گروه زیست‌بوم: بحران‌های منطقه‌ای، تلاش برای هویت‌سازی‌ از سوی برخی کشورهای منطقه با ضبط آثار تاریخی و هویتی ایران، تخریب یادگارهای تمدنی ایران در برخی کشورهای منطقه توسط گروه‌های تندرو، تخریب آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در داخل کشور و بحران خشکسالی و آلودگی آب و خاک در ایران همگی موجب شد

history

تا معاون میراث فرهنگی کشور در نشست معاونان میراث فرهنگی استان‌های کشور در ساری فراخوان صیانت از میراث فرهنگی و طبیعی کشور را اعلام کند و از معاونان میراث فرهنگی در استان‌های کشور بخواهد که با جدیت در جلسات استانی حضور بیابند و از ثبت و صیانت از آثار تاریخی و طبیعی دفاع کنند.

به گزارش همشهري، جلسه معاونان ميراث فرهنگي استان‌هاي كشور درحالي صبح ديروز در شهر ساري آغاز شد كه معاون ميراث فرهنگي كشور با طرح موضوعات مهم ميراث فرهنگي، حضور مؤثر و تعامل مستمر معاونان ميراث فرهنگي را با دستگاه‌هاي مختلف شهري و كميسيون ماده 5جدي و ضروري دانست.

نشست معاونان ميراث فرهنگي كشور با هدف بررسي چالش‌ها و مشكلات پيش روي ميراث فرهنگي در استان‌هاي كشور برگزار شد. در اين نشست تخصصي كه به‌مدت 2روز در شهر ساري برپاست، محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور، محمدرضا كارگر رئيس اداره كل موزه‌هاي كشور، فرهاد نظري مديركل دفتر ثبت آثار فرهنگي و تاريخي كشور، دلاور بزرگ‌نيا رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان مازندران، ميثاقيان رئيس اداره كل دفتر حفظ، احيا، بناها و بافت‌هاي تاريخي كشور، جبرئيل نوكنده رئيس موزه ملي ايران و جمعي از كارشناسان و مسئولان استاني حضور داشتند.

«محمدحسن طالبيان» معاون ميراث فرهنگي كشور در مراسم افتتاح نشست معاونان ميراث فرهنگي استان‌هاي كشور با اشاره به اينكه هدف از اين نشست همدلي استان‌ها و استفاده از تجربيات استان‌هاي كشور است گفت: درحال حاضر شرايط كشور در وضعيت بسيار حساسي قرار دارد. از همين رو لازم است مسائلي كه درحوزه ميراث فرهنگي وجود دارد به دقت انديشيده و دنبال شود.

معاون ميراث فرهنگي كشور افزود: بسياري از كشورها به‌شدت دنبال هويت‌سازي‌ براي خود هستند، به همين دليل برخي از پرونده‌هايي كه داراي هويت ايراني و اسلامي هستند با چالش‌هاي مختلفي در منطقه مواجه مي‌شوند.او گفت: در شرايطي كه در برخي كشورهاي منطقه سوابق تاريخي و فرهنگي ايران و حتي آن كشورها از بين مي‌رود، مسئوليت ما در حفاظت از داشته‌هاي ميراث فرهنگي بيش از گذشته است.

او از ميراث فرهنگي و محيط‌زيست به‌عنوان 2ضلع توسعه پايدار سخن گفت و از معاونان ميراث فرهنگي كشور خواست تا در جلسات استاني به‌ويژه جلسات كميسيون‌هاي ماده 5دركشور به‌صورت فعال و مؤثر حضور پيدا كنند تا ميراث فرهنگي متوجه خسارت نشود.

طالبيان با تأكيد بر اينكه موضوع معرفي بناهاي تاريخي از حوزه ميراث فرهنگي كشور جدا شده و سبب شده بخشي از مسئوليت‌هاي ميراث فرهنگي در آگاهي‌بخشي و مشاركت‌جويي مردم در حفاظت و صيانت از آثار تاريخي مغفول بماند گفت: بايد بدانيم كه چگونه ارزش‌هاي ميراث فرهنگي را به مردم بشناسانيم و مردم را ترغيب به حفاظت از آنها كنيم.وي تعاملات جهاني و فراهم شدن فضاي سرمايه‌گذاري اقتصادي در داخل كشور را نويدبخش آينده خوب براي ميراث فرهنگي خواند و تأكيد كرد: بايد افراد بيشتري به عضويت انجمن‌هاي ميراث فرهنگي در استان‌هاي كشور درآيند.

طالبيان با اشاره به ثبت‌نام 30هزار در انجمن‌هاي ميراث فرهنگي در 27 استان كشور براي حفاظت از آثار تاريخي گفت: در بحث هويت‌سازي‌ و ثبت آثار تاريخي و تعيين حرايم بناها و محوطه‌هاي تاريخي بايد فعاليت‌هاي بسيار جدي داشته باشيم كه برخي استان‌ها اكنون به‌صورت فعال اين اقدامات را انجام داده و برخي استان‌ها نيز نيازمند آن هستند كه اين كار را با جديت بيشتري دنبال كنند. او همچنين از معاونان ميراث فرهنگي استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي، آذربايجان شرقي، قم و زنجان خواست تا گزارش كنند كه چرا تاكنون تشكيل انجمن‌هاي ميراث فرهنگي در اين استان‌ها به تعويق افتاده است.

معاون ميراث فرهنگي كشور همچنين درخصوص كم‌كاري در معرفي آثار ثبت‌جهاني‌شده كشور افزود: در سال‌هاي اخير در حوزه ثبت جهاني تلاش‌هاي خوبي انجام شد كه بسيار مهم بود و نتيجه‌بخش ولي متأسفانه از اين فرصت بهره زيادي برده نشد و حتي توجه نشد كه وقتي يك مكان تاريخي تبديل به يك برند جهاني مي‌شود چگونه مي‌توان از اين فرصت براي توسعه و معرفي يك استان بهره برد.

وي با تأكيد بر اينكه ايران بيش از 10هزار سال قدمت دارد از كم‌كاري معرفي جاذبه‌هاي جهاني در ايران انتقاد كرد و گفت: در مازندران و گلستان 2مقصد جهاني باغ عباس‌آباد بهشهر و گنبد قابوس وجود دارد ولي آيا اين دو مقصد تعاملي با يكديگر دارند و از اين برند جهاني استفاده مي‌شود؟طالبيان با اشاره به اينكه از ثبت يك اثر به‌عنوان ابزار حفاظت بهره گرفته مي‌شود گفت: با همين رويكرد به‌دنبال مديريت يكپارچه و تهيه پرونده‌هاي زنجيره‌اي هستيم.

به گفته معاون ميراث فرهنگي كشور، موضوع قله‌هاي فرهنگي ايراني - اسلامي همچون پرونده زنجيره‌اي حمام ايراني يا خانه ايراني مورد توجه قرار گرفته كه از نمونه‌هاي بارز آن مي‌توان به موضوع ميراث راه‌آهن كه نواحي مختلف كشور و مكان‌هاي مختلف تاريخي سر راه خود را به يكديگر متصل مي‌كند اشاره كرد.

به گفته طالبيان، موضوع ميراث طبيعي و ميراث ناملموس نيز در سازمان ميراث فرهنگي مورد توجه قرار گرفته است كه در موضوع ميراث ناملموس به‌دليل تلاش برخي كشورهاي منطقه براي هويت‌سازي‌ برخي پرونده‌هاي ميراث ناملموس ايران تبديل به چالش‌هاي بزرگ سياسي مي‌شوند.

وي اهميت پرونده‌هاي ميراث طبيعي را در وهله نخست ايجاد تعامل بين دستگاه‌هاي مختلف اعلام كرد و گفت: در پرونده بيابان لوت 3استان مختلف كشور درگير بودند، يا جنگل ارسباران، جنگل‌هاي هيركاني يا حتي ثبت جهاني دماوند موضوعاتي هستند كه مي‌توانند وفاق بين ميراث فرهنگي، منابع طبيعي و محيط‌زيست را ايجاد كنند.

طالبيان همچنين خواستار حركت پرشتاب و شاداب در ايجاد رويدادهاي فرهنگي در موزه‌ها و نمايشگاه‌ها شد و افزود: براي آنكه جامعه شادمان بماند بايد رويدادهاي مختلف ايجاد شود و سالم‌ترين مسير ايجاد شادابي اجتماعي و نيز برگزاري رويدادهاي ميراث فرهنگي است.

وي مشاركت مردم در حفاظت و صيانت و معرفي آثار تاريخي و ميراث فرهنگي كشور را از اهداف ميراث فرهنگي خواند و گفت: مردم بايد در مجموعه‌هاي تاريخي و بناها حضور مستمر داشته باشند.معاون ميراث فرهنگي كشور همچنين با ابراز تأسف از نابودي بخش‌هاي زيادي از ميراث فرهنگي و بناهاي تاريخي در استان‌هاي كرمان، شيراز و يزد اعلام كرد: اگر كرمان و شيراز را زودتر از تخت جمشيد ثبت كرده بوديم ديگر شاهد وضعيت امروز نبوديم.

وي از برنامه سازمان ميراث فرهنگي براي تدوين و ارسال پرونده ثبت جهاني منظر فرهنگي و تاريخي ساساني كه پل‌ها، چهارطاقي‌ها و برخي مناطق و روستاها و راه‌هاي تاريخي را شامل مي‌شود خبر داد و گفت: پرونده ثبت جهاني ارسباران و ثبت جهاني يزد نيز در حال انجام است كه هدف اصلي آن موضوع حفاظت و صيانت از اين مناطق است.طالبيان در سخن پاياني خود در آيين افتتاح نشست معاونان ميراث فرهنگي كشور تأكيد كرد: موضوع حفاظت از ميراث فرهنگي يعني آنكه موضوع ميراث فرهنگي پيشقراول هدايت توسعه پايدار در كشور باشد.

کد خبر 320807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha