مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه افزایش سکته قلبی و مرگ ناگهانی با مصرف مواد مخدر ایجاد می‌شود گفت: اعتیاد به شیوه تزریق موادمخدر، سبب تحلیل مغز می‌شود.

addiction

به گزارش ایرنا به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، طاهره سماوات اظهار داشت: در کسانی که تریاک یا هروئین را به صورت تزریق استفاده می‌کنند، یک احساس اوج آنی به آنها دست می‌دهد که به سبب سریع رسیدن مواد به مغز است، در این افراد، علاوه بر افزایش احتمال سکته مغزی، عفونت قلبی برایشان ایجاد می‌شود که این مسئله عوارض متعددی همچون آبسه مغزی به همراه دارد. این بیماری اختلال در عملکرد مغز ایجاد کرده و سبب نابودی آن و در نتیجه مرگ معتاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی و تحقیقات انجام شده در بیمارستان مرکز قلب‌تهران مشخص شد که مصرف مواد مخدری همچون تریاک تاثیر بسیار نامطلوبی بر عروق کرونری قلب داشته و سبب انسداد عروق قلب می‌شود که این عامل سکته قلبی و مغزی را به همراه دارد.

سماوات با اشاره با عوارض فردی و اجتماعی مصرف انواع مخدر سنتی و صنعتی افزود: مصرف این مواد علاوه بر اینکه بر روح و روان فرد تاثیر می‌گذارد سبب مشکلات جسمانی بسیاری برای فرد مصرف کننده می‌شود، بسیاری از مراجعه کنندگان معتاد به مراکز بیماری‌های قلبی و اورژانس با درد شدید قفسه سینه به نزد پزشک آمده و یا خانواده، آنها را برای معاینه آورده اند که متاسفانه اکثر آنان با سکته های شدید قلبی و مغزی مواجه می‌شوند.

کارشناس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت ادامه داد: درد شدید قفسه سینه موید آنژین صدری بوده که بیشتر بیماران در سی‌سی یو بستری و درمان عروق کرونر برای آنها انجام می‌شود ولی در این میان بخش زیادی از معتادان قبل از معاینه پزشک و انجام برنامه درمان دچار سکته قلبی می‌شوند که در این میان سن پایین معتادان قابل توجه است، اکثر این افراد دارای سنین 25 و 26 هستند و اصلا فکر نمی‌کنند در این سن دچار حمله قلبی شوند.

سماوات با اشاره به اینکه اعتیاد تاثیر مخربی بر بیماری‌های قلبی- عروقی دارد و بیماران قلبی را که نیاز به جراحی دارند، با مشکل مواجه می‌کند، اظهار داشت: تریاک علاوه بر این تاثیر مخرب، غلظت خون در مصرف کنندگان را افزایش داده و اگر چه به نظر می‌رسد برخی از عوامل، خطر این بیماری‌ها را بهبود می‌بخشد اما این اثرات، کوتاه مدت و کاذب هستند.

کارشناس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فقر فرهنگی و دریافت اطلاعات غلط راجع به تریاک توسط عوام را از دلایل اعتیاد به تریاک برشمرد و افزود: برای مثال عده ای به تصور این که مصرف تریاک برای بیماری‌های قلبی مفید است و یا قند خون را پایین می‌آورد، به این بلیه شوم اجتماعی پناه می‌برند در حالی که این مسئله مورد تائید نیست و مصرف تریاک بیماری‌های قلبی را ایجاد و افزایش می‌دهد.

سماوات در رابطه با پیشگیری از اعتیاد ادامه داد: در دوران نوجوانی، خطر پذیری افراد بسیار بالاست، به همین دلیل از خطوط قرمز به راحتی عبور می‌کنند.

وی رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است را بسیار موثر دانست و تاکید کرد: فقر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عدم آموزش های مهارت‌های زندگی در مقابل مشکلات از علل عمده اعتیاد به مشار می‌رود که برای مبارزه جامع با این پدیده شوم باید همه ریشه‌های اعتیاد را بررسی و جهت رفع آن اقدام کرد.

براساس آمار یک میلیون و 325 هزار مصرف کننده موادمخدر در کشور وجود دارد که 26 درصد آنها مصرف کننده ماده مخدر روانگردان مانند شیشه هستند.

کد خبر 319063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha