دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: ما شهری‌ها از طبیعت دور افتاده‌ایم. دور و برمان تا چشم کار می‌کند سنگ و آجر و سیمان است که به شکل ساختمان‌هایی کنار هم ردیف شده‌اند.

خانه سبـز برای شما

نهايتا بايد دلخوش كنيم به همين پارك‌هاي شهري كه آن هم هميشه در دسترس نيست. اما حالا كه شهر بين ما و طبيعت فاصله انداخته، مي‌توان طبيعت را به خانه‌مان بياوريم. چطوري؟ حضور گل و گياه در محل زندگي و كار ما مي‌تواند همان حس حضور در طبيعت را براي ما تداعي كند. حضور آنها هم در روحيه ما تأثير مثبت مي‌گذارد و هم مثل يك تصفيه‌كننده طبيعي هوا برايتان عمل مي‌كند. اگر علاقه‌مند شده‌ايد كه همزيستي مسالمت‌آميزي را با يك طبيعت كاملا طبيعي در خانه‌تان آغاز كنيد، ما به شما پيشنهاد مي‌كنيم از خدماتي كه كلينيك‌هاي گل و گياه تهران به شما مي‌دهند استفاده كنيد. چه خدماتي؟ با ما همراه شويد تا به شما بگوييم.

  • خوداشتغالي با گل و گياه

شايد شما هم با ديدن اين تيتر تعجب كنيد، اما جاي تعجب ندارد.‌ اگر دانش شما در زمينه پرورش گياه و گل، بالاتر برود، به اين نتيجه خواهيد رسيد كه برخي از آنها را مي‌توانيد در آپارتمان خودتان و حتي در بالكن يكي، دو متري‌تان هم بكاريد. بعضي از گياهان هستند كه بذرهايشان، قيمتي‌ هستند. كافي است بذر يكي از اين گياهان را بكاريد و در مدتي كوتاه، بذرهاي بيشتري داشته باشيد و از راه فروش همين بذرها درآمدسازي كنيد. گياهاني مثل آلوئه‌ورا كه امروزه كاربرد زيادي داشته و استقبال زيادي از آنها مي‌شود را هم مي‌توانيد در خانه‌هاي آپارتماني‌تان بكاريد. ضمن اينكه گروهي از گياهان دارويي و همچنين گياهان تجاري را مي‌توانيد از طريق حضور در كلينيك‌هاي گل و گياه شناسايي كرده و نسبت به كاشت و برداشت آنها اقدام كنيد.

  • توزيع نهال مثمر و غيرمثمر

براي توسعه همگاني فضاي سبز شهري نياز است همه مردم دست به‌دست هم بدهند تا نام شهرشان را در فهرست سبز‌ترين شهرهاي جهان به ثبت برسانند. شهرداري تهران معمولا در ماه‌هاي پاياني سال دست به‌كار مي‌شود و نهال‌هايي را كه قرار است در سطح شهر كاشته شود به بوستان‌هاي مهم تهران مي‌رساند. همه مردم عاشق گل‌وگياه و فضاي سبز مي‌توانند براي دريافت نهال‌هاي مثمر و غيرمثمر به كلينيك‌هاي گل و گياه شهرداري مراجعه كنند، آنها را رايگان بگيرند و بكارند.

  • چه گياهي را كجا و چطور بكاريم؟

توي حياط خانه ما چه گياهي بهتر رشد مي‌كند؟ چه گل و درختي بكاريم بهتر است؟ شما براي فضاهاي آپارتماني كه نور كمتري دارند چه توصيه‌اي داريد؟ گل‌وگياهي كه كمتر رسيدگي بخواهد و خوب رشد كند كدام است؟ كدام گياهان پس از رسيدگي به بار مي‌نشينند؟ روش تكثير اين نوع گياه چگونه است؟ اينها سؤال‌هاي متنوعي است كه در ذهن علاقه‌مندان نگهداري گل‌وگياه شكل مي‌گيرد. براي افزايش اطلاعات مردم سايت اينترنتي parks. tehran. ir راه‌اندازي شده تا به سؤالات مختلف درخصوص انواع گل‌ها و گياهاني كه در شهرها بهتر رشد مي‌كنند پاسخ بدهد. در اين سايت اطلاعات مناسبي درخصوص نگهداري گياهان آپارتماني همچون اسپاتي فيلوم، آگلونما، پتوس، دراسنا و كنتيام جمع‌آوري شده است. همچنين اطلاعات گياهان باغچه‌اي همچون به ژاپني، ياس زرد، رز، اسطوخودوس و ميخك هندي و گل‌هاي فصلي همانند شب بو، فلفل زينتي، گل جعفري، آفتابگردان، انواع بنفشه و زنبق تهيه شده و در دسترس گل‌دوستان قرار گرفته است. در اين سايت شيوه‌هاي نگهداري صحيح اين گياهان و اينكه چه گياهي در چه محلي بهتر رشد مي‌كند نيز آموزش داده شده است.

  • خودمان مي‌آييم، خودمان مي‌كاريم

دوستداران گل‌وگياه كه خيلي اهل بيل دست گرفتن و رسيدگي به آنها نيستند يا تصور مي‌كنند كه در اين زمينه سررشته و تجربه‌اي ندارند خيلي نگران نباشند. گاهي اوقات لازم است‌ از ديگران كمك گرفت تا سنت حسنه غرس درختان همچنان زنده بماند. شهرونداني كه مي‌خواهند دستي به سر و روي باغچه خانه‌شان بكشند اما توانايي كافي براي اين كار را ندارند خيلي راحت مي‌توانند با مراكز گل و گياه مربوط به شهرداري هر منطقه ارتباط برقرار كرده و از آنها بخواهند تا فضاي سبز محل كار و يا خانه‌شان را توسعه دهند. مردم حتي مي‌توانند نوع گياه مورد علاقه‌شان را هم سفارش دهند. كار‌شناسان به همراه كارگران فضاي سبز در همه مناطق به منزل و يا محل كار شما مي‌آيند و كمك مي‌كنند تا با دستان خودتان درخت و گياه را غرس كنيد. وقتي اين كار انجام شد توصيه‌ها و راهنمايي‌هاي لازم درباره شيوه‌هاي نگهداري صحيح گياه هم ارائه مي‌شود تا ديگر جاي نگراني باقي نماند. پس ديگر براي پربار‌تر كردن باغچه خانه‌تان دلهره نداشته باشيد. همه اين كار‌ها تنها با يك تماس انجام خواهد شد.

  • اين قسمت از پارك به نام شما!

طرح ويژه‌اي وجود دارد براي آنهايي‌كه از فضاي مناسب براي كاشت گل‌وگياه در محل زندگيشان برخوردار نيستند و از طرفي علاقه‌مندند تا در اين زمينه فعاليتي داشته باشند. هم‌اكنون در بسياري از مناطق و مراكز مشاوره گل‌وگياه اين امكان به‌وجود آمده كه مردم، بخشي از پارك و بوستان نزديك خانه‌شان را به‌طور اختصاصي در اختيار بگيرند و با راهنمايي‌هاي كار‌شناسان فضاي سبز، گل ‌و گياه خودشان را آنجا بكارند. در واقع مسئوليت نگهداري از اين باغچه اختصاصي به‌عهده افراد گذاشته مي‌شود تا آنها علاوه بر كسب تجربه و افزايش توانمندي‌هايشان بتوانند دستي در توسعه فضاي سبز محل زندگيشان داشته باشند.

  • حضور در دوره‌هاي آموزشي

پرورش گياهان آپارتماني
شما در اين كلاس‌ها با نحوه نور دادن، آبياري، غذا دادن به گياهان، تعويض گلدان و... به شكل حرفه‌اي آشنا مي‌شويد. در ضمن يادتان باشد كه فقط آگلونما، برگ انجيري، بگونيا، بيلبرجيا، پوتوس، حسن يوسف، ديفنباخيا، سانسيويريا، سرخس، سيكلامن، شاه‌پسند درختي، فيتونيا، فيكوس، فيكوس بنجامين، فيل‌گوش، كادي، كروتون، كورديلين، مارانتا و نخل مرداب جزو گياهاني هستند كه مي‌توانيد در آپارتمان از آنها نگهداري كنيد.

باغ شيشه‌اي (تراريوم)
تراريوم از نظر معني، باغ مينياتوري در يك جام است. تراريوم كلكسيوني از گياهان كوچك محسوب مي‌شود كه در ظرف‌هاي محدود و شفاف رشد مي‌كنند. به‌عبارت ديگر، تراريوم باغ كوچك و خانگي است كه در ظرف شيشه‌اي نگهداري مي‌شود. درست‌كردن تراريوم كه با سرخس يا ديگر گياهان كوچك پر مي‌شود، يك راه عملي و جالب براي داشتن منظره‌اي مينياتوري در خانه خواهد بود. آموزش ساخت و نگهداري از تراريوم، در كلينيك‌هاي گل و گياه برگزار مي‌شود.

پرورش قارچ
اگر به فهرست برنامه‌هاي آموزشي كلينيك‌هاي گل و گياه نگاهي بيندازيد، احتمالا دوره آموزشي پرورش قارچ خوراكي را خواهيد ديد. مسلما تصورش را هم نمي‌كرديد كه روزي در يكي از آپارتمان‌هاي شهري بتوانيد قارچ خوراكي پرورش دهيد، ولي اين كار با دوره‌هاي آموزشي كلينيك گل و گياه به حقيقت پيوسته است. اين دوره آموزشي مخصوص كساني است كه بيشتر از حد نگهداري از يك گلدان يا راه انداختن يك باغچه دوست دارند به طبيعت نزديك شوند.

آموزش سبزيكاري در خانه
اگر دلتان براي يك سبد سبزي ‌‌تر و تازه و البته خوشمزه و پر ويتامين لك زده، مي‌توانيد در كلاس‌هاي آموزش سبزيكاري در خانه كه توسط كلينيك‌هاي گل و گياه برگزار مي‌شود، شركت كنيد. اگر در منزل‌تان باغچه داريد كه براي شركت در اين كلاس‌ها ترديد نكنيد، اگر هم نداريد باز هم نگران نباشيد، شما با استفاده از گلدان‌هاي مخصوص مي‌توانيد يك باغچه كوچك براي سبزيكاري در آپارتمان‌تان راه بيندازيد. اين فرصت طلايي را از دست ندهيد.

پرورش كاكتوس
دوره آموزشي نگهداري از كاكتوس‌ها هم يكي از دوره‌هاي آموزشي كلينيك‌هاي گل و گياه است. كاكتوس‌ها ميان علاقه‌مندان به گل و گياه آنقدر طرفدار دارند كه نيازي به تعريف و تمجيد كردن براي شركت در اين دوره آموزشي نيست، ولي براي آگاهي بد نيست بدانيد كاكتوس‌ها ازجمله جذاب‌ترين و متنوع‌ترين گياهان خانگي هستند. اكثر انواع كاكتوس حتي در دست يك صاحب تازه‌كار، به راحتي رشد مي‌كنند، پس اگر تا به حال از كاكتوس نگهداري نكرده‌ايد زياد نگران ناشي بودنتان نباشيد.

کد خبر 322792

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha