مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه با قاچاق این محصولات به کشور مواجه هستیم، درباره سلامت آجیل‌های قاچاق و مشکلاتی که می‌توانند برای مردم ایجاد کنند، هشدار داد.

آجیل

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با مهر در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر افزایش قاچاق آجیل به کشور در ماه‌های پایانی سال، اظهارداشت: متاسفانه موضوع قاچاق آجیل به کشور صحت دارد، دلیل آن هم این است که برخی محصولات در داخل کشور تولید نمی‌شود یا اینکه تولید آنها به اندازه نیاز نیست و این کسری باید از راه واردات تامین شود.

وی با بیان اینکه واردات برخی از این اقلام تعرفه ۴۰ درصدی دارد، افزود: علاوه بر این، مسئولان اعلام کرده‌اند که برخی از اقلام آجیل جزو محصولات کشاورزی و واردات آنها ممنوع است، بنابراین برای قاچاقچیان قاچاق این اقلام صرفه اقتصادی زیادی دارد.

احمدی با اشاره به اینکه باید راهکاری برای این مساله اندیشید، گفـت: ما چندین بار با مسئولان مربوطه در این زمینه مکاتبه کرده و پیشنهاد داده‌ایم تعرفه از ۴۰ به ۱۰ درصد کاهش یابد و واردات به اندازه نیاز انجام شود.

وی با بیان اینکه محصولی مانند بادام هندی اصلا در داخل کشور تولید نمی‌شود و تمام بادام هندی موجود در بازار داخل، وارداتی و حدود ۸۰ درصد آن قاچاق است، اضافه کرد: چرا ما باید کاری کنیم که شرایط به این شکل باشد؟ اگر واردات از مبادی قانونی انجام شود، وزارت بهداشت می‌تواند بر محصول وارداتی نظارت داشته باشد و بنابراین با سلامت مردم هم در این میان بازی نمی‌شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ادامه داد: وقتی مواد غذایی و خوراکی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، هیچ دستگاه نظارتی بر آن کنترل ندارد و چنین محصولاتی حتما برای سلامتی مردم مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد.

احمدی در پاسخ به این پرسش که کدام اقلام آجیل بیشتر به کشور قاچاق می‌شود؟ افزود: این مساله درباره اقلامی مانند بادام هندی، بادام درختی و فندق بیشتر رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی به وضعیت موجود کار سختی نیست، اضافه کرد: کاهش سختگیری‌ها درباره واردات قانونی سبب بهبود وضعیت فعلی می‌شود. ما امیدوار هستیم مسئولان مربوطه راهکار پیشنهاد شده از سوی اتحادیه را بپذیرند و تعرفه واردات را به ۱۰ درصد کاهش دهند، ضمن اینکه واردات را برای کسانی که عضو اتحادیه هستند و کارت بازرگانی دارند، آزاد کنند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تصریح کرد: کاهش تعرفه باعث می‌شود واردات قانونی ارزان تر از قاچاق تمام شود و بنابراین دیگر برای قاچاقچیان سود ندارد که خود را به خطر انداخته و چنین ریسکی کنند. ‌

چندی قبل عباس نخعی، مدیر کل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از کشف ۹۵ هزار کیلوگرم بادام‌زمینی قاچاق در فصل پاییز خبر داد و گفت: در بهمن و اسفندماه از آذربایجان غربی و همچنین سیستان و بلوچستان، آجیل بدون هیچ‌گونه قرنطینه‌ای وارد کشور می‌شود که سلامت مردم را تهدید می‌کند.

کد خبر 324037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha