جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر هدف از برگزاری «شنبه بازار هنر» را توجه به حلقه‌های مفقود هنر و پرداختن به «اقتصاد هنر» دانست.

به گزارش ايسنا؛ رحیم سیاهکارزاده - رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر - درباره‌ی برگزاری «شنبه بازار هنر» در نگارخانه هنر ایران زیرمجموعه موسسه توسعه هنرهای معاصر، اظهار کرد: ما در حوزه مدیریتی موسسه درگیر این موضوع بودیم که دایره‌های مفقودی را در سیستم هنری که قابلیت اجرا دارند، دنبال کنیم. فلسفه ایجاد موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر دنبال کردن همین روند است. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم «شنبه ‌بازار هنر» را برپا کنیم تا یک فضای هنری به‌وجود آوریم.

او ادامه داد: نخستین دوره این رویداد هفته‌ی پیش (10 بهمن‌ماه) برگزار شد و دوره بعدی نیز 17 بهمن‌ماه برگزار می‌شود. این روند ادامه خواهد داشت تا به آنچه مد نظرمان است برسیم و شاید بتوانیم این بازارهای هنری را در مکان‌هایی مانند خانه هنرمندان و دیگر مراکز نیز برپا کنیم.

رییس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر همچنین بیان کرد: بحث ما در این بازار هنری، فقط آرت و هنر است و در چارچوب «اقتصاد هنر» کار می‌کنیم تا هنرمندانی که اثر خلق می‌کنند، بتوانند جایی برای ارائه‌ی آن‌ها داشته باشند و آثارشان را بفروشند. ما با هنرمندان در ارتباط بودیم تا آثارشان را به «شنبه‌ بازار» ارائه کنند و با راه‌اندازی این رویداد و الگوبرداری درست بتوانیم مسیر مشخصی را دنبال کنیم.

سیاهکارزاده با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری آثار توسط کارشناسان انجام می‌شود، گفت: اعتقاد ما این است که هنرمند باید قیمت‌گذار اثر خودش باشد، اما اگر او نداند که سازوکار این قیمت‌گذاری چگونه است به مشکل برمی‌خورد و اثرش به فروش نمی‌رود. بنابراین باید کارشناسانی هم باشند که به بحث قیمت‌گذاری کمک کنند.

رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی همچنین افزود: در این «شنبه‌ بازار» هیچ محدودیتی برای آثار تجسمی وجود ندارد و آثاری در مدیاهای مختلف می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

خدیجه رجبی - مدیر هنری نگارخانه هنر ایران - نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره برپایی «شنبه بازار هنر» اظهار کرد: نخستین «شنبه بازار» مختص صنایع دستی بود، اما در این دوره ترکیبی از هنرهای تجسمی و صنایع دستی ارائه خواهد شد. این رویداد احتمالا تا آخر اسفندماه، هر هفته در نگارخانه هنر ایران برگزار می‌شود.

او ادامه داد: ما فقط پول میز و 10 درصد از فروش آثار را می‌گیریم و بقیه‌ی عواید حاصل از فروش آثار به خود هنرمندان اختصاص می‌یابد. این سیاستی بوده که موسسه توسعه هنرهای تجسمی برای کمک به جوانان هنرمند در روزهای نزدیک به سال نو اجرا کرد. همچنین با بخش دانشجویی شهرداری صحبت‌هایی شده تا دانشجویان هنرمند هم در این رویداد شرکت کنند.

رجبی درباره حضور هنرمندان بنام در این «شنبه ‌بازار» نیز اظهار کرد:‌ هنرمندان بنام اگر خودشان بخواهند می‌توانند در این رویداد شرکت کنند، وگرنه ما این جسارت را نداریم که آن‌ها را به «شنبه‌ بازار» دعوت کنیم.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چه تعداد اثر، با چه میانگین قیمتی در نخستین دوره «شنبه بازار هنر» به فروش رسیدند؟ آماری در این زمینه نداد و فقط گفت: تعداد زیادی اثر از هنرمندان جوان به‌ دست ما رسیدند و برای فروش گذاشته شدند.

به گزارش ایسنا، «شنبه بازار هنر» برای عرضه و فروش آثار هنرهای تجسمی و صنایع دستی در «نگارخانه هنر ایران» برگزار می‌شود.

«نگارخانه هنر ایران» وابسته به موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با هدف حمایت از هنرمندان برای عرضه و فروش آثار هنری مانند سفال، عکس، خوشنویسی، نقاشی و نگارگری، «شنبه باز هنر» برگزار می‌کند. این رویداد برای فروش آثار هنری، تا پایان اسفندماه شنبه هر هفته در نگارخانه هنر ایران برگزار می‌شود و هنرمندان برای عرضه و فروش آثارشان و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر به نشانی www.civa.ir مراجعه کنند یا با شماره 66754402 تماس بگیرند.

نخستین «شنبه بازار هنر» 10 بهمن‌ماه برگزار شد و دومین «شنبه بازار» نیز 17 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

کد خبر 324013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha