همشهری آنلاین: برای نخستین بار پس از جدایی دو کلیسای کاتولیک و ارتدوکس از یکدیگر در سده ‌‌یازدهم، رهبران این دو مذهب مسیحی در هاوانا، پایتخت کوبا دیدار کردند. پاپ فرانسیس و پاتریارک کیریل خواستار وحدت مسیحیان جهان شدند.

دیدار تاریخی سران کلیساهای کاتولیک و ارتدوکس پس از هزار سال

به گزارش دويچه وله، پاپ فرانسیس با پاتریارک (بطریق) کیریل، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه در روز جمعه ۱۲ فوریه 2016 (۲۳ بهمن 1394) دیدار کرد. در این ملاقات رائول کاسترو رهبر کوبا نیز شرکت کرد.

دیدار فرانسیس با کیریل در سر راه سفر به مکزیک در فرودگاه هاوانا انجام گرفت. هر دو رهبر بعد از فشردن دست و روبوسی، عکس مشترک گرفتند و بلافاصله گفت‌وگو را آغاز کردند.

فرانسیس و کریل در این ملاقات نگرانی خود را از وضعیت مسیحیان در خاورمیانه، آفریقا و آسیا اعلام کردند. رهبران دو کلیسا در این ملاقات تاریخی، که پس از هزار سال میان صورت گرفت، درباره گسترش جنگ و تروریسم هشدار دادند.

به نوشته تارنمای اشپیگل آلمان حدود ۲۰ سال است که مقدمات دیدار دو رهبر مذهبی کلیسای کاتولیک و کلیسای ارتدوکس روسیه برنامه ریزی شده بود.

کلیسای ارتدوکس در ۱۴ شاخه مختلف انشعاب پیدا کرده و برگترین شاخه آن کلیسای ارتدوکس روسیه است که حدود ۱۵۰ میلیون نفر پیرو دارد. به نوشته اشپیگل در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ قرار است نمایندگان ۱۴ کلیسای ارتدوکس در یونان گردهم آیند و نشست مشترکی برگزار کنند.

پیروان کلیسای کاتولیک حدود یک میلیارد نفر برآورد می‌شود. در سال‌های اخیر رهبر کاتولیک‌های جهان چندین بار با نمایندگان مختلف کلیساهای ارتدوکس ملاقات کرده است اما دیدار با اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه برای نخستین بار انجام می‌گیرد.

پاتریارک کیریل به نوشته اشپیگل آنلاین با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روابط نزدیکی دارد و در ساختار قدرت سیاسی روسیه نقش ایفا می‌کند. پوتین برای استحکام قدرت خود در روسیه از کلیسای ارتدوکس استفاده می‌کند. منتقدان کلیسای ارتدوکس را متحد دولت روسیه تلقی می‌کنند.

کد خبر 324943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha