همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری خود به سئوال‌هایی در مورد آزاد شدن منابع بلوکه شده، تماس‌های غیررسمی درباره احراز صلاحیت‌ها، پرواز مستقیم ایران و آمریکا و اجرای انتخابات الکترونیکی پاسخ گفت.

نوبخت

به گزارش ایرنا، محمد باقر نوبخت درپاسخ به اینکه برخی نمایندگان موضوع بودجه دو دوازدهم را مطرح کرده اند، افزود: در حال حاضر بررسی بودجه در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

وی ادامه داد: در جلسه اول کمیسیون برنامه و بودجه کلیات بودجه 95 با آرای قابل توجهی تصویب شد و در جلسه دوم نیز بحث درآمدها انجام شد.

سخنگوی دولت درباره میزان عیدی نیز گفت: عددی تصمیم گیری شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

  • تصمیم درباره خط پروازی مستقيم ايران و آمريكا در حوزه كار دولت نیست

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره موضوع پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا گفت: اینکه دولت یا هیات وزیران مصوبه ای داشته باشد تا از تهران به آمریکا یا هر کشور دیگری پرواز برقرار شود در حوزه کار دولت نیست.

وی ادامه داد: شرکت هواپیمایی بر اساس برنامه‌های خود می تواند به هر نقطه ای پرواز ایجاد کند اما قبل از اجرای برجام برخی پروازها را نداشتیم و حتی سوخت گیری در برخی کشورهای اروپایی ممکن نبود. امیدواریم شرکت هواپیمایی بتواند به اقصی نقاط دنیا پرواز داشته باشد.

  • از تبدیل کشور به بازار واردات اجتناب می کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه دولت چه برنامه ای نسبت به حضور هیات‌های خارجی به کشور دارد٬گفت: اگر قرار باشد رفع تحریم ها همان چند ده میلیارد دلاری باشد که آزاد می شود در طی دوره ای 600 و 700 میلیارد دلار صرف شد .

وی افزود: از اینکه با حضور هیات‌های بلند پایه خارجی کشور به بازار واردات کالا تبدیل شود اجتناب می‌کنیم.

وی ادامه داد:از اینکه مستقیم از تسهیلات خارجی استفاده کنیم تنها در مواردی خاص خواهد بود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در این زمینه سه راهکار داریم٬گفت:ابتدا به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم که برپایه دانش و آخرین فناوری روز باشد و بتوانیم تولیدات صنعتی خود را صادر کنیم.

نوبخت افزود: با توجه به اینکه سالها در بازارهای جهانی حضور نداشتیم، می‌توانیم از بازار سایر کشور‌ها برای حضور و ارائه تولیدات خود استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در بین شرکتها هیچ انحصاری را نمی طلبیم و از بین کشورهای مختلف انتخاب می‌کنیم و این قدرت انتخاب، سبب می شود تا کشورهایی که با ما سازگارتر هستند، تعامل کنیم .

  • پاداش همه بازنشسته‌ها پرداخت می‌شود

نوبخت همچنین درباره پاداش بازنشسته‌ها نیز گفت: دولت پاداش همه بازنشسته ها را پرداخت و تأدیه می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: دولت برای تادیه طلب (پاداش) همه بازنشستگان، 4هزار و 500 میلیارد تومان در بودجه 95 در نظر گرفته است تا تمامی بازنشستگان طلب خود را دریافت کنند.

نوبخت اظهار داشت: دولت برای سال آینده، حدود 12 درصد به حقوق تمامی شاغلان و بازنشسته ها اضافه کرده است و برای کسانی که زیر یک و نیم میلیون تومان حقوق دریافت می کنند به طور متوسط 20 درصد به حقوقشان اضافه می شود.

وی توضیح داد: با این افزایش، برای کسانی که 750 هزار تومان حقوق می گیرند، 40 درصد اضافه می شود و این اقدام در راستای عدالت در پرداخت ها است.

  • تماس‌های غیر رسمی درباره احراز صلاحیت‌ها

نوبخت در پاسخ به رایزنی رئیس جمهوری با رهبری در خصوص رد صلاحیت‌ها گفت:اینکه رییس جمهوری جلسات منظمی با رهبری دارند، قطعا مسایل مهم کشور مورد بحث قرار می‌گیرد و یکی هم همین مسئله مهم است و می‌تواند موضوعاتی باشد که مطرح شده باشد.

وی افزود:اما کسانی که می‌توانند در راستای بحث تایید صلاحیت‌ها موثر باشند تا جایی که امکان پذیر بود، تماس‌های غیر رسمی برگزار شد و ما به عدالت شورای نگهبان امیدواریم که این مشکل در چارچوب قانون حل شود

سخنگوی دولت ادامه داد: ما هم هیچ توقعی را فراتر از قانون نداریم و قانون موضوعات چهارگانه را مشخص کرده است.

نوبخت یادآور شد: اگر مراجع چهارگانه تایید کردند و این افراد سال‌ها خدمات آنها نشان داده که می‌توانند برای نظام خدمتگزاران خوبی باشند، انتظار داریم به جمع خدمتگزاران بازگردند و توفیق خدمت داشته باشند.

  • سخنان رئیس جمهوری در جمع استاندران انتقاد از شورای نگهبان نبود

نوبخت در پاسخ به اینکه گفته می‌شود رئیس جمهوری در سخنرانی خود در جمع استانداران و فرمانداران به عملکرد شورای نگهبان انتقاد داشته است٬گفت: اینطور نیست چرا که تا آن لحظه که هنوز شورای نگهبان وارد رد یا تایید صلاحیت کاندیداها نشده بود.

وی افزود: چنین قیاسی درست نیست و در این مقطع شورای نگهبان وارد عمل نشده بود.

خبرنگاری پرسید بعد از اعتراض رییس جمهوری به رد صلاحیت ها توسط هیات های نظارت، برخی جریان ها اتهاماتی را وارد می‌کنند که این هیات های اجرایی افرادی را که مشکل و یا پروند خاصی داشتند به عمد تایید کرده و به سمت هیات نظارت سوق دادند که بار رد صلاحیت ها به سمت هیات‌های نظارت و شورای نگهبان باشد.

نوبخت پاسخ داد: به دفعات وزیر کشور پاسخ داد که هیات‌های اجرایی، مر قانون را اجرا کردند، چرا که نباید سلیقه خود را اعمال کنند و چنین اختیاری ندارند. اکنون هم انتظار ما از مجریان بعدی در هیات نظارت و شورای نگهبان این است که قانون را اجرا کنند که البته امیدوار هم هستیم ان شاءالله این اتفاق خواهد افتاد. در مواردی هم که بازبینی لازم است انجام شود تا ان شاءالله احقاق حق گردد.

  • جلسه معاون اول و وزرای کشور و اطلاعات با شورای نگهبان

نوبخت در پاسخ به اینکه رییس جمهوری از وزرای کشور و اطلاعات دستور دادند که نسبت به رد صلاحیت ها با شورای نگهبان مذاکره داشته باشند چه اقداماتی صورت گرفته است٬گفت:در این زمینه معاون اول و وزرای کشور و اطلاعات جلساتی داشته‌اند که نتایج آن را باید در اعلام نتایج شورای نگهبان جستجو کنیم.

  • همه منابع بلوکه شده آزاد شدند

نوبخت درپاسخ به اینکه آیا تمام پولهای بلوکه شده کشور در خارج آزاد شده است یا خیر؟گفت: با لغو تحریم ها، همه منابعی که بلوکه شده بود آزاد شدند.

وی افزود: در جلسه ای که با رئیس بانک مرکزی در ستاد اقتصادی داشتیم، در خصوص استفاده بهینه از این منابع برنامه ریزی شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به عدم همراهی خبرنگار در سفر رئیس جمهوری به اروپا گفت:این موضوع را از طریق آقای نهاوندیان که سفرها را مدیریت می کنند، منعکس می کنم.

نوبخت در پاسخ به ابهامات موجود در افزایش حقوق و دستمزد کارکنان توضیح داد: کارمندان اداری دو بخش هستند، عده ای از فوق العاده شغل بند 10 ماده 68 استفاده می کنند و برخی دیگر استفاده نمی کنند؛ در حال حاضر افرادی را با یک شرایط مساوی در دو وزارتخانه مشغول هستند که دو حقوق مختلف دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: در بند 10 ماده 68 آمده است که اگر شاغلی باشد که در بازار کار به آنها نیاز زیادی باشد و این افراد متخصص، کم باشند؛ دولت می تواند تا 50 درصد فوق العاده شغل به آنها تخصیص دهد، تا این افراد را جذب کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: دولت قبل تشخیص داده بود که برخی دستگاه ها از این 50 درصد استفاده کنند اما دستگاه های دیگر از آن بی بهره بود. در دولت یازدهم ما هیچ سازمانی را برای دریافت این تسهیلات تایید نکرده ایم چرا که منابع مالی نیز نداشتیم اگرچه این پرداخت مبلغ بالایی نیست.

نوبخت اظهار داشت: در سال گذشته هیات وزیران مصوبه ای داشت مبنی بر این که نیازی نیست سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تخصیص این اعتبار از هیات وزیران مجوز بگیرد. از این رو به این سازمان اختیار داد تا حداکثر تا 35 درصد به سازمان ها تخصیص دهد که این موضوع در مرحله تنظیم بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفت تا اختلاف پرداخت ها برطرف شود.

وی یادآور شد: متاسفانه اطلاع رسانی غلط، غیراخلاقی و کامنت هایی که گذاشته می شود، موجب فضاسازی می شود و افراد بی گناه درگیر این موضوعات می شوند. بنابراین باید اخلاق رسانه ای و حرفه ای را رعایت کنیم به خصوص خبرگزاری ها باید در این زمینه بیشتر توجه داشته باشند و اگر در سایتی انتقادی صورت می گیرد، به نقد موضوعات بپردازند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پرداخت یارانه نقدی گفت: پرداخت سه هزار و 400 میلیارد تومان به صورت نقدی در هر ماه کار آسانی نیست. همانطور که پرداخت هر ماه حقوق و دستمزد و پرداخت برای کارهای عمرانی کار دشواری است.

  • پیوست های چند هزار صفحه ای برنامه ششم تقدیم مجلس می‌شود

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر رد کلیات برنامه ششم در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: من در کمیسیون برنامه و بودجه بودم و در آن کمیسیون حضور نداشتم.

وی افزود: البته نمایندگان سازمان آنجا حضور داشتند، ضمن اینکه هنوز اسناد برنامه به کمیسیون داده نشده است. روزی که لایحه بودجه و برنامه تقدیم شد، نامه ای به نمایندگان مجلس نوشتم که پیوست‌های بودجه تقدیم شده است اما مجلدات برنامه ششم بسیار مفصل است.

سخنگوی دولت ادامه داد: این نگرانی وجود دارد که مجلس به جهت محدودیت وقت، امکان بررسی ندارد. برای صرفه جویی اعلام کردیم کمیسیون ها تشکیل شود، تقدیم می‌کنیم.

دیروز هم با آقای ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس صحبت کردیم و توافق شد که به اعضای کمیسیون تلفیق، این چند هزار صفحه را بدهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه کل اسناد برنامه ششم چند هزار صفحه است، توضیح داد: کمیسیون تلفیق برنامه باید تشکیل شود و درباره چند هزار صفحه بررسی کند. لذا به نظر می رسد کمیسیون اقتصادی هنوز سند برنامه توسعه ششم را به صورت کامل ندیده اند و از لحاظ شکلی تصور می کردند 32 تبصره و ماده است که برنامه ششم را تشکیل می دهد.

نوبخت تاکید کرد: برنامه توسعه ششم، جامع و مساله محور است و برای همه موضوعات بخشی و فرابخشی تهیه شده است. باید هزاران صفحه مطالعه شده و اظهار نظر شود.

  • امکان اجرای انتخابات الکترونیک به صورت یکجانبه امکان ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت کشور اعلام کرده آماده برگزاری انتخابات الکترونیک است اما شورای نگهبان آن را رد می کند، گفت: دقت و سهولت کار در این نوع از انتخابات مد نظر است.

نوبخت افزود: کاری که همه دنیا انجام می دهند، دولت هم همین تصمیم را داشت که انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کند اما بحث در مورد نرم افزار بود که اختلافاتی پیش آمد مبنی بر اینکه از امنیت کافی برای این کار برخوردار است. تردید شورای نگهبان در این زمینه بود که به صورت صحیح و ایمن نتوان کار را انجام داد.

وی ادامه داد: نظرات کارشناسی مطرح شد و با تامین نظر شورای نگهبان انتخابات به صورت الکترونیک انجام می شود، بنابراین اجرای این انتخابات به صورت یک جانبه از سوی دولت امکان ندارد.

  • افزایش جمعیت فعال شاغل

سخنگوی دولت در مورد نرخ رشد اقتصادی کشور گفت: گزارش اخیر آمار نیروی کار که از سوی مرکز آمار منتشر شده، نشان می دهد جمعیت فعال شاغل فصل پاییز 94 نسبت به جمعیت فعال شاغل پاییز 93 تقریبا حدود 750 هزار نفر جدید وارد بازار کار شده اند.

وی ادامه داد: از این تعداد حدود 630 هزار نفر توانستند شغل پیدا کنند و 120 هزار نفر هم شغل پیدا نکردند و در واقع اکثریت نیروی فعال جدید شغل پیدا کرده اند.

نوبخت اضافه کرد: طبق این آمار، نرخ بیکاری پاییز امسال نسبت به تابستان دو دهم واحد درصد کاهش یافت و به 10.7 درصد رسید.

وی ادامه داد: ما در بخش کشاورزی و خدمات با افزایش نیروی انسانی مواجه بودیم که رشد اقتصادی مثبت یک درصد ما را، این دو بخش تامین کردند. رئیس مرکز آمار ایران توضیح داد که این ها متغیر پیش نگر است و افزایش اشتغال نشان از رشد اقتصادی دارد.

سخنگوی دولت در توضیح ناکافی بودن رشد یک درصدی اقتصادی کشور گفت: جمع بندی های اولیه ما نشان می دهد رشد اقتصادی ما در 9 ماهه اول سال مثبت است و امیدواریم آمار این رشد نیز به زودی منتشر شود. البته ما نمی گوییم با رشد یک درصدی در اوج قدرت هستیم اما این که رشد منفی 6.8 به رشد 3 درصد رسید، به ما امید داد.

کد خبر 322961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha