گروه سیاسی: در نخستین روز از هفته دفاع مقدس، یگان‌های نمونه نظامی و انتظامی کشورمان در مقابل حرم مطهر امام راحل، با انجام مراسم رژه، اقتدار نظامی نیروهای مسلح را به نمایش گذاشتند.

در این مراسم که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد نمایش بیش از 150 دستاورد دفاعی کشور در بخش‌های مختلف زمینی، دریایی و هوایی موجب غرور و شگفتی رسانه‌ها و مردم شد.[سخنان رئیس‌جمهور در مراسم رژه]

به گزارش فارس، در رژه دیروز نیروهای مسلح که نمایش انحصاری دستاوردهای دفاعی تولید شده در داخل کشور بود، ده‌ها نمونه از آخرین تولیدات کشور در این عرصه به نمایش گذاشته شد.

نمایش پرواز هواپیماهای جنگنده صاعقه، به همراه هواپیماهای پرستو، تذرو و ایران140 و انواع هواپیماهای بدون سرنشین برد بلند صاعقه، هدهد، مهاجر4 و ابابیل به همراه ایستگاه‌های زمینی کنترل آن، نمایش تانک‌های مختلف شبدیز  و انواع موشک‌ها از جمله زلزال 1و 2 و 3، طوفان، سامانه موشکی خاتم 5، کوثر، فاتح 110، موشک میثاق 2، موشک دریایی نصر 1، موشک‌های بالستیک قدر 1، شهاب 1 و 2 و 3، نازعات 10 و 6، بمب‌های هوشمند قاصد و قدر در کنار طرح‌های کایت و زوبین و انواع دیگر سامانه‌های متحرک موشک‌انداز و پدافند، بخشی از مراسم رژه دیروز را شامل می‌شد.

همچنین ناوشکن‌های جماران، ناوچه موشک انداز سینا، توپ پیشرفته دریایی فجر 27، پرتاب‌کننده اژدر کوسه، اژدر یاسین، مین چسبان، انواع سایت‌های جنگ الکترونیک، سایت متحرک شبکه سلولار، سامانه‌های کشف هدف هوایی مطلع‌الفجر و کاشف، بی‌سیم‌های تاکتیکی، سایت‌های جنگ الکترونیک موسوم به زلزال 1 و آفاق 1 در معرض دید عموم قرار داده شد.

نمایش موشک قدر

در مراسم رژه دیروز نیروهای مسلح، موشکی به نمایش گذاشته شد که 500 کیلومتر بیش از شهاب 3 برد دارد.

این موشک با نام قدر 1 به همراه سکوی پرتاب آن موسوم به لانچر به نمایش گذاشته شد تا صفحه دیگری از تاریخ توانمندی‌های دفاعی کشور در عرصه‌های موشکی به نمایش گذاشته شود.

از خصوصیات این موشک بالستیک سر جنگی و ماسوره انفجاری، ضربتی و مجاورتی است.

قدر 1  به صورت عمود پرواز شلیک می‌شود. نمایش این موشک در کنار دیگر موشک‌های ساخت کشور نشان داد که ایران در بخش‌های موشکی بدون نیاز به کشورهای دیگر و درحالی‌که در تحریم به سر می‌برد به توانایی بسیار بالایی دست یافته است. این موشک در اختیار نیروی هوایی سپاه پاسداران قرار دارد.

خبرگزاری‌ فرانسه‌ با اشاره به نمایش این موشک اعلام کرد در مراسم‌ رژه‌ نیروهای‌ مسلح در ایران موشک‌ جدید دور‌برد قدر 1 که‌ گفته‌ می‌شود 1600 کیلومتر برد دارد به‌ نمایش‌ گذاشته شد.

این خبرگزاری افزود: به‌ نظر می‌رسد قدر 1 که‌ به‌ معنای‌ قدرت‌ است‌ نوع‌ ارتقا یافته‌ موشک‌ دور برد شهاب ‌3 ایران‌ باشد.

خبرگزاری آلمان نیز در تشریح خصوصیات این موشک گفت: موشک‌ قدر1 همان‌طور که‌ وزارت‌ دفاع‌ در سال‌ 2005 اعلام‌ کرده‌ بود مجهز به‌ موتور جدیدی‌ است‌ که‌ با سوخت‌ جامد به‌ منظور افزایش‌ برد موشک‌ به‌ 2000 کیلومتر کار می‌کند‌.

رژه واقعی

نمایش دستاوردهای نظامی کشور در این مراسم در حالی صورت گرفت که معاونت آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح از تولید موشک‌های زمین به زمین شهاب 3 با شارژ افقی، موشک‌های پیشرفته و نسل جدید فاتح 110 و بیش از
10 مدل هواپیمای بدون سرنشین نیز خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار محمد رضا نقدی در نشستی خبری با رسانه‌ها با بیان اینکه تسلیحات به نمایش درآمده در این رژه بدون استثنا ساخت جمهوری اسلامی ایران بود ادامه داد: رژه دریایی در خلیج فارس صورت گرفت و رژه نیروهای زمینی و هوایی در تهران و شهرستان‌ها به صورت همزمان برگزار شد و همگان شاهد بودند که از لباس رزمندگان، تفنگ و تمام سلاح‌ها از قبیل ضد زره، انواع توپخانه، مدل‌های مختلف تانک، نفربر، خودروهای تانک‌بر و انواع مدل‌های هواپیما و هر آنچه در زمین، هوا و دریا برای یک جنگ نیاز است به دست صنایع دفاع و خودکفایی نیروهای مسلح تولید شده و در اختیار قرار گرفته است.

محمد رضا نقدی گفت: ما زمانی که از تجهیزات نظامی صحبت می‌کنیم راجع به 10 درصد از توان خود صحبت می‌کنیم زیرا توان اصلی ما در نیروهای مومن و شهادت‌طلب متمرکز شده است.

وی متذکر شد: رژه امروز یک بخش بسیار اندک از توانایی‌های ما است و شما می‌توانید رژه واقعی را در شب‌های قدر در مساجد کشور شاهد باشید.

کوبنده‌ترین جواب

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در حاشیه مراسم رژه تأکید کرد: تهدیدی احساس نمی‌کنیم اما اگر خطری باشد به کوبنده‌ترین وجه پاسخ خواهیم داد.

مصطفی محمد نجار با بیان این موضوع که مطالب مطرح شده در خصوص حمله نظامی به ایران یک عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای است و تهدیدات را خیلی جدی نمی‌بینیم، افزود: تمامی اقدامات دشمنان به صورت هوشمندانه رصد می‌شود.[درهمین ارتباط]

انتقال تکنولوژی تسلیحات

فرمانده سپاه نیز در حاشیه رژه بزرگ نیروهای مسلح در جوار حرم امام در جمع خبرنگاران حضور یافت و با اشاره به اینکه هم اکنون ایران تمام نیازهای دفاعی خود را در داخل کشور تأمین می‌کند گفت: حتی ما امروز این توانایی را داریم که تکنولوژی تسلیحات مدرن خود را در اختیار کشورهای دیگر نیز قرار دهیم.

محمد علی جعفری با بیان اینکه ما تکنولوژی را با تکنولوژی جواب نمی‌دهیم، افزود: با شناسایی دقیق نقاط ضعف دشمن و استفاده از شیوه‌های منحصر به فرد، جواب سنگینی به هر گونه حماقت آنها خواهیم داد.‍[بیشتر در همین رابطه]

کد خبر 32138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز