همشهری آنلاین: محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه ایران در نشستی با روسای نهادهای ایرانی و ایرانیان مقیم انگلیس در لندن با بیان اینکه پروژه ایران هراسی با تحولات اخیر فروریخته است گفت: هیچگاه دیگر شرایط به قبل از توافق هسته‌ای و اجرای برجام بازنخواهد گشت.

محمد جواد ظريف در این نشست که در محل اقامتگاه سفارت ایران درلندن برگزار شد، گفت:

* پژوه ایرانی هراسی و معرفی ایران به عنوان نگرانی مشترک منطقه و جهان به یاری خدا و به لطف مردم در صحنه فرو ريخت.

* موفقیت مهم ترین دستاورد مقاومت مردم در برابر تحریم‌ها و حضور هوشمندانه آنها در انتخابات خرداد 92 بود.

*آنچه تحریم‌ها را ناکارآمد کرد و سبب شد کشورهاي غربی و ایالات متحده آمریکا به پای میز مذاکره بيايند این دلیل بود که آنها به این نتیجه رسیده بودند که اهداف تحریم‌ها قابل تحقق نیست. تحریم‌ها فشار اقتصادی زیادی را به ایران وارد ساخت اما تحریم‌ها نتوانست به هدف ایجاد شکاف میان حاكميت و مردم برسد.

* این دستاورد بزرگ توسط مردم و با درایت و مقاومت مردم و البته با حمایت و هدایت مقام معظم رهبری و تلاش‌های رییس جمهوری به دست آمد. کنار رفتن تحریم‌ها و حفظ حقوق مردم ایران برای ادامه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای و پذیرفته شدن توانمندی علمی و فنی مردم ایران نه به عنوان یک امر خلاف بین المللی بلکه به عنوان امر مورد تایید شورای امنیت، بخش از این دستاورد بزرگ بود.

* لغو تحریم‌ها یک موفقت بوده و اما موفقیت بزرگتر فروپاشی بنای ایران هراسی و ایران ستیزی که در منطقه و جهان از طریق از بدخواهان مردم ایران شکل گرفته بود، است.

* فضای جدیدی در حال شکل گرفتن است. فضای استقبال از حضور ایران و همکاری با ایران. میزان موفقیت ما به تبدیل این فضا به فرصت‌های جدید اقتصادی، سیاسی و بین المللی برای کشور برمی‌گردد.

* فضای ایران هراسی به فضای قبول و پذیرش واقعیت ایران معتدل، مقتدر و عقلانی تبدیل شده است و این فضا را باید به فرصت‌هایی تبدیل کنیم برای ایجاد صلح در منطقه، برای شکستن فاجعه بمباران هوایی در یمن و مقابله با افراط گرایی داعش

* ما برای برقراری ارتباطات اقتصادی و نه صرفا تجاری با شرق و غرب مانعی نداریم و حتی اگر آمریکایی‌ها حاضر به سرمایه گذاری در ایران باشند، از آن استقبال خواهیم کرد. اما این آمادگی وجود ندارد که از وضعیت پیش آمده بعد از تحریم‌ها برای واردات گسترده کالا به کشور استفاده شود.

ظریف در مورد بحث صدور ویزا توسط سفارت انگلیس در تهران گفت: این مساله از آغاز مذاکرات از جمله موارد اصلی بوده و طرف انگلیسی وعده داده است که به محض فراهم شدن امکانات، کار صدور ویزا را شروع خواهد کرد.

* {احتمال تغییر رفتار آمریکایی بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور} این اعتقاد را دارم که هیچگاه شرایط به قبل از برجام بازنخواهد گشت.


* اگر بخواهند شرایط را تغییر دهند خوب می‌دانند که بازگشت به توانمندی‌های قبل از توافق هسته‌ای به مراتب سریع تر از بازگشت تحریم‌ها صورت خواهد گرفت و پیش بینی‌های لازم نیز صورت گرفته است.

کد خبر 324005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha