چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رود آمازون (به پرتغالی: Rio Amazonas) پرآب‌ترین رود دنیاست که در آمریکای جنوبی جریان دارد و به اقیانوس اطلس می‌ریزد.

آشنایی با رود آمازون

آب این رودخانه در هنگام ریختن به دریا بیش‌تر از مجموع آب ده رودخانه پرآب بعدی دنیا است. این رود انشعابات زیادی دارد که بخشی از آن به دریا ریخته و نیز حدوداً دو درصد از آب شيرين این رود به اقیانوس می‌ریزد. بستر این رود بسیار عریض و طویل است و از نظر درازا یکی از طولانی‌ترین رودهای جهان است که بین ۶٫۲ و ۶٫۷ هزار کیلومتر درازا دارد.

در طول سده گذشته رودخانه‌های آمازون و نيل برای اثبات طویل‌ترین بودن همواره با یکدیگر در رقابت بوده‌اند. طول واقعی این رودخانه‌ها همواره در معرض تغییر و تحول بوده و هرگز متخصصان نتوانسته‌اند مقدار واقعی آن را اندازه‌گیری کنند. آمارها نشان داده که رود نیل در آفریقا به شکل متغیر بین ۵٫۴ تا ۶٫۷ هزار کیلومتر درازا دارد. اما جدا از این مسئله در خصوص مقدار آب موجود، هیچ شکی نیست که آمازون پر آب‌تر است.

در فصل خشکی و کم آبی پهنای رود آمازون به حدود ۱۱٫۶ متر می‌رسد. این منطقه از آمریکای جنوبی توسط بستر اصلی رودخانه و البته انشعابات فرعی آن که گاه به سه برابر خود رودخانه می‌رسد محاصره می‌شود. به طور متوسط در فصل کم آبی زمین‌ها به مساحت ۱۱۱٬۰۰۰ کیلومتر مربع از آب پوشیده می‌شود و در فصول بارانی حوزه رودخانه حتی تا ۳۵۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع هم می‌رسد.

  • منبع: ويكي‌پديا
کد خبر 320723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha