دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

همشهری دو - مریم سعیدنژاد: هیچ وقت با خودتان فکر کرده‌اید که می‌توانید با خرید یکسری وسایل اولیه و داشتن علاقه و استعداد در خانه همه مدل کیک و شیرینی بپزید؟

کیک

شيريني‌هايي كه هم سالم‌تر و به صرفه‌ترند و هم پختشان لذت خاص خودش را دارد. نكته مهم در پخت شيريني و كيك‌هاي خوشمزه و با كيفيت، به غيراز داشتن اطلاعات كافي و وسايل قنادي، داشتن انگيزه و علاقه براي هر چه بهترشدن نتيجه دستپخت‌تان است. پس براي شروع كار لازم نيست حتما ليست بلندبالا و پرهزينه‌اي از وسايل قنادي فراهم كنيد، همان وسايل اوليه و مورد نياز را بخريد و بعد كم كم بر تعداد و تنوع آنها بيفزاييد.

  • قالب‌ها

بيشتر، قالب‌هاي فلزي، استيل و گالوانيزه بخريد كه از بهترين و مقاوم‌ترين قالب‌ها هستند و موقع شست‌وشو دچار خط و خش نمي‌شوند و از نظر قيمت هم بسيار ارزان‌تر از تفلون‌ها و چدن‌ها و سيليكوني‌ها هستند. كار با اين قالب‌ها آسان است و با كمي چرب كردن يا استفاده از كاغذ روغني، ديگر چسبيدن مواد هم در كار نيست. قالب‌هاي تفلون و نچسب شايد در ظاهر بهتر باشند ولي به مرور دچار خط‌وخش شده، هم از نظر بهداشتي خطرناك مي‌شوند و هم ديگر كارايي گذشته خود را نخواهند داشت. براي شروع، يك قالب متوسط گرد سوراخ‌دار بخريد و بقيه قالب‌ها را بي‌سوراخ انتخاب كنيد.

قالب كمربندي براي پخت چيزكيك و درست كردن انواع دسرها حسابي به كارتان مي‌آيد. اين قالب‌ها كمي گران هستند و يك مدل متوسط 20سانتي متري برايتان كفايت مي‌كند.

دسته بعدي قالب مافين يا كاپ كيك‌ها هستند. اين قالب‌ها اكثرا از جنس تفلون‌اند و به سختي بتوانيد فلزي آنها را پيدا كنيد. براي شروع، يك قالب 6 يا 8 تايي كافي است و در آن مي‌توانيد انواع كاپ كيك و غذاهاي مختلفي مثل انواع مافين‌هاي خوشمزه را آماده كنيد.

دسته بعدي، قالب‌هاي مستطيلي هستند كه براي انواع رولت، كيك و نان‌ها استفاده مي‌شوند. براي اين مدل هم 2 قالب با اندازه‌هاي 25در 35و 30در 40سانتي‌متر را بخريد.

قالب‌هاي دسر و ژله هم بسيار متنوع هستند. مي‌توانيد از همان قالب‌هاي سوراخ‌دار كيك براي دسرها هم استفاده كنيد يا سراغ خريد قالب‌هاي پلاستيكي و سيليكوني برويد. سيليكوني‌ها به‌دليل انعطاف‌پذير بودن، كار خارج كردن دسر را راحت‌تر مي‌كنند. فقط حواستان باشد كه قالب‌هاي سيليكوني كيفيت و قيمت‌هاي متفاوتي دارند و آنهايي كه قابليت استفاده در فر را هم دارند گران‌ترند. مدل‌هاي قابل استفاده در فر، براي پخت كيك و حتي بعضي از پلوها هم به‌كار مي‌روند.

قالب‌هاي تارت هم كه از اسمشان مشخص است براي پخت انواع تارت و پاي كاربرد دارند و البته براي پخت پيتزا و بعضي از فست‌فودها هم به‌كار مي‌روند. اين قالب‌ها مدل‌هاي تفلون و چدن و استيل دارند كه استيل‌ها مرغوب‌ترند. قالب‌هاي تارت با كف جدا‌شونده بخريد تا كارتان را راحت‌تر كنند. براي شروع يك عدد كوچك و يك عدد بزرگ اين قالب‌ها را بخريد.

دسته بعدي، قالب‌هاي مخصوص شيريني و بيسكوئيت هستند. اين قالب‌ها هم انواع فلزي، پلاستيكي و روكش‌دار دارند و تنوع شكل و طرحشان بسيار زياد است. براي شروع چند طرح پركاربرد مثل دايره، مربع، گل، پروانه، برگ و قلب را بخريد. روكش‌دارها هم هيچ مزيتي نسبت به بي‌روكش‌ها ندارند و فقط قيمتشان بالاتر است.

  • لوازم تزئين

اگر شما هم وقتي كيك و شيريني‌هاي خوش آب و رنگ تزئين شده پشت ويترين شيريني‌فروشي‌ها را مي‌بينيد، دلتان مي‌خواهد دستپخت‌هاي ساده خودتان را زيباتر كنيد، بايد فوت و فن تزئين‌هاي مختلف را ياد بگيريد. براي اين كار يكسري وسايل براي تزئين لازم داريد كه قيف و ماسوره اصلي‌ترين آنها هستند كه براي تزئين با خامه، شكلات، انواع كرم‌ها به‌كار مي‌روند. قيف‌ها 2 مدل دارند كه يكي پلاستيكي‌هاي يك‌بار مصرف‌ است كه معمولا در بسته‌هاي 50تا 100عددي به فروش مي‌رسد و دومي قيف‌هاي دائمي كه از جنس كتان يا پلاستيك‌هاي مقاوم و كلفت‌تري ساخته شده‌اند. ماسوره‌ها هم تنوع شكل و اندازه زيادي دارند كه براي انواع تزئين‌ها به‌كار مي‌روند. براي شروع، خريد چند ماسوره ستاره شكل يا شكل پره و اندازه‌هاي متفاوت، 3 ماسوره ساده با اندازه‌هاي ريز و متوسط و بزرگ، 2‌ماسوره برگ با اندازه‌هاي كوچك و بزرگ و 2 ماسوره گلبرگ كوچك و بزرگ كافي است. براي برش و قالب زدن خميرهاي تزئيني مثل فوندانت هم مي‌توانيد از همان قالب شيريني‌هايي كه خريد كرده‌ايد استفاده كنيد يا كمي خلاقيت به خرج داده و خودتان با وسايل آشپزخانه مثل ليوان‌ها، در بطري‌ها و... قالب بسازيد.

  • مواد خوراكي تزئيني

براي تزئين كيك و شيريني و بيسكوئيت به مواد خوراكي خاصي احتياج پيدا خواهيد كرد. رنگ‌هاي مجاز خوراكي كه براي رنگ‌كردن انواع تزئينات از خامه تا خميرها به‌كار مي‌روند نخستين مورد هستند. هنگام خريد، حتما به تاريخ مصرفشان توجه داشته باشيد. رنگ‌ها به 2 صورت ژله‌اي و مايع در بازار وجود دارند كه مدل‌هاي ژله‌اي آنها به‌صرفه‌تر هستند. براي شروع، 3 رنگ اصلي قرمز، آبي و زرد كافي است و بقيه رنگ‌ها را مي‌توانيد از تركيب آنها به‌دست بياوريد. درست است كه رنگ‌ها خوراكي‌اند ولي به هر حال جزو مواد طبيعي محسوب نمي‌شوند و بهتر است كمتر از آنها استفاده كنيد. ترافل‌ها هم جزو مواد تزئيني پركاربردند. اين مواد با طرح‌ها و رنگ‌هاي مختلف در بازار موجودند. ترافل‌ها شبيه نقل‌هاي رنگي ريز هستند كه براي تزئين كيك و شيريني كاربرد دارند. مرواريد‌هاي خوراكي هم دسته بعدي‌اند كه با رنگ‌هاي نقره‌اي، طلايي، قرمز، سبز و... براي پاشيده شدن روي كيك و دسر و شيريني مناسبند.

  • وسايل اندازه‌گيري

مهم‌ترين فوت كوزه‌گري خوب درآمدن كيك و شيريني اين است كه مواد را دقيق اندازه‌گيري كنيد. داشتن يك ترازوي ديجيتال دقيق خيلي به كارتان خواهد آمد. بيشتر دستورهاي آشپزي يا براساس گرم هستند يا پيمانه. پس خريد يكسري پيمانه استاندارد هم لازم است. پيمانه‌ها معمولا 5 يا 6 عددي هستند و 2 جنس فلزي و پلاستيكي دارند. سعي كنيد پيمانه‌هايي با لبه صاف و بدون شكل‌هاي اضافي و كاملا گرد بخريد تا اندازه گيري‌تان دقيق‌تر شود. داشتن يكي‌دو عدد ليوان ساده متوسط يا ليوان‌هاي مدرج هم به دردتان خواهد خورد.

  • سيني براي فر، براي شيريني

اگر گاز فردار استاندارد داريد كه خيلي خوش به حالتان است چون به راحتي مي‌توانيد همه مدل كيك و شيريني را در آن بپزيد، اگر هم از فرهاي روميزي يا ماكروفر استفاده مي‌كنيد بايد قلق فر خود را بدانيد تا كيك و شيريني با كيفيت‌تري تحويل بگيريد. اگر فرتان سيني دارد كه هيچ، در غيراين صورت حتما يك سيني 20در 30سانتي‌متري آلومينيومي بخريد تا براي پخت شيريني و بيسكوئيت استفاده كنيد.

کد خبر 318803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha