۷‌ماه پس از راه‌اندازی تنها سایت رسمی همسرگزینی در ایران، میزان استقبال‌ها آنقدر زیاده شده که مسئولان این سایت مجبور می‌شوند بعضی روزها جلوی ثبت‌نام‌های جدید را بگیرند تا بتوانند ثبت نام‌های قبلی را پاسخ دهند.

طرح همسان گزینی

 روز گذشته و در مراسم رونمايي از اجراي طرح ملي همسان‌گزيني اعلام شد كه از راه‌اندازي رسمي اين سايت در خردادماه سال‌جاري و آغاز ثبت نام‌ها، تا‌كنون بيش از 20هزار نفر متقاضي ازدواج در اين سايت ثبت‌نام كرده‌اند و از اين تعداد 190مورد به ازدواج منتهي شده است.

فعاليت غيرقانوني بيش از 300سايت همسريابي سرانجام مسئولان وزارتخانه ورزش و جوانان را مجاب كرد تا راهكاري مجازي براي همسريابي جوانان اتخاذ كند تا شايد بخت بيش از 11ميليون جوان مجرد زودتر باز شود. گام اول براي اين كار سال گذشته با همكاري مؤسسه تبيان كه زيرمجموعه سازمان تبليغات اسلامي است، با همكاري وزارت ورزش و جوانان برداشته شد و حالا اين سامانه با استقابل جوانان مواجه شده است. آنطور كه زهره حسيني؛ مدير پروژه همسان‌گزيني مؤسسه تبيان مي‌گويد، براي متقاضيان ازدواج بسته‌هاي آموزشي تدوين شده و آزمون‌هايي نيز از متقاضيان گرفته مي‌شود كه نتيجه آنها براي همسان‌گزيني استفاده مي‌شود. بعد از ازدواج هم زوجين تحت نظر مشاوران اين سامانه قرار دارند.

حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا آقاميري، مديرعامل مؤسسه تبيان با اشاره به محدوديت‌ها در ارائه خدمات اين سامانه به جوانان مي‌گويد: «كارمندان اين مؤسسه تنها مي‌توانند روزانه 6نفر را مشاوره بدهند. با توجه به محدوديت منابع مالي و تعداد كارمندان، بهترين راهكار اين است كه سازمان‌ها و نهادها خودشان به موضوع همسان‌گزيني ورود كنند. ما مي‌خواستيم اين قضيه به يك مطالبه عمومي تبديل شود زيرا بحث ازدواج موضوعي فردي نيست بلكه اجتماعي است. بزرگ‌ترها بايد اقدام كنند و جوانان را به هم برسانند. بايد يك جريان و مطالبه عمومي در كشور راه‌اندازي شود و اگر اقدام انجام شود، دولت هم مجبور به مداخله مي‌شود تا به جاي وام 3ميليون‌ توماني، وام ۲۵ ميليون توماني به هر نفر ارائه دهد.»

حالا سايت تبيان به‌عنوان پيشرو در سايت‌هاي همسرگزيني مجاز فعاليت خود را كمي گسترده‌تر كرده و با امضاي تفاهمنامه با قوه قضاييه گامي رو به جلو براي رفع مشكلات جوانان مجرد اين وزارتخانه برداشته است. حالا بايد ديد نتيجه عملكرد اين سايت در چند‌ماه باقيمانده تا يك سالگي آن چگونه خواهد بود.

  • پايان شيوه‌هاي قديمي ازدواج

شيوه‌هاي خانواده‌محور گذشته براي ازدواج از بين رفته‌اند و شيوه‌هاي بازاري جديد را نيز در جامعه نمي‌پسنديم كه دختر و پسري در كوچه و خيابان براساس احساسات زودگذر از ظاهر يكديگر خوش‌شان‌ آيد و در نهايت يا به ازدواج‌هاي سست و كوتاه‌مدت و يا اعمال منافي عفت يا شرعي منجر شود كه كشور ما نيز تا حدي به اين بليه گرفتار شده است.
حجت‌الاسلام هادي صادقي؛ معاون فرهنگي قوه قضاييه

کد خبر 321190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha