یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

بیش از ۳۵ هزار نفر از آواره‌های جنگ سوریه پشت مرز این کشور با ترکیه تجمع کرده‌اند تا اجازه ورود به خاک ترکیه را پیدا کنند اما اظهارنظرهای متناقض مقام‌های ترک در میان درخواست‌های مکرر مقام‌های اروپایی برای باز شدن مرزها، آنها را در نقطه صفر مرزی سرگردان کرده است.

پناهجویان

نعمان كورتولموش، معاون نخست‌وزير تركيه، به شبكه سي‌ان‌ان ترك گفت كه «تركيه ظرفيتش براي پذيرش پناهجويان پر شده» و ديگر نمي‌تواند پذيراي آنها باشد. او گفت كشورش هم‌اكنون بيش از 3ميليون آواره را در خاك خود پذيرفته كه حدود 2ميليون و نيم آنها را آوارگان سوريه‌اي تشكيل مي‌دهند.

اين در حالي است كه روز شنبه مولود چاووش اوغلو، وزير امور خارجه تركيه كه براي مذاكره با وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا به هلند سفر كرده بود اعلام كرد كه كشورش همچنان «سياست درهاي باز» را دنبال مي‌كند و پذيراي آوارگان جنگ سوريه خواهد بود. به گفته او، طي روزهاي اخير 5هزار نفر از اين آوارگان وارد تركيه شده‌اند.

موج جديد حركت آوارگان سوريه به سمت مرزهاي تركيه به‌دليل فرار مردم از شهر حلب در شمال سوريه ايجاد شده است. با بالا گرفتن درگيري‌ها در اين شهر و مناطق اطراف آن طي يك هفته اخير، بسياري از مردم تلاش كرده‌اند از صحنه درگيري‌ها بگريزند. گفته مي‌شود غيراز اين عده، حدود 55هزار نفر ديگر نيز در راه هستند كه طي امروز و فردا به مرز تركيه مي‌رسند.

سليمان تاپسيز، استاندار كيليس در جنوب تركيه كه هم مرز با سوريه است، ديروز اعلام كرد از روز شنبه كمپي در منطقه مرزي در خاك سوريه ايجاد شده و دولت تركيه ترجيح مي‌دهد با تأمين مواد غذايي و اقلام مورد نياز اين افراد، آنها را در آن سوي مرز مورد حمايت قرار دهد. تاپسيز به خبرنگاران گفت: «مرزهاي ما در كيليس بسته نيست اما در شرايط فعلي نيازي نمي‌بينيم به آوارگان جديد اجازه ورود به خاك تركيه را بدهيم.»

  • درخواست اروپا براي باز‌شدن مرزها

همزمان با اظهارنظرهاي متناقض مقام‌هاي تركيه، فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديروز گفت: «حتي اگر وظيفه قانوني تركيه هم نباشد، وظيفه اخلاقي حكم مي‌كند كه اين كشور مرزهايش را باز كند.» به گفته موگريني اتحاديه اروپا بودجه لازم را در اختيار تركيه قرار داده تا پذيراي آوارگان سوريه باشد.

اشاره موگريني به مبلغ 3ميليارد يورويي بود كه 3‌ماه پيش اروپايي‌ها در اختيار تركيه قرار دادند تا آوارگان جنگ سوريه را در خاك خود نگه دارد و مانع ورود آنها به اروپا شود. بيش از 4ميليون و 700هزار نفر از جمعيت 22ميليوني سوريه طي حدود 5سال گذشته، از جنگ و درگيري در اين كشور گريخته و به كشورهاي ديگر پناه برده‌اند. طي يك سال اخير بيش از يك‌ميليون پناهجو وارد اروپا شده‌اند كه بخش اعظمي از آنها را اتباع سوريه تشكيل مي‌دهند.

تحليلگران معتقدند تركيه از اهرم پناهجويان براي دريافت بودجه بيشتر از اروپا و همچنين فشار به اتحاديه اروپا براي پذيرش عضويتش استفاده مي‌كند. طبق اعلام رسانه‌هاي تركيه، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان امروز براي مذاكره با احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير اين كشور، به آنكارا سفر مي‌كند. اين دومين سفر مركل به تركيه طي 4‌ماه گذشته براي چانه زني در مورد آوارگان سوريه است. آلمان كه سال گذشته به‌طور رسمي اعلام كرده بود پذيراي پناهجويان است، اكنون با سيل عظيم ورود آنها روبه‌رو شده؛ مسئله‌اي كه طي ماه‌هاي اخير اين كشور و به‌خصوص شخص مركل را با بحراني بزرگ روبه‌رو كرده است.

کد خبر 324342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha