یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

۵ سال از شروع ناآرامی‌ها در لیبی می‌گذرد و شهرهای این کشور اکنون هر‌کدام در دست گروه‌های شبه‌نظامی مختلف است و دولت و ارتش مستقر هم در این کشور وجود ندارد.

جنگ

بانك جهاني ديروز در گزارشي اعلام كرد كه هزينه بازسازي ليبي 200ميليارد دلار برآورد شده و روند بازسازي آن 10سال زمان خواهد برد.
اين در حالي است كه وزراي دفاع ناتو در تدارك نشستي در بروكسل هستند تا درباره عمليات جديد براي مقابله با داعش در ليبي تصميم بگيرند.

وزيرخارجه آمريكا اخيرا گفته است كه جامعه جهاني بايد خود را براي مقابله با داعش در ليبي آماده كند. او البته تأكيد كرده كه اين مقابله به‌معناي يك عمليات نظامي گسترده نيست اما شامل حملات هوايي مي‌شود. اين به‌معناي تخريب بيشتر در ليبي است كه همين حالا هم بازسازي آن به گفته بانك جهاني 10سال زمان مي‌برد.

بعد از آنكه ليبي هم مانند ديگر كشورهاي عربي در سال 2011 صحنه اعتراض‌هاي مردمي عليه ديكتاتورهاي جهان عرب شد، قذافي از حملات هوايي براي سركوب معترضان در شرق اين كشور استفاده كرد. ناتو هم به اين بهانه وارد عمليات نظامي عليه ليبي شد كه اين عمليات به سرنگوني حكومت قذافي انجاميد. خلأ قدرت و حكومت، 5سال آشوب و فاجعه كنوني را در ليبي رقم زد. اكنون ماه‌هاست كه سازمان ملل مشغول ميانجيگري و مذاكره با گروه‌هاي مختلف در ليبي براي تشكيل دولت ائتلافي است كه البته تا‌كنون به نتيجه نرسيده‌است. عمده درگيري‌هاي نظامي با حضور گروه‌هاي شبه‌نظامي داخل اين كشور و همچنين تروريست‌هاي داعش، در شرق اين كشور جريان دارد كه منطقه نفت‌خيز ليبي است.

کد خبر 324343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha