سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: با رأی اعضای شورای شهر قطعه مشاهیر در سازمان بهشت زهرا (س) ایجاد می‌شود.

به گزارش ايسنا، بررسی آیین‌نامه تعیین ضوابط عمومی، تشخیص و معرفی مشاهیر شهر تهران به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در شورای شهر تهران   بررسی شد که براین اساس احمد حکیمی‌پور عنوان کرد که به منظور پاسداشت مقام مشاهیر پایتخت، ایجاد قطعه ویژه در بهشت زهرا (س) پیشنهاد می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس ماده واحده‌های این آیین‌نامه افراد معروف در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و... می‌توانند در این قطعه دفن شوند، گفت: دستگاه‌های ذیربط همانند بیت مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، کمیته ملی المپیک، وزارت فرهنگ و ورزش می‌توانند برجستگان حوزه‌های مختلف را معرفی کنند.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه در این آیین‌نامه شرایط دفن در این قطعه مشخص شده است، افزود: افرادی می‌توانند به عنوان مشاهیر در این قطعه دفن شوند که دارنده نشان از مقام معظم رهبری، دارندگان نشان‌های دولتی، چهره‌های ماندگار، رتبه‌های برتر قاریان قرآن، دارندگان مدال‌های المپیک و یا افرادی که از سوی رییس شورای شهر و شهردار معرفی می‌شوند، باشند.

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به عنوان مخالف این آیین‌نامه با بیان اینکه باید تعریف درستی از مشاهیر ارائه شود، گفت: در حال حاضر خلبانان نیز درخواست قطعه ویژه داشته‌اند و اگر اینگونه باشد باید برای نانوایان، مداحان و حسابرسان نیز قطعات ویژه در نظر گرفت.

با این حال احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نظر دیگری داشت و تعیین قطعه مشاهیر را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: انجمن مفاخر در ایران وجود دارد که نسبت به شناسایی مشاهیر و مفاخر اقدام کرده و می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کنیم، اما نکته قابل توجه این است که اصحاب رسانه از این آیین‌نامه حذف شد‌اند و پیشنهاد می‌شود خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نیز در صورت فوت در قطعه مشاهیر دفن شوند.

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران پیشنهاد داد تا به دلیل گستردگی سازمان‌ها، ابتدا سازمان‌ها درخواست دفن یکی از مشاهیرشان را به وزارت ارشاد اعلام کرده و پس از آن به سازمان بهشت‌زهرا (س) ابلاغ شود.

همچنین حسین رضازاده پیشنهاد داد که ورزشکارانی که مدال‌های جهانی کسب کرده‌اند نیز در این قطعه دفن شوند.

با این حال پرویز سروری رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر نیز با بیان اینکه خداوند نظام طبقاتی را برداشته است، گفت: من با اصل کار مخالف هستم و نباید استثنایی بین اموات قائل شد.

در پایان مهدی چمران با بیان اینکه خلبانان نیز درخواست ایجاد قطعه جدید مطرح کرده‌اند، گفت: قطعه هنرمندان نیز پر شده است و پیشنهاد می‌شود قطعه مشاهیر ایجاد شود و همچنین وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان نیز به لیست دستگاه‌هایی که می‌توانند در این قطعه امواتی داشته باشند، اضافه شده است که با اکثریت آرا، آیین‌نامه تعیین ضوابط عمومی تشخیص و معرفی مشاهیر شهر تهران تصویب شد.

همچنین بررسی طرح ممنوعیت استفاده از شومینه گازسوز و ذغال‌سوز به عنوان یک وسیله گرمایشی در منازل تصویب شد که این طرح انتقاد رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت را به دنبال داشت، چراکه وی عنوان کرد ممکن است برخی از افراد علاقه داشته باشند از شومینه گازسوز و ذغال‌سوز در دکور منزلشان استفاده کنند و این مخالف با حقوق شهروندی است.

وی با بیان اینکه برای نظرات از ممونیت استفاده از شومینه باید ماموران شهرداری وارد خانه‌های مردم شوند، گفت: این اقدام نیز مخالف حقوق شهروندی است.

چمران عنوان کرد: ممنوعیت استفاده از شومینه گازسوز و ذغال‌سوز به دلیل عواقبی که می‌تواند داشته باشد ممنوع است و افراد می‌توانند از برق در شومینه‌هایشان استفاده کنند و بر این اساس این طرح به سازمان فنی - مهندسی پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 320570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha