دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محاکمه علی حسن‌المجید موسوم به علی شیمیایی دوباره به اتهام سرکوب قیام شیعیان از سر گرفته خواهد گرفت.

به گزارش بی بی سی، المجید به همراه 14 تن از دیگر مقامات دولت سابق عراق به جرم جنایت علیه بشریت  و سرکوب وحشیانه قیام شیعیان عراق در سال 1991 که به کشتار بیش از 100 هزار نفر  منجر شد، محاکمه می‌شود.

انتظار می‌رود شهود شیعه روز دوشنبه 24 سپتامبر علیه مقامات دولت صدام حسین شهادت دهند.

لیلا کاثوم یکی از این شهود، نیرو‌های صدام حسین حسین را به دستگیری اعضای خانواده‌اش متهم کرده و همچنین گفته است که علی حسن المجید فرزندان وی را با پرتاب از فراز هلی کوپتر به قتل رسانده است.

پس از جنگ اول خلیج فارس و شکست صدام حسین در برابر نیرو‌های ائتلاف بسیاری از شیعیان جنوب عراق علیه حکومت صدام قیام کردند، اما آمریکایی‌ها با تخلیه مناطق جنوبی عراق شیعیان را در برابر نیرو‌های امنیتی صدام تنها گذاشتند. پس از عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی نیروهای امنیتی صدام قیام شیعیان را در خون فرو شستند.

دادگاه رسیدگی به پرونده کشتار شیعیان جنوب عراق در حالی برگزار می‌شود که پیشتر علی حسن المجید  و دو تن از مقامات سابق دولت عراق در روز 4 سپتامبر سال جاری به جرم طرح‌ریزی عملیات انفال علیه کردهای عراق به اعدام محکوم شده بودند و قرار بود علی حسن المجید، پسر عموی صدام که به علی شیمیایی معروف است و دو تن دیگر از رهبران سابق نظامی عراق 17 شهریور به دار آویخته شوند.‍[در همین ارتباط]

در جریان این عملیات وحشیانه روستای کرد نشین حلبجه در سال 1988 آماج حملات بمب‌های شمیایی قرار گرفت و دست کم 5 هزار نفر بر اثر این حملات شیمیایی کشته شدند.

کد خبر 32290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز