همشهری آنلاین - فهیمه سادات طباطبایی: عربستان سعودی روز شنبه ۱۲ دی ماه در اقدامی که ناقض حقوق بشر بود شیخ نمر عبدالباقر نمر و ۴۶ تن دیگر را اعدام کرد. این رخداد موجب واکنش‌های متعددی از سوی مقامات ارشد کشورهای مختلف دنیا به ویژه ایران شد.

سفارت عربستان

به گزارش خبرنگار همشهري‌آنلاين، اين اقدام عربستان سعودي باعث اعتراض مردم در تهران و مشهد و تجمع روبروي سفارت و كنسولگري اين كشور شد كه برخي تجمع كنندگان خشمگين با ورود به ساختمان سفارت عربستان به آن آسيب وارد كردند. در مقابل عربستان سعودي اقدام به اخراج مقامات سفارت ايران در عربستان كرد و سفارتخانه و كنسولگري خود در ايران را تعطيل كرد.

از سويي عربستان از متحدان عربي خود خواست تا رابطه ديپلماتيك با تهران را قطع كنند. نتيجه اينكه تاكنون سودان ضمن قطع روابط ديپلماتيك، سفير ايران را از كشور خود اخراج كرد. بحرين نيز با قطع ارتباط ديپلماتيك به سفير و كارمندان ايران دستور داده كه تا 48 ساعت آينده خاك اين كشور را ترك كنند. همچنين وزارت خارجه امارات با صدور بیانیه‌ای از کاهش روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران به سطح کاردار خبر داد.

در جدول‌هاي پيش رو به ترتيب اظهار نظر مقامات ايراني و خارجي را در خصوص اعدام شيخ نمر و اقدام عده‌اي از معترضين خشمگين در سفارت عربستان را به صورت چكيده مي‌خوانيد:

  • جدول اظهار نظر مقامات ارشد ايراني در خصوص اعدام شيخ نمر باقر نمر:

مقام مسئول

اظهار نظر

آيت الله خامنه‌اي رهبر انقلاب

  • اين عالمِ مظلوم نه مردم را به حرکت مسلحانه تشویق می‌کرد و نه به صورت پنهانی اقدام به توطئه کرده بود، بلکه تنها کار او، انتقاد علنی و امر به معروف و نهی از منکرِ برخاسته از تعصب و غیرت دینی بود. خداوند متعال از خون بی‌گناه نمی‌گذرد و خون به ناحق ریخته، بسیارسریع دامان این رژیم را خواهدگرفت.

حجت الاسلام حسن روحاني، رييس جمهور ايران

  • تردیدی ندارم که دولت عربستان با این اقدام غیر اسلامی، وجهه خود را در بین کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی بیش از پیش مخدوش نموده است. چنین اقدامی در راستای سیاست‌های فرقه‌گرایانه و دامن زدن به تروریسم و افراط در منطقه و جهان بوده که در سالهای اخیر منجر به بی‌ثبات کردن منطقه و ایجاد جنگ و درگیری گردیده است.

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي

  • بدون شک این رفتار خصمانه رژیم سعودی در اعدام شیخ نمر موجب جریحه دار شدن عواطف مسلمانان سراسرجهان خواهد شد و حکام سعودی باید بدانند با این اقدام گردابی هولناک برای خویش به وجود آورده اند.اینگونه اقدامات مشکلات امنیتی منطقه را تشدید می‌کند، زیرا مسئله یک فرد نیست بلکه موضوع جهان اسلام است.

آيت الله صادق لاريجاني، رييس قوه قضاييه

  • نقش استکبار جهانی در این جنایت، واضح و آشکار است چرا که نظام سلطه همواره مترصد فرصتی بوده تا امت اسلام را از یکپارچگی به تشتت کشانده و به اهداف شوم خود در منطقه دست یابد.حاکمان سعودی با این اقدام سعی کردند تا شکست­های خود در منطقه را پنهان سازند، دریغ از اینکه خون شهدای عربستان و در رأس آن خون شهید عزیزمان آیت الله نمر، سراج منیری خواهد شد برای نشان دادن پلیدی آل سعود بر جهانیان و سرآغاز اضمحلال دولت ظالم سعودی را رقم خواهد زد.

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشور

  • اين حركت غیر انسانی و مخالف موازین بین المللی حقوق بشر در اعدام فجیع شهید شیخ نمر عالم مظلوم و شجاع سعودی را محكوم كرده و آن را گام دیگری در ادامه سیاست های تفرقه افکنانه و حمایت از تروریستهای افراطی ميدانم که منطقه و جهان را به خاک و خون کشیده است.نسبت به پی‌آمدهای خطرناک این گونه اقدامات در زمینه تشویق افراط گرائی هشدار ميدهم .

حسين جابرانصاري، سخنگوي وزارت امور خارجه

  • دولت عربستان در حالی که از جریان های تروریستی و افراط گرایان تکفیری حمایت می کند با منتقدان داخلی خود با زبان اعدام و سرکوب سخن می گوید و روشن است که نتایج این سیاست عقیم و غیر مسئولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختي بابت پی گیری این سیاست ها خواهد پرداخت.

اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه

  • ریاض متهم اصلی رشد تروریسم و افراط گرایی در منطقه است و با فرافکنی و اعدام عالم برجسته دینی شهید شیخ نمر، در قالب مبارزه با تروریسم، نمی تواند خود را از سیاست های غلطی که اتخاذ نموده و باعث ناامنی بیشتر منطقه شده است، تبرئه نماید.

 

  • جدول اظهار نظر مقامات كشورهاي خارجي در خصوص اعدام شيخ نمر و 46 تن ديگر

مقام مسئول

اظهار نظر

خالد بن احمد آل خلیفه، وزير امورخارجه بحرين

  • منامه تصمیم گرفت که روابطش با ایران را قطع کند.اعضای هیئت دیپلماتیک ایران در بحرین مهلت دارند طی مدت 48 ساعت، منامه را ترک کنند.

توبیاس الوود، معاون وزیر امور خارجه انگلیس

  • انگلیس با جدیت مخالف اجرای مجازات اعدام است. ما این مساله را با مقام‌های سعودی مطرح کرده‌ایم و همچنین از اعدام‌های گسترده ابراز نگرانی کردیم. ما با مقام‌های ریاض صحبت کردیم و انتظار داریم که علی النمر (برادرزاده شیخ النمر) و سایرین که در سن نوجوانی محکوم شده‌اند، اعدام نشوند.

هيلاري كيلنتون، نامزد دموكراتهاي آمريكا در انتخابات رياست جمهوري

  • مشخص است این موضوع سئوالات جدی را مطرح می‌کند که ما باید مستقیما از دولت سعودی بپرسیم به نظر من این اقدام نارضایتی و ناآرامی بیشتر در داخل عربستان را موجب خواهد شد. ما با دولت‌هایی در ارتباطیم و در برخی موضوعات با آن‌ها همکاری می‌کنیم که در بسیاری از سیاست‌ها و ارزش‌ها با ما مغایرت دارند.

الکسی پوشکف، رییس کمیته روابط خارجی دومای روسیه

  • عدام‌های اخیر در عربستان نشان می‌دهد که این کشور به دنبال ایجاد یک ائتلاف ضد شیعی است نه ایجاد یک ائتلاف ضد داعش.

هوا چونيانگ، سخنگوي وزارت امور خارجه چين

  • مثل جامعه بین المللی، پکن نیز نگران افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه است.

اشتفان‌زایبرت، سخنگوی دولت آلمان

  • چنین اقداماتی تنش قومی در منطقه را تشدید می‌کند.
جان كربي، سخنگوي وزارت امورخارجه آمريكا
  • ما معتقدیم که تعامل دیپلماتیک و گفت‌و‌گوی مستقیم برای حل اختلافات بسیار اساسی است و ما همچنان از رهبران منطقه می‌خواهیم که گام‌های مثبتی برای کاهش تنش بردارند.
  • جدول اظهار نظر مسئولان ايراني در خصوص حمله عده‌اي از معترضين خشمگين به سفارت و كنسولگري عربستان در تهران و مشهد

مقام مسئول

اظهار نظر

حسن روحاني، رييس جمهور ايران

  • حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان که شرعاً و قانوناً باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد منجر گردید، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود..  از وزیر کشور می‌خواهم که با همکاری قوه محترم قضاییه و وزارت محترم اطلاعات و با قاطعیت کامل، عاملان این تهاجم را شناسایی و برای اجرای عدالت به دستگاه قضایی معرفی کنند تا برای همیشه به اینگونه اعمال زشت پایان داده شود و امنیت کامل نمایندگی‌های سیاسی دولتها در جمهوری اسلامی ایران تضمین گردد.

حسين جابر حسيني، سخنگوي وزارت امور خارجه

  • وزارت امور خارجه با درك احساسات پاك مردم مسلمان كشورمان، خواستار جلوگيري از هرگونه تجمع در مقابل این اماكن است. پلیس دیپلماتیک مسئولیت برخورد با هرگونه تعرض به اماكن ديپلماتيك متعلق به عربستان سعودي را بر عهده دارد و بر اساس وظایف ذاتی خود برای حفظ نظم عمومی و اعاده امنیت این اماکن اقدام می کند.

سردار سعيد منتظرالمهدي، سخنگوي ناجا

  • اکثر دستگیر شدگان از لیدرهای این جریان بودند.50 نفر را دستگير كرديم.  مردم را خیلی وقت‌ها نمی‌شود زد، آخرین درمان روش سلبی است.

محمد النمر، برادر شیخ نمر باقر النمر روحانی

  • به عواطف همگان در قبال شهادت شیخ نمر احترام می‌گذاریم ولی حمله به سفارت‌خانه‌های عربستان در هر کشوری از جمله ایران مردود و محکوم است.

آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج

  • مردم دست به اقدامی نزنند که برای نظام هزینه داشته باشد.
آيت الله صادق لاريجاني، رييس قوه قضاييه
  • این حادثه بر خلاف قوانین و بر خلاف مصالح کشور صورت گرفته است. معتقدیم نباید برخلاف قراردادهای پذیرفته شده بین المللی رفتار کنیم،‌ باید به آنچه که پذیرفته ایم، پایبند باشیم و علاوه بر این جنایات سعودی ها به قدری بزرگ است که تعرض به سفارت آنها در کشور، کوچک سازی مسئله بوده و اثر خاصی ندارد.
کد خبر 320440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha