شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: درست فردای شب پرهیاهوی عروسی، زندگی مشترک واقعی، شروع و رابطه زن وشوهر وارد مرحله جدیدی می‌شود که اگر مراقب نباشند، ممکن است خیلی زود از حال و هوای عاشقانه‌ماه عسل خارج شده و گرفتار روزمرگی و بی‌تفاوتی نسبت به هم شوند.

همسرداری

عادي شدن براي يكديگر اتفاقي است كه همه زن و شوهرها گمان مي‌كنند از رابطه و عشق آنها دور خواهد بود اما تجربه نشان مي‌دهد باهم بودن، قواعدي دارد كه اگر رعايت نشود، گرفتار روزمرگي مي‌شود. اگر مي‌خواهيد چم‌وخم‌هاي تكراري نشدن زندگي‌ مشترك را بدانيد با ما همراه باشيد تا اين راهكارها را از زبان دكتر غلامعباس خراساني، مدرس دانشگاه و مشاور حوزه بخوانيد.

  • تكرار شدن بدون تكراري شدن

زندگي عاشقانه واقعي، تكراري نمي‌شود. زندگي مشتركي گرفتار روزمرگي مي‌شود كه سالم نيست و آسيب ديده است. زن و شوهر نمي‌دانند اگر گرماي عشق را از دست بدهند، چه ضرري كرده‌اند. در هرصورت اگر شما و همسرتان رابطه‌تان درست و اصولي باشد، ممكن است كمي هيجان رابطه‌تان كم شود اما از بين نمي‌رود. براي اينكه هيجانات زندگي مشترك شما كم نشود و هميشه مثل روزهاي اول باقي بماند كارهاي زيادي مي‌شود انجام داد كه بهترينش را خودتان بايد پيدا كنيد اما به پيشنهادهاي ما بيشتر فكر كنيد.

  • دو روزي كه مثل هم نيست

در دستورات ديني ما آمده است كه مومن نبايد 2 روزش مثل هم باشد و به‌دنبال تغييرات مثبت و رشد بوده و سعي كند زندگي‌اش را به سمت بهبود ببرد. اين كار بايد در تمام عرصه‌هاي زندگي انجام شود. رابطه زناشويي و زندگي خانوادگي يكي از مسائلي است كه بايد زن و مرد تلاش كنند تا در جهت بهبود و ارتقاي آن پيش بروند و امروزشان بهتر، صميمي‌تر و عاشقانه‌تر از ديروزشان باشد. اگر ديروز براي همسرتان پيامك نمي‌فرستاديد، امروز اين كار را انجام دهيد. اگر امروز هنگام ورود همسرتان به استقبالش نرفتيد، حتما فردا اين كار را انجام دهيد.

  • اين خيابان دوطرفه است

براي اينكه يك رابطه، سرحال و شاداب بماند، نياز به تلاش دوطرفه است. عمل‌ها و عكس‌العمل‌ها در خانه، بين شما و همسرتان نتيجه رابطه‌تان را نشان مي‌دهد. نمي‌شود يك نفر فقط تلاش كند و رابطه تغيير كند. اما اگر همسرتان با شما همراهي نمي‌كند، همين تلاش يك‌نفره‌تان بهتر از اين است كه هيچ تلاشي نكنيد. مي‌توانيد شما شروع‌كننده باشيد و كم‌كم او را هم وارد بازي كنيد؛ بازي شيرين شاد كردن زندگي خانوادگي حتي بعد از گذشت سال ها.

  • خودتان را فاكتور نگيريد

بعضي از همسران فكر مي‌كنند اگر در زندگي مشترك‌شان هضم شوند و خود را فراموش كنند، يعني خوشبخت هستند. خيلي خوب است كه شما و همسرتان باهم باشيد، تفريح كنيد، لذت ببريد، حرف بزنيد و از هر فرصتي براي كنار هم بودن استفاده كنيد اما اين نبايد به معني حذف كامل علايق شخصي، دوستان قديمي و گذشته‌تان باشد. داشتن شغل، فعاليت‌هاي اجتماعي، شركت در محافل مذهبي، ديدار با دوستان قديمي و چيزهايي از اين قبيل مي‌تواند شما را با انرژي‌تر و شاداب‌تر كند و باعث شود حرف‌هاي بيشتري براي گفتن داشته باشيد و زماني كه به همسرتان مي‌رسيد، با روحيه بهتري با او برخورد كنيد. فكر نكنيد كه چون يك زوج هستيد ديگر بايد از همه‌‌چيز دست بكشيد. بعضي زندگي‌ها وقتي دچار روزمرگي مي‌شود، با اضافه كردن يك فعاليت جداگانه به زندگي هر كدام از همسران، تغيير مثبتي مي‌كند. مثلا به‌عنوان خانم خانه به يك كلاس هنري يا ورزشي برويد يا در جايگاه آقاي خانه هفته‌اي يك روز بعد از كار با دوستان‌تان به استخر برويد. اين كارها اگر در حد لزوم باشد نه بيش از حد، باعث مي‌شود تا براي باهم بودن انرژي بيشتري داشته‌باشيد.

  • غافلگيري؛ دست‌اندازي دوست‌داشتني

بارها گفته‌ايم كه زندگي مشترك با فيلم‌هاي سينمايي و قصه‌هاي كودكي‌مان فرق مي‌كند، اما گاهي هم بد نيست درست مثل همين فيلم‌ها رفتار كنيد؛ مثل فيلم‌هايي كه مرد داستان پشت ماشين را پر از گل رز مي‌كند و به همسرش مي‌گويد كه برود از صندوق عقب جعبه ابزار را بياورد و آن وقت همسرش با ديدن گل‌ها شوكه مي‌شود؛ هر كاري كه ممكن است باعث شود همسرتان غافلگير شود و اصلا توقع آن‌را نداشته باشد. به اين فكر نكنيد كه كار لوسي است يا قبلا چنين حركتي را انجام نمي‌داديد. حتي جدي‌ترين آدم‌ها هم وقتي ببينند كسي براي غافلگيري آنها تلاش كرده است، خوشحال مي‌شوند. اين غافلگيري مي‌تواند گذاشتن يك شكلات در كيف همسرتان باشد كه كاغذي به آن چسبانده‌ايد و نوشته‌ايد: خسته نباشي!

  • پرتحرك و جذاب باشيد

شما دوست داريد كه يك فرد خسته، بي‌حوصله، با لباس تكراري و ظاهر نامرتب را در كنار خود داشته باشيد؟ همسرتان هم همينطور است. اينكه هر دوي شما به ظاهر خود در مقابل هم اهميت دهيد، ورزش كنيد، بهداشت فردي‌تان را رعايت كنيد، بوي عطر بدهيد و در كل فرد جذابي باشيد باعث مي‌شود زندگي‌تان رونق عاطفي بگيرد. رونق دادن و تازگي زندگي جنسي‌تان را هيچ وقت فراموش نكنيد چون اثر مهمي بر شادي در زندگي مشترك شما دارد.

  • تله‌اي به نام حرف مردم

زن و شوهر‌هايي كه براي حرف مردم زندگي مي‌كنند، خيلي زود شادي و نشاطشان را به خاطر همين حرف‌ها فراموش مي‌كنند. در زندگي آنها، از ميزان طول كشيدن دوران عقد تا چگونگي گرفتن مراسم عروسي، نحوه گذراندن تعطيلات عيد و مقصد سفر، همگي نه با برنامه‌ريزي دونفره، بلكه به‌خاطر ديگران انجام شده است پس نمي‌تواند خيلي خاطرات شيريني باشد. براي شادبودن در زندگي مشترك بايد خاطرات زيبا ساخت و اين درصورتي است كه شما و همسرتان دو نفره براي زندگي‌تان تصميم بگيريد، كليشه‌ها را كنار بگذاريد و سعي كنيد آنطور زندگي‌تان را مديريت كنيد كه هردوي‌تان را شاد مي‌كند.

  • ديگر از ما نگذشته

باهم حرف بزنيد و يك برنامه جديد بريزيد، اين جمله معروف «ديگر از ما گذشته» را فراموش كنيد و بدانيد تا آخرين نفس از شما و همسرتان نگذشته كه شاد و عاشق كنار هم باشيد. شما مي‌توانيد با يك برنامه‌ريزي، نشاط را به خانه‌تان تزريق كنيد. اگر فرزند داريد خيلي خوب است كه دوست داشته باشيد او را هم با خود شريك كنيد اما خلوت دونفره و برنامه‌هاي دونفره را به‌طور كامل حذف نكنيد؛ مثلا مي‌شود گاهي دونفره به پياده‌روي برويد يا موقع غذا خوردن به هم نگاه كنيد. وقتي برنامه‌هاي مشترك روزانه مثل ورزش كردن، سر زدن دونفره به خانواده‌هايتان، ديدن فيلم و... داشته باشيد باعث مي‌شود صبح كه از خواب بيدار مي‌شويد و زندگي شما و احساسات‌تان در زندگي مشتر روتين نشود.

  • قناد باشي در خانه

زندگي مشترك براي شاد و دلچسب بودن نياز به «شيرين‌سازي‌« دارد. بايد فضاي خانه، محتواي حرف‌ها، طرز برخورد و خيلي چيزهاي ديگر را شيرين‌تر از گذشته كنيد تا حال و هواي‌تان عوض شود. فكر راه‌هاي تازه و جديد براي شادكردن تا كام‌تان شيرين و زندگي‌تان شاد باشد.

  • تو برايم مهم هستي

روزهاي اول آشنايي‌تان هر كدام دنبال اين بوديد كه بفهميد طرف مقابل چه چيزهايي را دوست دارد، مثلا اگر سينما رفتن برايش جذاب بود، در برنامه تفريحي‌تان حتما رفتن سينما را مي‌گنجانديد، اگر گل مريم دوست داشت، برايش گل مريم مي‌خريديد. هر كدام خودتان را براي يكديگر توضيح مي‌داديد و با علاقه به توضيح ديگري گوش مي‌كرديد. اين رمز شاد بودن رابطه‌تان در روزهايي بود كه گاهي ساعت‌ها تلفني باهم حرف مي‌زديد و خسته نمي‌شديد. اينكه براي‌تان مهم باشد كه چه چيزهايي دوست داريد و اين را به همسرتان بگوييد و مهم‌تر از آن چه چيزهايي را همسرتان دوست دارد و مي‌توانيد در برنامه زندگي‌تان جاي دهيد، علت اصلي كنار هم شاد بودن است. هنوز هم همسرتان گل مريم دوست دارد و هنوز هم دلش مي‌خواهد فيلم‌هاي مورد علاقه‌اش را در سينما ببيند. اگر 10سال از زندگي مشترك‌تان گذشته به اين معني نيست كه او ديگر از ديدن يك دسته گل مريم غرق شادي نمي‌شود.

کد خبر 324876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha