اگر دشمن توانایی حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داشت، لحظه‌ای درنگ نمی‌کرد و با چند حمله نظامی، تاسیسات هسته‌ای را از کار می‌انداخت ولی به دلیل قدرت دفاعی ایران به ویژه توان موشکی نیروهای مسلح، خواستار حل مناقشه از طریق مذاکره شد‌.

معاون وزیر امور خارجه دومین قدرت ایران را مقاومت اقتصادی مردم در شرایط دشوار اقتصادی دانست و بیان کرد: تحریم‌های بی‌سابقه و به قول آنان فلج‌کننده‌ای علیه جمهوری اسلامی به‌کار گرفته شد تا شاهد تسلیم‌شدن ما باشند، ولی مقاومت جانانه مردم به ویژه تولید‌کنندگان در تامین نیاز مردم اجازه نداد تسلیم تحریم‌ها شویم‌.

وی تصریح کرد: مقاومت اقتصادی ایران برای غرب این پیام را داشت که ایران تسلیم نمی‌شود و با تحریم‌های اقتصادی به زانو در نمی‌آید‌.

عراقچی قدرت علمی جمهوری اسلامی در صنعت هسته‌ای را یکی دیگر از عوامل موثر در مذاکرات هسته‌ای دانست و گفت: در عرصه میدانی، دانشمندان هسته‌ای توانسته‌اند 20 سانتریفیوژ را به 20 هزار تبدیل کنند و غنی‌سازی اورانیوم را به 20 درصد برسانند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که میزان اورانیوم غنی‌سازی به 10تن رسید و راکتور آب سنگین اراک آماده بهره‌برداری شد، مذاکره‌کنندگان دریافتند که ایران در زمینه علم هسته‌ای حرف برای گفتن دارد و تحریم‌های هسته‌ای خللی در پیشرفت صنعت هسته‌ای ایران ایجاد نکرده است‌.

معاون وزیر امور خارجه عامل چهارم موفقیت در برجام هسته‌ای را دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی در نظام بین‌الملل برشمرد و اظهار داشت: دیپلماسی ایران توانست مجموعه قدرت‌های قبلی را به زبان بین‌الملل ترجمه و به مخاطبان ارائه کند.

وی وظیفه اصلی دیپلماسی هر کشور را نقل‌کردن توانایی آن کشور در عرصه بین‌الملل دانست و افزود: قدرت بدون دیپلماسی کشور و دیپلماسی بدون قدرت نیز ناتوان است، اگر دیپلماسی متکی به قدرت نباشد، نمی‌تواند در عرصه بین‌الملل تاثیرگذار باشد‌.

عراقچی بیان کرد: مردمی لایق معجزات الهی می‌شوند که توانایی‌های خود را تقویت کنند و برای رسیدن به اهداف خود تلاش مستمر و پیگیر داشته باشند و مردم ایران در مذاکرات هسته‌ایی با تلاش و کوشش نشان دادند که لایق معجزه الهی هستند.

وی قدرت کشورها را به 3 دسته منابع عظیم طبیعی‌، داده‌های اکتسابی و گفتمان بین‌المللی تقسیم و تصریح کرد: برخی از کشورها دارای منابع عظیم انرژی‌، معادن‌، جمعیت و غیره هستند که در عرصه بین‌الملل جایگاه ویژه‌ای دارند.

معاون وزیر امور خارجه تلاش برای توانمندشدن در عرصه‌های مختلف از جمله صنایع دفاعی، اقتصادی را ویژگی دسته دوم کشورها برشمرد و گفت: کشوری که می‌تواند در عرصه بین‌الملل حرفی برای گفتن داشته باشد، به‌عنوان سومین دسته کشورهای تاثیرگذار و قدرتمند شناخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل، حرف برای گفتن دارد و این قدرت مقاومت و مقابله در برابر آمریکا سبب شده که در صحنه بین‌الملل نقش مهمی را ایفا کند‌.

  • ایران قدرت نخست منطقه است

عراقچی با تاکید بر اینکه ایران قدرت نخست منطقه است، اظهار داشت: در بحران عراق‌، سوریه و لبنان‌، نقش ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار قابل مشاهده است‌.

وی با اشاره به اینکه در فصل هفتم قطعنامه شورای امنیت بر تعلیق غنی‌سازی تاکید شده، افزود: جمهوری اسلامی زیر بار این حرف زور نرفت و این قطعنامه بدون اینکه اجرا شود، لغو شد‌.

معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: بدون اینکه یک روز غنی‌سازی تاسیسات هسته‌ای ایران تعطیل شود، قطعنامه‌ها برداشته شد و در ادامه آن تحریم‌های اقتصادی نیز لغو شد‌.

  • برجام فرصتی برای برطرف ساختن ضعف‌‌های اقتصادی است

وی تصریح کرد: برجام یک فضای جدید برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده که ضعف‌های اقتصادی خود را جبران کند و ایران را از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت بین‌‌المللی تبدیل کند.

عراقچی با اشاره به مطالعات اخیر یک مرکز تحقیقاتی آمریکایی گفت: ایران در سال 2025 در صورت گام برداشتن صحیح در مسیر اقتصادی به‌عنوان یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند با اتکا به توانایی‌هایش و برداشته‌شدن موانع پیش‌‌رو درمسیر یک کشور اثرگذار در معادلات بین‌المللی گام بردارد.

  • نباید از برجام توقع شکوفایی اقتصاد داشته باشیم

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: نباید از برجام توقع شکوفایی اقتصاد داشته باشیم که با امضای آن همه درهای اقتصادی به روی ایران باز می‌شود.

وی افزود: فرصت‌های برجام یکباره خود را نشان نمی‌دهد، بلکه به مرور زمان و با برقراری روابط اقتصادی زمینه حضور شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ را فراهم می‌سازد.

  • شرکت‌های بزرگ اقتصادی برای فعالیت با ایران عجله‌ای ندارند

عراقچی بیان کرد: شرکت‌های بزرگ اقتصادی برای فعالیت با ایران عجله‌ای ندارند و در این شرایط باید زمینه برقراری ارتباط با شرکت‌های کوچک و متوسط را فراهم کرد‌.

وی دوران پس از برجام را از خود برجام مهمتر و اثرگذار دانست و تصریح کرد: در دوران تحریم فضای تحریم از خود تحریم‌ها به اقتصاد ایران بیشتر لطمه وارد ساخت و در دوران بعد از برجام نیز باید شرایط را به نفع اقتصاد ایران رقم زد.

معاون وزیر امور خارجه ایجاد فضای مثبت بعد از برجام را عامل ایجاد اطمینان برای رونق اقتصادی دانست و گفت: در داخل کشور این فضا را نباید تخریب کرد و برخی برجام را ازموضوع ملی به جناحی تبدیل کردند‌.

وی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه بازکننده راه‌ها است و مردم و شرکت‌های اقتصادی باید از این فرصت برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی خود بهره گیرند‌.

  • منتظر تفاهم‌نامه و توافق نامه‌ها نباشید

عراقچی اظهار داشت: امضای تفاهم‌نامه همکاری و یادداشت بین‌المللی گام نخست و تشریفاتی است، ولی فعالان اقتصادی نباید منتظر این تشریفات باشند.

وی همچنین با تاکید براینکه رایزنان اقتصادی در مراکز نمایندگی جمهوری اسلامی در سایر کشورها توانمندی چندانی ندارند، افزود: بخش خصوصی معطل رایزنان اقتصادی نباشند و فعالیت خود را دنبال کنند.

معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار سفارتخانه و مراکز نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورها قرار داده است‌.

وی تصریح کرد: با اجرای برجام یک دوره جدیدی برای ایران در عرصه بین‌المللی آغاز شده که نباید به گذشته آن نگاه کنیم بلکه باید آینده را مورد توجه قرار دهیم‌.

عراقچی با اشاره به نقش مهم صنعت گردشگری در رونق اقتصادی کشور گفت: مرکز نمایندگی وزارت امور خارجه در استان‌ها به ویژه در فرودگاه‌ها ویزای 30 روزه برای 180 کشور جهان صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت ایران باید بر‌اساس برنامه 5 ساله پنجم به تولید 5 میلیون بشکه نفت در روز برسد، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت موضوع بسیار مهمی است که دولت در حال تلاش برای بازیابی سهم نفت ایران در بازارهای جهانی است‌.

  • مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران‌، ادبیات سیاسی بین‌الملل را متحول ساختند

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این مراسم اظهار داشت: هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ایی ایران به ریاست وزیر امور خارجه توانست در عرصه بین‌الملل ادبیات سیاسی جدیدی را به وجود آورد.

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی افزود: این ادبیات سیاسی سبب شده که جایگاه جمهوری اسلامی نه تنها در منطقه بلکه در عرصه بین‌الملل اثرگذارتر از گذشته شود.

وی با تاکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی در دهه چهارم گفتمانی مبتنی بر اقتدار و توانمندی اقتصادی است‌، بیان کرد: برای حضور اثرگذارتر در معادلات اقتصادی بین‌الملل دولت و بخش خصوصی بایستی همکاری نزدیکی داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: توسعه صنعت گردشگری و تقویت واحدهای تولیدی استان اصفهان خواسته‌ایی است که در دوران پسابرجام مورد تاکید قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اوضاع واحدهای تولیدی در شرایط کنونی خوب نیست، افزود: امیدوار هستیم بخش اقتصادی دولت با حمایت از تولید زمینه تقویت این بخش را فراهم سازد.

کد خبر 324977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha