همشهری آنلاین: هیلاری کلینتون و برنی سندرز نامزدهای دموکرات آمریکا پنج شنبه شب در آستانه انتخابات درون حزبی در ایالت نیوهمپشایر، در یک مناظره تلویزیونی شرکت کردند. رابطه با ایران یکی از موضوعات مهم این مناظره بود.

حمله هیلاری کلینتون به رقیب انتخاباتی خود در تلویزیون

به گزارش يورو نيوز، آقای سندرز بار دیگر خانم کلینتون را به گرفتن پول از شرکت ها متهم کرد. او گفت: «با افتخار می گویم تنها نامزدی هستم که کمیته کنش سیاسی برای پول گرفتن از شرکت ها ندارم، پول های هنگفت از وال استریت و بهره های ویژه ندارم.»

خانم کلینتون در واکنش به این سخنان گفت: «بس است دیگر، چون واقعا فکر نمی کنم چنین حملات و القائاتی شایسته شما باشد. اگر حرفی دارید مستقیم بگویید، ولی هرگز موردی پیدا نخواهید کرد که من در عوض کمک مالی، عقیده یا رأی کسی را تغییر داده باشم.»

در مناظره شب گذشته هر دو نامزد بار دیگر از توافق هسته ای غرب با ایران استقبال کردند. اما در حالی که خانم کلینتون معتقد به از سرگیری مرحله به مرحله و بطئی روابط با ایران بود، آقای سندرز گفت که روابط با این کشور باید هر چه سریع تر برقرار شود.

  • حمله هیلاری کلینتون به رقیب انتخاباتی خود در تلویزیون

دويچه وله نيز در گزارشي در باره اين مناظره اعلام كرد: در مناظره‌ داغ تلویزیونی دو نامزد پیشتاز حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، هیلاری کلینتون از رقیب خود برنی سندرز انتقاد کرد و گفت که برنامه‌های او در مورد رایگان کردن تحصیلات عملی نیست.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های آمریکایی بحث‌‌های مناقشه‌برانگیز تلویزیونی هیلاری کلینتون و برنی سندرز که این بار در نیوهمشایر برگزار شد، به افزایش محبوبیت سندرز، سناتور ایالت ورمونت انجامید.

در این مناظره که در دانشگاه نیوهمشایر صورت گرفت، هرچند هیلاری کلینتون به سندرز حمله کرد، ولی در نهایت نتوانست آرای بیشتری به سود خود کسب کند. موضوع محوری مناظره، وفاداری به ارزش‌های حزب دموکرات آمریکا بود.

  • آموزش و درمان

در این بحث جنجال‌برانگیز، موضوع‌هایی چون تحصیلات آکادمیک رایگان، چگونگی تامین هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای دموکرات و دریافت پول از شرکت‌های بزرگ مالی و صنعتی، اصلاح نظام بهداشت و سلامت و مسایل اجتماعی دیگر مطرح بود.

کلینتون، سندرز را متهم کرد که "قول مجانی‌کردن دانشگاه‌ها را می‌دهد"، ولی هنوز منبع تامین هزینه این برنامه را در نظر نگرفته است. سندرز در پاسخ گفت که قصد دارد بودجه‌ی اجرای این طرح را با بستن مالیات به درآمدهای ناشی از سوداگری و سفته‌بازی در وال استریت تامین کند.

سندرز که خود را سوسیالیست می‌نامد در این رابطه گفت: «طبقه‌ی متوسط وال استریت را وقتی به کمک احتیاج داشت، نجات داد، حالا نوبت وال استریت است که طبقه‌ی متوسط را یاری کند.» او معتقد است: «موسسه‌های مالی کلان‌ثروت را باید نابود کرد».

کلینتون هم‌چنین برنامه‌ی اصلاح نظام بهداشت و سلامت سندرز را مورد انتقاد قرار داد. این سناتور ۷۴ ساله پیشتر گفته بود که قصد دارد زمینه‌ی اجرای طرح بیمه‌ی درمانی را برای تمام شهروندان آمریکایی فراهم آورد.

هیلاری کلینتون او را متهم کرد که می‌خواهد بار دیگر "مناقشه‌‌های سیاسی" دوران باراک اوباما، رییس جمهور کنونی آمریکا، را از نو آغاز کند. سندرز در این رابطه گفت: «تمام کشورهای صنعتی جهان، حق استفاده از امکانات درمانی و سلامتی شهروندان خود را تضمین می‌کنند. من نمی‌توانم قبول کنم که ایالات متحده‌ی آمریکا قادر به این کار نیست.»

بنا بر نظرسنجی روزنامه‌ی "وال استریت ژورنال" و تلویزیون NBC، برنی سندرز در ایالت نیوهمشایر، با داشتن ۵۸ درصد آرای پرسش‌شوندگان از هیلاری کلینتون که تنها ۳۸ درصد این آرا را داراست، پیش‌تر است.

کد خبر 324044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha