مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرفه‌ی پشت سرهم و آزاردهنده می‌تواند شخص را ناراحت و دست پاچه کند. داروهای ضد سرفه هم فقط به طور موقتی علائم آن را کاهش می‌دهند و خیلی کم روی عفونت، سوزش و تولید خلط در مجاری تنفسی که باعث ایجاد سرفه می‌شوند، تاثیر می‌گذارند.

چطور سرفه را متوقف کنیم

برای این که بتوانید به طور موثری سرفه خود را متوقف کنید و علائم آن را بهبود دهید، به توصیه‌های زیر عمل کنید:

1- آب و مایعات فراوانی بنوشید.

این کار باعث نرم شدن خلط در قفسه سینه شما می‌شود. اگر سرفه شما در اثر ابتلای به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا، به وجود آمده باشد، مصرف زیاد آب و مایعات بهترین راه برای کاهش طول مدت آن است. حداقل روزانه 8 لیوان آب بنوشید. می‌توانید کمی آب لیمو‌ترش نیز به آن اضافه کنید.

2- هوای محیط زندگی خود را مرطوب نگه دارید.

هوای خشک باعث خارش گلو و ایجاد سرفه خشک می‌شود، لذا بوسیله یک دستگاه بخور هوای خانه را مرطوب نگه دارید. هوای گرم و مرطوب، خلط را نرم کرده و راه‌های تنفسی را باز می‌کند. اگر کمی هم قطره اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه کنید، خلط ها را سریع‌تر از بین می‌برد، زیرا ریه‌ها را تحریک کرده و راه‌های بینی را پاک می‌کند.

اگر دستگاه بخور ندارید، روی سرتان یک حوله بیندازید و صورت خود را بر روی یک بخارهای یک ظرف آب جوش بگیرید. چند دقیقه به آرامی زیر حوله نفس بکشید (در اصطلاح بخور دهید) . چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

3- عسل بخورید.

در یک بررسی روی کودکان 2 سال به بالا که مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بودند، محققان قبل از خواب شبانه 2 قاشق مرباخوری عسل به کودکان دادند. سپس دریافتند که عسل به اندازه داروهای ضد سرفه در کاهش سرفه‌های شبانه (در خواب) و بهبود کیفیت خواب کودکان موثر بوده است.

بهترین راه برای بهبود گلودرد و سرفه‌های آزاردهنده این است که عسل را در چای کمرنگ یا آب گرم حل کنید و بنوشید.

اما به یاد داشته باشید که هرگز به کودکان زیر یک سال ، عسل ندهید، زیرا باعث بروز مسمومیت بوتولیسم خطرناک در آنها می‌شود.

4- از مواد محرک موجود در هوا دوری کنید.

مواد شیمیایی موجود در تمیز کننده‌ها و ضد عفونی کننده‌های خانگی و نیز در خوشبو کننده‌های هوا می‌توانند مخاط گلو را اذیت کنند، سرفه را بدتر کنند و باعث سوزش چشم‌ها، گلو و دهان شوند. اگر می‌خواهید سرفه‌هایتان بهبود یابد، نباید از مواد شیمیایی پاک کننده با بوی تند و زننده استفاده کنید.

همچنین سیگار نکشید و در جاهایی هم که دود سیگار وجود دارد، توقف نکنید (یعنی حتی در معرض دود سیگار افراد دیگر هم قرار نگیرید).

منبع: تبیان

کد خبر 318962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha