یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

سخنگوی دولت دارایی‌های آزاد شده ایران را افزون بر ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که این دارایی‌ها به‌طور کلی آزاد شده است و می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

نوبخت

 محمدباقر نوبخت در گفت‌وگو با شبكه العالم اظهار داشت: بخشي از منابعي كه در خارج از كشور داشته‌ايم، متعلق به دولت است، بخشي از آن از ذخاير بانك مركزي است؛ يك بخش ديگر به صندوق توسعه ملي اختصاص دارد و يك بخش ديگر هم مربوط به بانك‌ها و شركت‌هاي دولتي است. وي گفت: سهم دولت از اين مرحله درحد 6 تا 7 ميليارد دلار است، ولي اموال متعلق به بانك مركزي و صندوق توسعه ملي زياد است.

سخنگوي دولت درباره روابط اقتصادي احتمالي با آمريكا گفت: روابط سياسي ما با اين كشور تعريف شده و نيازمند تغييرات بنيادين در سياست آنهاست اما درخصوص مسائل اقتصادي هيچ محدوديتي نداريم كه البته اولويت آن بيشتر در زمينه سرمايه‌گذاري و واردات تكنولوژي روز است. نوبخت افزود: در اين ايام يا ميزبان هيأت‌هاي بلندپايه خارجي براي مذاكرات سرمايه‌گذاري در اقتصاد ايران بوده‌ايم يا مهمان؛ كه سفر اروپايي اخير آقاي روحاني رئيس‌جمهور به ايتاليا و فرانسه و ديدار با روساي جمهور اين دو كشور ازجمله اين مهماني‌هاست كه در آن مباحث اقتصادي و سرمايه‌گذاري مطرح شده است.

وي درباره تغييرات در صادرات نفت ايران در برهه بعد از رفع تحريم‌ها گفت: ظرفيت توليد ما كه به‌خاطر عدم‌سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي محدود شده بود با مذاكرات به سرعت در حال بالا رفتن است و ظرفيت بالقوه ما طي چند‌ماه آينده تا 500هزار بشكه و تا سال آينده حتي تا يك ميليون بشكه هم هست اما به‌دليل شرايط تحريم امكان صادرات نداشتيم و حالا دو كار را مي‌توانيم انجام دهيم اول اينكه با برداشته‌شدن تحريم، ظرفيتي از توليد كه توان صادرات آن را نداشتيم افزايش مي‌دهيم و صادر مي‌كنيم و دوم اينكه افزايش ظرفيت توليدي كه به‌دليل تحريم وجود نداشت الان در حال انجام است.

نوبخت خاطرنشان كرد: بنابراين، برنامه‌ريزي ما براي سال آينده براساس صادرات روزانه 2ميليون و 250هزار بشكه نفت و ميعانات گازي طراحي كرده‌ايم. وي درباره برداشته شدن تحريم‌هاي بخش دريانوردي و كشتيراني، خاطرنشان كرد: اين بخش آزاد است، به‌خصوص بيمه آنها، تحريم‌ها رفع شده است و به‌خصوص كه اين مورد، يكي از پيشروترين موارد تحريم بود.

  • اتصال ۹ بانك به سوئيفت

رئيس‌كل بانك مركزي اعلام كرد: ۹ بانكي كه قبلا تحريم شده بودند به سوئيفت متصل شدند. ولي‌الله سيف افزود: ممكن است نصب نرم‌افزار اتصال به سوئيفت يك تا دو روز زمان ببرد ولي در اين هفته به‌طور كامل فرايند اتصال به اين سامانه براي اين بانك‌ها حل خواهد شد و اين بانك‌ها مي‌توانند براي مخابره پيام‌هاي مالي از اين سامانه استفاده كنند.

کد خبر 323541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha