طبق وعده‌ شهردار تهران در اسفند سال گذشته، در سال‌جاری هر‌ماه یک ایستگاه مترو در پایتخت بهره‌برداری شده است.

مترو

صبح 21بهمن نيز ايستگاه متروي ميرزاي شيرازي به‌عنوان نود و ششمين ايستگاه حمل ونقل زيرزميني تهران افتتاح شد و درپي اين مراسم، پذيرش مسافر در آن آغاز شد تا تقاطع خيابان‌هاي شهيد بهشتي، خالد اسلامبولي و وليعصر شاهد تحولي نو در عرصه حمل‌ونقلي باشد.

با بهره‌برداري از اين ايستگاه طبق پيش‌بيني‌ها، روزانه حدود 30هزار سفر با سرفاصله 15دقيقه به آمار ناوگان متروي تهران افزوده مي‌شود. همچنين به گفته شهردار تهران در اسفند‌ماه سال‌جاري با افتتاح متروي ‌ مهرآباد با واگن‌هاي خاص، روزانه بيش از 60هزار نفر از فرودگاه مهرآباد جابه‌جا خواهند شد. هدف شهرداري در سال95 نيز رسيدن به 230كيلومتر خط مترو و افتتاح خط7 است.شهردار تهران پيش از مراسم افتتاح در سخناني از مشكلات اقتصادي مردم و هدف‌گذاري شهرداري در اين راه سخن گفت و توسعه مترو را زمينه‌ساز ايجاد عدالت اجتماعي دانست.

به گفته محمدباقر قاليباف، امروز كمتر كسي است كه فراز و نشيب‌ها و مشكلات اقتصادي را حس نكند به‌نحوي كه بخش‌هاي خصوصي، عمومي و دولتي در حوزه‌هاي مختلف اين سختي و مشكلات را مي‌بينند، اما براساس وعده‌اي كه براي در اولويت قرار دادن موضوع حمل‌ونقل و مترو داده بوديم، در برنامه پنج ساله دوم شهرداري تهران با همه فراز و نشيب‌ها به اين موضوع توجه كرديم. شهردار تهران تصريح كرد: خداوند را شاكريم كه با دعاي خير مردم و با وجود همه اين مشكلات، براساس وعده‌اي كه داشتيم هر‌ماه يك ايستگاه را در شهر تهران افتتاح مي‌كنيم. قاليباف عنوان داشت:

سال گذشته كه مي‌گفتيم خط3 مترو از جنوب غرب به شمال شرق تهران مي‌رود، بيشتر اين موضوع را يك شوخي مي‌دانستند؛ خصوصا دلسوزاني كه در حوزه فني كار مي‌كردند و با مشكلات سخت و پيچيده‌اي كه در جنوب اين خط وجود داشت، آشنا بودند چرا كه از ميدان منيريه به سمت جنوب با مشكلات زيادي ازجمله جنس خاك، آب‌هاي زيرسطحي و بافت فرسوده روبه‌رو بوديم. همچنان‌ كه هم‌اكنون در جريان توسعه خط 7 مترو ‌در تقاطع خيابان‌هاي مولوي و قيام با همين مشكلات سخت فني روبه‌رو هستيم.

  • ارتقاي كيفيت زندگي مردم

شهردار تهران در بخش مهمي از سخنان خود، ابراز داشت: وقتي هدف ما ارتقاي كيفيت زندگي مردم در بعد مادي و معنوي است، معتقديم توسعه مترو يكي از مهم‌ترين شاخص‌هايي است كه مي‌تواند اين كيفيت را به مردم عرضه كند‌ به‌نحوي كه عدالت اجتماعي، عدالت توزيعي و عدالت جغرافيايي در مترو تأثيرگذار است. اگر بخواهيم عدالت را در جامعه اسلامي دنبال كنيم يكي از موضوعات اصلي آن متروست. از ديگر سو، تأثيرگذاري مترو در ترافيك، كاهش آلودگي هوا، كاهش هزينه‌هاي اضافي و كمك به اقتصاد ملي قابل ملاحظه است.

وي تأكيد كرد: براساس مصوبه مجلس در بند «ق» عزيزان در دولت قول دادند كه از اين طريق بتوانيم واگن‌ها را اضافه كنيم. بر اين اساس با كارشناسان در وزارت نفت نيز توافق كرديم هر مسافري كه از مترو استفاده كند، حداقل 13سنت در كاهش و مصرف سوخت به‌صورت مستقيم اثرگذار است. از اين‌رو وقتي مي‌گوييم ظرفيت جابه‌جايي مترو از 600هزار نفر به مرز 4ميليون نفر در پايان امسال مي‌رسد، ببينيد روزانه چه كمكي به اقتصاد ملي ما مي‌كند.

قاليباف در ادامه به مذاكرات صورت گرفته با دولت اشاره و تأكيد كرد: با اضافه كردن واگن مي‌توانيم ظرفيت جا‌به‌جايي مسافر را با همين زيرساخت‌هاي موجود به دو برابر افزايش دهيم. اين براي اقتصاد عمومي، كاهش آلودگي هوا، راحتي مردم و صرفه‌جويي مهم است و يكي از مصداق‌هاي عيني اقتصاد مقاومتي به شمار مي‌رود.

اشاره ديگر شهردار تهران به برخي مسايل مطرح شده در شبكه‌هاي مجازي بود كه در اين‌باره گفت: هميشه با آغوش باز از هر انتقادي استقبال مي‌كنيم و از هر تذكري خوشحال مي‌شويم. البته من همواره تأكيد داشته‌ام كه «حرف مرد يكي نيست، حرف مرد دو تاست» تا هر جا احساس كرد حرف اشتباه و غلطي زده است، به سرعت اين را بپذيرد. اين لازمه يك زندگي پاك، درست و عاقلانه است. قاليباف ادامه داد: گاهي در مجموعه اخبار و گزارش‌ها - خصوصا در شبكه‌هاي مجازي- افراد خاصي موضوعاتي را مطرح مي‌كنند اين در حالي است كه ممكن است بخش عمده‌اي از مردم مطلع نباشند. در اين ميان ما هم دنبال پاسخگويي به جزئيات نيستيم چرا كه اگر وارد جزئيات شويم، به معني تعطيل كردن كار است.

  • دستفروشي مترو؛ يك مسئله جهاني

شهردار تهران به موضوع جمع‌آوري دستفروشان از مترو اشاره كرد و گفت: بحث دستفروشي يك معضل جهاني است و تنها خاص متروي تهران نيست. اين موضوع از واقعيت‌هاي زندگي شهري است كه در تمامي متروها وجود دارد اما حتما بايد اين معضل را مديريت كرد. وي افزود: همكاران من بيش از يك سال و نيم درباره اين موضوع فكر و بررسي كرده و در حال حاضر به درستي جلوي اين كار را گرفته‌اند. در اين ميان بخشي از رسانه‌هايي كه هميشه منتقد حضور دستفروشان در مترو بوده‌اند، با همان قلم مي‌نويسند كه آيا شما انصاف و انسانيت نداريد كه جلوي دستفروشان را مي‌گيريد؟

ما هم حتما انسان هستيم و انسانيت داريم اما اين را به كسي بگوييد كه مسئوليت اين كار را دارد. قاليباف تصريح كرد: ظاهرا عده‌اي كلا با كار كردن و حل مشكل مخالف هستند و هر كاري كه انجام دهيد، حرف ديگري را مي‌زنند. ما هم اين را پذيرفته و مطمئن هستيم كه براساس سنت الهي هميشه كار درست و بااخلاص ماندگار خواهد شد و فراز و نشيب‌هاي روزانه فضاهاي سياست‌زدگي هرگز بر كارهاي ماندگار تأثيرگذار نخواهد بود.

همچنين اطمينان داريم كه مردم ما بسيار فكورتر، با محبت‌تر و دقيق‌تر از آن هستند كه حرف‌هاي نسنجيده‌اي كه برخاسته از سياست‌زدگي بوده و آبشخور آن در غيراز مصلحت جامعه است، آثاري بر فكر و ذهن آنها نخواهد گذاشت. قاليباف عنوان داشت: البته هيچ‌گاه منكر اين نبودم كه اشكالاتي در كار ما وجود دارد اما آن هم با همراهي انديشمندان، بزرگان و نخبگان رفع خواهد شد تا با خطاي كمتري كارهاي خود را پيش ببريم.

  • نگران كاهش بودجه شهر نيستيم

حادثه كارواش دريا كه هفته قبل در منطقه2 تهران روي داد موجب شد تا شهردار تهران در جمع خبرنگاران هم توضيحاتي بدهد. قاليباف گفت: با وجود مستندات قانوني از قبل چندين بار به متصرفان زمين كارواش دريا اخطار داده شده بود؛ دو شب قبل از حادثه كه مأموران شهرداري براي اجراي حكم به اين محل مراجعه مي‌كنند نيز مورد ضرب و شتم آنها قرار مي‌گيرند، اما در روز حادثه به‌دليل اينكه از قبل اين درگيري وجود داشته است، مأموران با حالت تهاجمي به محل مي‌روند كه كار خطايي كردند و مي‌توانستند اين كار را با دقت بيشتري انجام دهند.

شهرداري مكلف است وظيفه قانوني خودش را انجام دهد و اگر اينگونه نباشد هر كسي به‌خودش اجازه مي‌دهد در هركجا احداثي را انجام داده يا زميني را غصب كند. البته روز دوشنبه گزارش سازمان بازرسي شهرداري تهران درباره اين موضوع تكميل شد كه طي روزهاي آينده به موضوع رسيدگي مي‌كنيم. شهردار تهران همچنين درباره كاهش بودجه شهرداري تهران عنوان كرد: با وجود كاهش حدود هزار ميليارد تومان از بودجه‌؛ ‌رديف‌هاي بودجه تغييري نكرده بلكه حجم هزينه‌ها ‌كاهش يافته كه به‌نظرم كار درستي است‌. وي تأكيد كرد: طبيعتا اگر با درآمد مازادي از پيش‌بيني بودجه روبه‌رو باشيم، آن را با متمم حل مي‌كنيم.

کد خبر 324847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha