یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

فهرست شرکت‌های قابل واگذاری به ژاپنی‌ها و دیگر سرمایه‌گذاران خارجی در حال اضافه شدن است.

iran japan

به گزارش همشهري، پس از ارائه بسته پيشنهادي ايران براي فروش 42شركت مهم ايراني به ژاپني‌ها كه شامل فروش سهام و انتقال دانش فني مي‌شود، فهرست نامزد‌هاي احتمالي براي فروش به ژاپني‌ها در حال افزايش است به‌طوري كه در تازه‌ترين رويداد خبررسيد كه سهام ذوب‌آهن اصفهان نيز به سرمايه‌گذاران ژاپني عرضه خواهد شد.اين در حالي است كه نام شركت‌هاي مهم ديگري نيز مانند هواپيمايي هما براي فروش به ژاپني‌ها ارائه شده كه در فهرست اصلي درج نشده است.

علي طيب نيا وزير اقتصاد كه تا پايان هفته قبل به همراه علي اشرف پوري حسيني معاونش كه رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي‌سازي‌ هم هست در ژاپن به‌سر مي‌برد، با سرشناس‌ترين فعالان اقتصادي و سياسي ژاپن ديدار كرد. مهم‌ترين موضوع اين ديدارها ارائه بسته پيشنهادي ايراني به ژاپني‌ها بود كه از سوي رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ به بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاران ژاپني ارائه شد.

در اين فهرست نام شركت‌هاي مهمي مانند آلوميناي جاجرم، مهاب قدس، ماشين‌سازي‌ تبريز، پالايش نفت بندرعباس، پالايش نفت كرمانشاه، پتروشيمي دماوند، پتروشيمي هگمتانه، پتروشيمي دهدشت، صبا ونساجي قائمشهر به چشم مي‌خورد.در عين حال همزمان با اين رويداد خبر مي‌رسد كه قرار است شركت هواپيمايي هما كه نامش در فهرست وجود ندارد و همچنين ذوب‌آهن اصفهان نيز به سرمايه‌گذاراني از ژاپن فروخته شود.

قرار است يك هيأت عالي رتبه متشكل از مقامات سياسي، اقتصادي ژاپن به همراه سرمايه‌گذاران ژاپني براي بررسي گسترش روابط اقتصادي به‌زودي در همين رابطه به ايران سفر كنند. در عين حال برخي خبرها حاكي از آن است كه سرمايه‌گذاران ديگري از كشور‌هاي ديگر نيز در تدارك خريد سهام ذوب‌آهن اصفهان هستند. پيش از اين سرمايه‌گذاراني از تركيه، اوكراين و روسيه براي خريد سهام اين شركت اعلام آمادگي كرده بودند.

در سال87 و قبل از عرضه اوليه سهام اين شركت سرمايه‌گذار معروف روس به‌نام راشينكف مديرعامل شركت MMK روسيه از صنايع فولاد ايران بازديد و براي سرمايه‌گذاري در ذوب‌آهن اصفهان ابراز علاقه‌مندي كرده بود. سپس با موافقت سازمان خصوصي‌سازي‌، هيأتي 13نفره از كارشناسان ارشد اين شركت روسي براي ارزيابي فني ذوب‌آهن اصفهان از اين شركت بازديد كردند و در جلسه‌اي با حضور مديرعامل ذوب‌آهن در جريان وضعيت توليد ذوب‌آهن اصفهان و طرح‌هاي توسعه آن قرار گرفته بودند. با اين همه و بعد از عرضه اوليه و سپس عرضه بلوكي اين شركت، خبري از حضور عملي سرمايه‌گذار خارجي نشد.

  • احتمال حضور خارجي‌ها در مديريت ذوب‌آهن

شركت ذوب‌آهن 19بهمن1390 با عرضه 250ميليون سهم و كشف قيمت 1304ريالي هر سهم به جمع شركت فرابورس پيوست. سرمايه اين شركت در ماه‌هاي اخير از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها 382درصد افزايش يافت اين در حالي است كه برخي شايعات حاكي ازآن است كه سرمايه اين شركت قرار است 600درصد ديگر افزايش يابد.گويا اين موضوعات جذابيت اين شركت را براي خارجي‌ها زياد كرده است.

چنان چه گويا سازمان تأمين اجتماعي قرار است بخشي از سهام خود در اين شركت را به سرمايه‌گذاران خارجي بفروشد.
قرار است روز شنبه اول اسفند سازمان خصوصي به وكالت از سازمان تأمين اجتماعي (مالك 56درصد از سهام ذوب‌آهن) 35.11درصد از سهام اين شركت 786ميليارد توماني را عرضه كند. در چنين شرايطي روز گذشته سايت خبري بورس پرس از احتمال حضور سرمايه‌گذاران خارجي براي خريد اين بلوك سهام در هيأت مديره اين شركت خبر داد. ارزش پايه اين بلوك مديريتي بيش از 580ميليارد تومان است.

اين در حالي است كه سهام اين شركت اين روز‌ها با صف خريد در بورس مواجه شده است.قبل از اين هم در زمان عرضه بلوك مديريتي قبلي سرمايه‌گذاراني از كشور‌هاي امارات، تركيه و اوكراين حضور داشتند. درصورت فروش اين بلوك، سهم سازمان تأمين اجتماعي از سهام ذوب‌آهن به حدود 21درصد خواهد رسيد و حضور سهامدار جديد مي‌تواند معادلات مديريتي و آينده اين شركت را تغيير دهد. 10مهر91 نيز سازمان خصوصي‌سازي‌ 4ميليارد و 170سهم ذوب‌آهن را روانه ميز فروش كرده بوده بود كه اين ميزان سهام پس از 3روز رقابت ميان دو گروه از متقاضيان به قيمت هر سهم 4894ريال افزايش يافت اما در اتفاقي نادر و به‌دليل مصوبه شوراي بورس در مورد تغيير فرايند معاملات عمده از ادامه اين رقابت ممانعت شد.

کد خبر 324332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha