یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه سیاسی: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب طرحی در سال گذشته مبنی بر تعیین 18سال تمام به‌عنوان سن قانونی رای دهندگان و تلاش دولت به منظور ارائه لایحه‌ای برای کاهش سن رای دهندگان، تأکید کرد: نمایندگان مجلس، مخالف کاهش سن رای دهندگان هستند.

اختلاف بر سر سن رای دهندگان در دوره‌های مختلف محل بحث صاحب نظران و مسئولان اجرایی و پارلمانی بوده است؛ عده‌ای با افزایش سن رای دهندگان موافقند و آن را برابر با پختگی بیشتر آرا و انتخاب نهایی می‌دانند اما در مقابل عده‌ای دیگر هم کاهش سن رای دهندگان را به دلیل مشارکت بیشتر و افزایش نشاط سیاسی در جامعه ترجیح می‌دهند.

وزیر کشور معتقد است موضوع کاهش سن رای دهندگان از پیشنهادات اولیه وزارت کشور در دوره جاری بوده که اکنون از عهده این وزارتخانه خارج شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است.

محمود احمدی نژاد هم قبل از سفر به ایالات متحده در مراسم آیین بازگشایی مدارس، از هدیه‌ای برای دانش آموزان از سوی دولت سخن گفت که نه از جنس بقیه هدایا، بلکه از جنس همان دعوای بحث برانگیز بالاست.

رئیس‌جمهوری با گشودن راز هدیه دولت نهم، از ارائه لایحه‌ای از سوی قوه مجریه به مجلس خبر داد که بر اساس آن سن رای دهندگان برای انتخابات به 15 سال کاهش خواهد یافت.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه این لایحه هدیه دولت در آغاز سال تحصیلی به تمام جوانان است، از نمایندگان مجلس خواست با دقت و ظرافت به این مسئله مهم اهتمام ورزند تا شاهد حضور جوانان در تمامی عرصه‌ها باشیم.

اما وزیر کشور که در حاشیه مراسم بزرگداشت پدر خود در نهاد قانونگذاری، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به سؤالی درباره زمان ارائه لایحه بازگشت سن رأی‌گیری به 15 سال خاطر نشان کرد: زمان ارائه لایحه پس از تعیین توسط دولت، اعلام می شود.

به گزارش مهر، مصطفی پورمحمدی تاکید کرد: این لایحه در دولت در حال نهایی شدن است و به زودی به نهاد قانونگذاری ارائه می شود اما زمان دقیق ارائه آن مشخص نشده است.

اظهارات رئیس‌جمهوری و وزیر کشور در حالی منتشر شد که نمایندگان در تاریخ 12 دی ماه سال گذشته با بررسی طرح دو فوریتی اصلاح بند 2 ماده 27 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و بند 2 ماده 36 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران مقرر کردند سن رای دهندگان از 15 سال تمام به 18 سال تمام افزایش یافت.

براساس ماده واحده این طرح دو فوریتی سن رای دهندگان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری از 15 سال به 18 سال افزایش یافت.

محمدرضا باهنر با این‌‌که از حامیان جدی اقدامات دولت در مجلس به شمار می‌رود در گفت‌وگو با همشهری با بیان این که دولت چندبار تلاش کرده است تا با ارائه لایحه‌ای، سن رای دهندگان را کاهش دهد خاطر نشان کرد: در موارد مشابه گذشته نمایندگان با این موضوع مخالفت کرده و لوایح دولت در این خصوص را بازگردانده بودند.

اما باهنر در پاسخ به سؤالی درباره واکنش این بار نمایندگان در برابر آنچه رئیس‌جمهوری آن را هدیه دولت به دانش آموزان خوانده است اظهار نظر نکرد و تصرح نمود: باید صبر کرد تا این لایحه به مجلس ارائه شود تا نمایندگان نظر کارشناسی خود را اعلام نمایند.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به ارائه لایحه دو فوریتی از سوی دولت به مجلس درگذشته که در آن تغییر سن رای‌دهندگان نیز مطرح شده بود اظهار داشت:‌ با وجود اصرار دولت، نظر نمایندگان تغییر نکرد.

کاظم جلالی از هرگونه اظهار نظر نسبت به واکنش این بار نمایندگان در برابر طرح مجدد لایحه دولت دراین باره خودداری کرد.

رضا طلایی نیک هم با اشاره به تصمیم اخیر دولت مبنی بر ارائه لایحه‌ای به منظور کاهش سن رای دهندگان تأکید کرد: به‌رغم تأثیر مثبت کاهش سن رای دهندگان بر افزایش مشارکت مردم و شور و نشاط انتخاباتی، مصوبات متعدد و متزلزل با روح قانونگذاری مغایرت دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با همشهری، تصریح کرد: نمی‌توان ظرف کمتر از یک سال، برای موضوع واحد و بدون اجرای آن، قانونگذاری‌های مجدد داشت.

وی همچنین افزود: در صورت دفاع مؤثر دولت از سن 15 سال برای شرایط رای دادن در اواخر سال گذشته، امکان تصویب میسر بود اما پس از تصویب قانونی، متزلزل کردن قوانین معتبر به امنیت قانونگذاری آسیب می‌زند.

طلایی نیک خاطر نشان کرد: دولت باید به جای اعلام دیدگاه‌های خود در افکار عمومی، تعامل نزدیک‌تری با مجلس جهت پیشبرد دیدگاه‌های خود داشته باشد.

هنوز نمایندگان مجلس صدها طرح و لایحه به تأخیرافتاده را در دستور کار خود می‌بینند و مشخص نیست که آیا از ارائه این لایحه استقبال خواهند کرد یا آن را به دولت بازمی‌گردانند؟

کد خبر 32241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز