شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: آمار زیادی از مشاوره‌ها به‌خاطر توقع‌هایی است که زوجین نتوانسته‌اند آنها را برای هم برآورده کنند.

مدیریت زندگی

 وقتي هم كه انتظارات برآورده نشوند به مرور شادي و رضايت از زندگي را در طرفين كم مي‌كنند، پس مهم است بدانيد چطور توقع‌هاي همسر‌تان از خود را مديريت كنيد؟

  • پاي سياست زنانه را پيش بكشيد

حتما شنيده‌ايد كه اميرالمومنين(ع) در وصف عشق‌شان به حضرت زهرا(س) مي‌فرمودند: «هر وقت به او نگاه مي‌كردم، رنج‌ها و اندوه‌هايم بر‌طرف مي‌شد». شايد بخشي از اين محبوبيت حضرت زهرا(س) به‌خاطر اين بود كه ايشان معصوم و دختر پيامبر(ص) بودند؛ اما نمي‌شود سهم ويژگي‌هاي مهم رفتاري‌شان را ناديده گرفت؛ ويژگي‌هاي رفتاري‌اي مثل نوع توقع از همسر. مديريت چه توقعي، مطرح كردن آن توقعات، كي و كجا، از آن سياست‌هاي زنانه است كه كنترل آن مي‌تواند لذت از زندگي را در زنان فوق‌العاده بالا ببرد و در سايه‌اش همه خانواده شادتر شوند. به نگاه حضرت زهرا(س)به توقع از همسر دقت كنيد:«‌اي ابوالحسن! من از خداي خود شرم مي‌كنم چيزي را كه توانايي آن را نداري، بر تو تحميل كنم».

برخي از كارهايي كه خانم‌ها بايد براي مديريت انتظارات خود انجام دهند شامل اين موارد است: يادتان باشد توقعي كه با توان همسر جور درنيايد نخستين ضررش به‌خود خانم برمي‌گردد زيرا «نه» مي‌شنود و اينطور نشان مي‌دهد كه از اوضاع همسرش بي‌خبر است. اگر هم توقع‌هاي بجا و هماهنگ با زندگي داشته باشد و همسرش از پس آن برآيد هم نخستين اثر مثبتش اين است كه مرد خانه به مفيد‌بودن خود در خانه دقت مي‌كند و براي تلاش بيشتر تحريك مي‌شود. پرتوقع‌ها شخصيت جذابي ندارند و اغلب همسرانشان با تصور اينكه بايد دائم جواب پس بدهند از گفت‌وگو با آنها فرار مي‌كنند. اگر توقعي داريد اول از ضرورت آن خواسته و جواب احتمالي همسرتان آگاه شويد و بعد به شيوه بيان و زمان طرح آن توجه كنيد. اين پيشنهاد حضرت اميرالمومنين(ع) هم به مطرح كردن توقع منطقي كمك مي‌كند: «اي پسرم! نفس خود را ميزان ميان خود و ديگران قرار بده، پس آنچه را براي خودت دوست داري براي ديگران نيز دوست بدار».

  • مردانه و مديرانه توقع داشته باشيد

اغلب مردها زحمت امرار معاش حلال خانواده را به دوش مي‌كشند و اين، خستگي آنها را زياد مي‌كند. به خانه مي‌آيند و مثلا توقع دارند همه چي آرام باشد، غذا رو به راه، همسر شاداب و... . اين توقع‌ها اگر واقعي نباشد و شرايط همسر و فرزندان را لحاظ نكند مي‌تواند خستگي‌تان را بيشتر و در احساس خانم‌خانه هم دلزدگي ايجاد كند. مي‌شود به توصيه مردسالارهاي منطقي و مدير، به فكر راه‌هاي بهتري بود. چه توقعي؟ چطور؟ براي تقويت توانتان به‌خود انتظارها و توقع‌هاي پاييني را تلقين كنيد؛ مثلا اينكه دفعات خلوت من و همسرم با وجود اينكه او كارهاي مختلفي دارد، به اندازه و خوب است. اين ديدن حد پايين، آرامش شما را بيشتر مي‌كند و غيرمستقيم بر رسيدگي بهتر همسرتان هم مي‌تواند اثر مثبت داشته باشد. اميرالمومنين(ع) مي‌فرمايند: كاري كه برتر از توانايي زن است را به او وامگذاريد كه‌زن گل بهاري است نه پهلواني سختكوش. اگر توقعي از همسرتان داريد مثل يك مدير عمل كنيد. مي‌توانيد از بيان مدل‌هاي ساده‌اي از انتظارات‌تان شروع كنيد و به مرور توقعات خودتان را بالاتر ببريد. با محبت لفظي و كلامي و همكاري براي انجام مسئوليت‌هاي همسرتان، او را براي پذيرش توقعتان آماده كنيد. براي رسيدن به زندگي بهتر، آمادگي تغيير يا حذف توقع‌هاي افراطي را در خود به‌وجود بياوريد تا رابطه همسري شما جذاب‌تر شود.

کد خبر 324878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha