دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پی اعلام لیست فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ» (مسابقه ایران ) جشنواره‌ی فیلم فجر، طبق روال هر ساله حاشیه‌ها و اعتراض برخی فیلم‌سازان نسبت به عدم انتخاب فیلم‌شان موج رسانه‌ها را در اختیار گرفت.

فجر

به گزارش ایسنا، در حالی لیست اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره‌ی فیلم فجر در یک اقدام بی‌سابقه کمتر از یک ساعت پس از جمع‌بندی هیات انتخاب، اعلام رسانه‌ای شد که دو روزنامه‌ سینمایی در چاپ دوم این خبر را منتشر کردند و خبرگزاری‌ها نیز بین ساعت 12 تا یک بامداد این خبر را بر روی خروجی رسانه‌های خود قرار دادند.

و همچنین در حالی این خبر در ساعت‌های بامدادی منتشر شد که خبر قطع همکاری دیپلماتیک عربستان با ایران به عنوان یک خبر مهم در فضاهای مجازی و اینترنتی همزمان با انتشار لیست اسامی فیلم‌ها منتشر می‌شد.

  • هیچ فیلمی به بخش سودای سیمرغ اضافه نمی‌شود

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد که هیچ فیلمی به بخش سودای سیمرغ اضافه نمی‌شود. محمد حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است دبیرخانه جشنواره فرصت بیشتری به بعضی از آثاری که هم اکنون در حال آماده سازی یا بعضا فیلمبرداری هستند بدهد، تا آنها نیز بتوانند در جشنواره شرکت کنند‌، توضیح داد: هیچ فیلم دیگری به بخش سودای سیمرغ اضافه نمی‌شود به جز فیلم‌هایی که از بخش «نگاه نو» به سودای سیمرغ نیز راه می‌یابند.

وی ادامه داد: اسامی قطعی همین اسامی است که اعلام شده و فیلم دیگری اضافه نخواهد شد.

حیدری همچنین خبر داد که فیلم اولی‌های راه یافته به مسابقه سودای سیمرغ تا دو روز آینده اعلام می‌شوند.

اما در پی اعلام لیست فیلم‌های بخش نوعی نگاه و سودای سیمرغ؛ پیش بینی اینکه کدام فیلم به هیات انتخاب ارایه شده است اما انتخاب نشده است؛ در برخی فضاهای مجازی منتشر شد و برخی حتی فیلمی که هنوز فیلمبرداری‌اش آغاز نشده است را جزء فیلم‌های متقاضی قلمداد کردند!

  • واکنش تهیه‌کننده فیلم رضا عطاران

علی سرتیپی درباره عدم انتخاب فیلم «دراکولا» در جشنواره فیلم فجر گفت: با تمام احترامی که برای نظر هیات انتخاب قائل هستم اما مردم بهترین قاضی هستند و در زمان اکران خودشان درباره فیلم نظر خواهند داد.

این تهیه کننده در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا درباره انتخاب نشدن فیلم رضا عطاران اظهار کرد: خود من و رضا هدف اصلی‌مان مردم است و آنها قطعا می‌بینند و نظر می‌دهند، اما این فیلم می‌توانست گرمای خوبی به جشنواره بدهد و فضای آن را گرم‌تر کند.

وی ادامه داد: البته رضا عطاران به دلیل مریضی پدرش مجبور شد بعد از فیلمبرداری به مشهد برود و هنوز هم آنجاست و نسخه اولیه را در حد راف‌کات تحویل دادیم که شاید این نسخه نتوانسته مبنای قضاوت درست هیات انتخاب قرار بگیرد. اما همانطور که سال گذشته «نهنگ عنبر» در جشنواره پذیرفته نشد و امسال بعد از فیلم «محمد» پرفروش‌ترین فیلم سال شد، معتقدم «دراکولا» هم می‌تواند به لحاظ مردمی فیلم موفقی باشد.

چرا کارگردان «تنهای تنهای تنها» فیلم جدیدش در فجر انتخاب نشد؟

احسان عبدی‌پور کارگردان «تنهای تنهای تنها» که با فیلم "آه ای عبدالحلیم" متقاضی حضور در جشنواره‌ی فیلم فجر بود، درباره دلایل عدم انتخاب این فیلم تنها به بیان این جمله کوتاه بسنده کرد که: ما فیلم را به جشنواره ارایه کرده بودیم اما نمی‌دانم چرا پذیرفته نشد، چون معمولا در هیچ دوره‌ای از جشنواره رسم نیست درباره دلایل رد شدن آثار توضیحی داده شود.

  • سکوت کارگردان «خشکسالی و دروغ»

پدرام علیزاده کارگردان فیلم "خشکسالی و دروغ" نیز فعلا ترجیح داد سکوت کند و در آینده سخنانش را بگوید.

ظاهرا ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم "یتیم خانه " نیز متقاضی شرکت در بخش خارج از مسابقه جشنواره فجر است.

با این حال وحید موساییان که با فیلم "قشنگ و فرنگ" یکی دیگر از متقاضیان شرکت در این دوره از جشنواره بود، بعد از باز ماندن این فیلم از حضور در جشنواره ترجیح داد در ساعات آینده گفته‌هایش را در قالب یادداشت منتشر کند که به محض رسانه‌ای شدن ایسنا آن را منتشر خواهد کرد.

اما در ادامه پیگری‌های خبرنگار ایسنا؛ مجید برزگر توضیحاتی را درباره جای خالی دو فیلم "داستان خانواده فرشچی" و "یک شهروند کاملا معمولی" در فهرست آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر ارائه کرد.

او که کارگردان فیلم "یک شهروند کاملا معمولی" و تهیه کننده فیلم "داستان خانوداه فرشچی" است به خبرنگار سینمایی ایسنا گفت: این دو فیلم از آغاز به بخش سودای سیمرغ ارائه نشده بودند و هیات انتخاب این دو اثر را ندیدند.

این هنرمند سینما اضافه کرد: البته علاقه‌مند بودم فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» را برای بخش سودای سیمرغ ارائه کنم اما متاسفانه مقررات جشنواره فجر چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌داد و من بارها اعتراضم به این قضیه اعلام کرده‌ام. زیرا طبق این مقررات، فیلمی که قبل از جشنواره فجر در دیگر جشنواره‌های جهانی نمایش داده شده باشد، امکان حضور در فجر را نخواهد داشت و برهمین اساس از آنجا که فیلم "یک شهروند کاملا معمولی" پیش از این در چند جشنواره بین‌المللی اکران شده بود، نمی‌توانست متقاضی اکران در بخش سودای سیمرغ باشد. با این حال ما فیلم را برای بخش «هنر و تجربه» ارائه کرده‌ایم و امیدواریم در این بخش نمایش داده شود.

برزگر که با مشارکت شبکه آرته فیلم "داستان خانواده فرشچی" به کارگردانی نادر تکمیل همایون را تهیه کرده است، درباره غیبت این فیلم در بخش سودای سیمرغ تصریح کرد: این فیلم نیز از آغاز به این بخش ارائه نشد، زیرا تولید مشترک ما و فرانسه است و 70 درصد فیلم دیالوگ‌های فرانسوی دارد و از آنجا که زیرنویس آن آماده نشد‌،تصمیم گرفتیم فیلم را برای بخش بین‌الملل جشنواره که سال آینده برگزار می‌شود ارائه دهیم.

  • اعتراض آهنچ به یک انتخاب

اما کارگردان فیلم «من یک ایرانی‌ام» معتقد است: فیلمش توسط هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر دیده نشده است.

محمدرضا آهنج در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا، با بیان اینکه نسخه کامل فیلم که مدت‌هاست آماده شده، تحویل دبیرخانه شده است، گفت:‌ وقتی اسامی نهایی را شنیدم از عدم انتخاب فیلم تعجب کردم و تصور اولیه‌ام این است که فیلم در بروکراسی دست و پا گیر جشنواره که فیلم اولم بوده است یا نه، گیر کرده است.

وی افزود: خود من معتقدم «من یک ایرانی‌ام» فیلم سینمایی دوم‌ام محسوب می‌شود، اما ظاهرا فیلم «زخم زیتون» را به دلیل اینکه پروانه اکران نداشته فیلم اول من محسوب نمی‌کنند. به خاطر همین، هم از بخش فیلم اول جا ماندیم و هم فیلم در بخش «سودای سیمرغ» ارزیابی نشده است و در واقع هم از این جا ماندیم و هم از آنجا رانده شدیم.

این کارگردان ادامه داد: به گواه کسانی که فیلم را دیده‌اند «من یک ایرانی‌ام» آنقدر شرافت دارد که اگر در جشنواره نباشد، جایش خالی است.

به گزارش ایسنا، فیلمبرداری این فیلم که توسط احمد نجفی تهیه می‌شود، در شرایط بد آب و هوایی اوکراین ادامه دارد و با تدوین همزمان توسط امیرحسین آهنج تلاش می‌شود اولین نمایش «من یک ایرانی‌ام» در جشنواره فیلم فجر باشد.

این اولین تجربه بازیگری علیرضا حیدری قهرمان کشتی کشورمان است که در نقشی خاص مقابل دوربین رفته است.

  • مهدی رحمانی و تمرین دمکراسی

و مهدی رحمانی تهیه کننده فیلم "گذر موقت" افشین هاشمی نیز به ایسنا گفت: اولین قدم برای تمرین دموکراسی، احترام گذاشتن به رای هیات انتخاب است چون به هر حال همیشه سلیقه در انتخاب‌ها نقش دارد و هر هیاتی با سلیقه خود، آثار را بررسی و انتخاب می‌کند و در این رهگذر گروهی خوشحال می‌شوند و گروهی دیگر غمگین.

او ادامه داد: بهتر است اجازه دهیم فیلم‌ها در جشنواره نمایش داده شوند و بعدا درباره آنها صحبت کنیم چون گذر زمان همیشه بهترین قاضی برای داوری فیلم‌هاست.

  • مهدی نادری فیلمش را پس گرفت!

اما مهدی نادری در تب و تاب اعلام لیست فیلم‌های «سودای سیمرغ» اعلام کرد که از تقاضایش برای حضور در بخش «هنر و تجربه» انصراف می‌دهد؛ در حالیکه هنوز لیست فیلم‌های هنر و تجربه اعلام نشده است و در عین حال طبق مقررات جشنواره‌ی فیلم‌ساز نمی‌تواند پس از تقاضای شرکت در جشنواره، انصراف بدهد.

به گزارش ایسنا، در متن نامه‌ای که این کارگردان به محمد حیدری دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر نوشته، آمده است:«با توجه به حجم آثار ارسالی به دفتر جشنواره و اتفاقاتی که به نظر ناظر بر تراکم سنگین آثار ارسالی در دبیرخانه‌ی جشنواره ی فجر می‌باشد ، شایسته دیدم آنچنان که در اختیارات شما می‌باشد ، انصراف بنده را برای خروج فیلمم از گردونه‌ی تصمیم گیری بخش گرانقدر هنر و تجربه بپذیرید تا بلکه اینگونه راه بر جوانی امیدوار یا سرمایه گذار و عوامل اثری که شوق حضور یا نگرانی از عدم حضور در این رویداد پر چالش باز شود.

افسانه‌ی «شکارچیان گرگ» راه خود را بازشناخته و امید دارد تا در اکران هنر و تجربه و دیگر سرزمین‌ها و جشنواره ها به حیات هنری خود ادامه دهد و مخاطبان خود را بازشناسد.با احترام فراوان به هیات انتخاب فرهیخته بخش هنر و تجربه که بزرگترین اعتبار جشنواره امسال هستند.

از همین جا دعوت صمیمانه‌ی بنده و همکارانم را برای اکران خصوصی و عمومی اتی پذیرا باشید.»

  • رحمانیان: اصلا ناراحت نیستم

و محمد رحمانیان بعد از اعلام نتایج بخش «سودای سیمرغ» و «نوع نگاه» جشنواره فیلم فجر و عدم انتخاب فیلمش، گفت: اصلا هم ناراحت نیستم.

این هنرمند تئاتر که امسال با اولین فیلمش «سینما نیمکت» متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر بود، در گفت‌وگو ایسنا‌، اضافه کرد: وقتی در پنجاه و سه سالگی اولین فیلمم را ارائه می‌دهم، یعنی خیلی در قید و بند بعضی از اتفاقات نیستم.

رحمانیان ادامه داد: نبودن فیلم من در بخش سودای سیمرغ، قدری هم به بدشانسی‌ام بر می‌گردد چون درست همان مدیرانی که سال 88 در تئاتر برای من مشکل آفرینی و مرا حذف کردند، حالا به عنوان مدیران جشنواره فیلم فجر تصمیم گیرنده هستند و ظاهرا همه چیز برای من دوباره از نقطه صفر شروع می‌شود و همچنان در مورد حذف و ممیزی همان داستان‌های پیشین وجود دارد.

او که فیلم "سینما نیمکت" را به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ارائه کرده بود، افزود: هیاتی که در تئاتر به هر نوع حذفی دست می‌زدند، در جشنواره فیلم فجر هم با کمال دقت و امانت این کارشان را انجام می‌دهند! از سوی دیگر در هیات انتخاب هم دوستانی داریم که پیدا بود با حضور آنها فیلم من نمی‌تواند جایی در جشنواره داشته باشد.

رحمانیان احساس خود را درباره حذف فیلمش با بیان یک مثال بیان و اضافه کرد: فرض کنید تمام سازمان‌های بین‌المللی جهان اعلام کنند نام "خلیج فارس"، "خلیج عرب" است. در این وضعیت به طور طبیعی ما ایرانی‌ها باید ناراحت شویم اما من ناراحت نمی‌شوم چون معتقدم "خلیج فارس" همیشه "خلیج فارس" است و نمی‌توان آن را حذف کرد. "سینما نیمکت" را هم نمی‌توان حذف کرد حتی اگر همه دنیا بگویند فیلم بدی است، من می‌دانم که فیلمم خوب است و دست کم از بعضی آثار پذیرفته شده در بخش سودای سیمرغ بهتر است.

کارگردان نمایش‌های «هامون باز‌ها» و «ترانه‌های قدیمی» با تاکید بر اینکه "اصلا ناراحت نیستم"، یادآور شد: به این وضعیت عادت دارم. در حوزه‌های دیگر هم به این حذف شدن عادت کرده بودم. خوشحالم در اولین کار سینمایی‌ام، دوباره به این حذف شدن خو گرفتم و ایمان آوردم که قرار نیست هیچ تغییری در حوزه فرهنگ رخ بدهد.

رحمانیان که احتمال می‌رود فیلمش در بخش دیگری از جشنواره فجر نمایش داده شود،‌ متذکر شد: شاید بعضی فیلم‌ها را در بخش‌های دیگری نمایش دهند تا کمتر دیده شوند. با این حال موضع و احساس من نسبت به برگزار کنندگان جشنواره به قوت خود باقی است و معتقدم بعضی بخش‌ها را به عنوان تبعیدگاه برای یکسری فیلم‌ها در نظر گرفته‌اند.

او درباره احتمال نمایش فیلمش در بخش "هنر و تجربه" توضیح داد: فیلم من اصلا در این بخش نمی‌گنجد چون یک فیلم بسیار ساده وکلاسیک است و دیگر هم مهم نیست در کدام بخش باشد.

رحمانیان خاطرنشان کرد: اصلا فیلم من درباره حذف است و هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر با این کارشان نشان دادند "آفتاب آمد دلیل آفتاب". اما نمی‌دانم چرا فکر می‌کنند جهان با خودشان شروع و تمام می‌شود؟! چند بار هنرمندان باید این آزمون و خطا را از سر بگذرانند؟!

علیرضا داودنژاد نیز که با فیلم «فراری» پیش بینی می‌شد در جشنواره‌ی فجر باشد به دلیل اینکه بیش از 40 درصد از فیلمبرداری باقی مانده است، فیلمش را به هیات انتخاب ارایه نداده است.

فیلم «ربوده شده» بیژن میرباقری، «پارادیس» علی عطشانی،«هلن» علی اکبر ثقفی، «نیمرخ‌ها» زنده‌یاد ایرج کریمی، «مشکل گیتی» بهرام کاظمی و...از دیگر فیلم‌های غایب هستند که پیش بینی می‌شود، برخی از آنها در گروه هنر و تجربه به نمایش درآیند که لیست آن در چند روز آینده منتشر می‌شود.

اصفر فرهادی و حمید نعمت‌الله هم که همچنان مشغول فیلمبرداری‌ فیلم‌هایشان هستند بنابراین فیلم‌هایشان به هیات انتخاب نرسیده است.

غیب نسل اول سینما، فیلم‌سازانی همچون مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، بهمن فرمانء‌آرا، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی و... از جمله نکات قابل توجه این دوره از این رویداد سینمایی است.

به گزارش ایسنا، با توجه به حضور هیات انتخاب، حق طبیعی دست‌اندرکاران فجر است که برخی فیلم‌ها را انتخاب نکنند اما پس از تماشای فیلم‌های راه یافته و راه نیافته بهتر می‌توان در این زمینه قضاوت کرد! اما باید امیدوار بود که در یک اقدام کم سابقه هیات انتخاب در یک نشست رسانه‌ای که تا به حال در جشنواره‌ی فجر سابقه نداشته است، برخی مواضع و ابهام‌ها را برای فیلم‌سازان و مخاطبان سینما روشن کنند.

کد خبر 320464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha