همشهری آنلاین: یک بررسی جدید بوسیله پژوهشگران انگلیسی در دانشگاه نیوکسل نشان می‌دهد که درمان دیابت نوع ۲ ممکن است به‌سادگی با کاهش دادن فقط یک گرم چربی در جای مناسب، یعنی لوزالمعده، امکان‌پذیر باشد.

pancreas

به گزارش ساينس‌الرت پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که کاهش وزن می‌تواند به مقدار زیادی به کنترل دیابت نوع ۲ کمک کند. اما برای نخستین بار است که پژوهشگران نشان داده‌اند که نوع دقیقی از کاهش وزن لازم است تا این عارضه را تحت کنترل درآورد.

در این بررسی ۱۸ فرد چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ را پیش و پس از جراحی بای‌پس معده برای کاهش وزن پیگیری شدند. پژوهشگران با استفاده از اسکن ام‌آرآی بسیار حساس دریافتند که افراد دیابتی - حتی هنگامی که با سایر افراد چاق غیر مبتلا به دیابت نوع ۲ مقایسه می‌شدند- به‌طور غیرطبیعی میزان بالایی از چربی در لوزالمعده‌شان دارند.

اما جراحی کاهش وزن به این افراد کمک کرده بود که این چربی را بسوزانند و میزان انسولین‌شان را به حد عادی برسانند و در نهایت داروهای‌شان را قطع کنند.

این نتایج بیانگر آن است که زیادی چربی در لوزالمعده برای دیابت نوع 2 اختصاصی است و به نحوي مانع ترشح طبیعی انسولین به درون خون مي‌شود.

این پژوهشگران گفتند: «هنگامی که این چربی اضافی زدوده می‌شود، ترشح انسولین تا میزان‌های طبیعی افزایش می‌یابد. به‌عبارت‌دیگر ديابت اين افراد معالجه مي‌شود.»

این کشفی فوق‌العاده است، اما متأسفانه موضوع به این سادگی نیست که اندکی کاهش وزن پیدا کنید و بتوانید محل این کاهش وزن را انتخاب کنید.

روی تایلور، سرپرست این پژوهش گفت: «اگر بپرسید چه مقدار باید وزن کم کرد تا دیابت‌تان برطرف شود، پاسخ یک گرم است! اما این یک گرم باید از چربی لوزالمعده کم شود. در حال حاضر تنها راه برای رسیدن به این هدف محدود کردن کالری دریافتی از هر طریقی است- یا از راه رژیم غذایی یا از عمل جراحی کاهش وزن.»

نکته به‌خصوص قابل‌توجه این بود که پژوهشگران همچنین نتایج جراحی بای‌پس معده برای کاهش وزن در افراد دیابتی را با نتایج همین جراحی در 9 فرد چاق غیرمبتلا به دیابت مقایسه کردند.

همه شرکت‌کنندگان در این بررسی پس از جراحی مقدار مشابهی - حدود 13 درصد وزن اولیه‌شان- وزن کم کردند- اما تفاوت بزرگی در محل چربی کاسته شده وجود داشت.

در افراد غیردیابتی که از همان ابتدا چربی اضافي در لوزالمعده نداشتند، میزان چربی در این اندام تغییری نکرد. اما در افراد دچار دیابت نوع 2 حدود 1.2 درصد از  چربی ازدست‌داده شده مربوط به این لوزالمعده بود و به این ترتیب میزان چربی در این اندام به حد سالم رسید.

دیابتی‌ها به دنبال جراحی دیگر نیاز به مصرف دارو پیدا نکردند، و به‌طور فوق‌العاده‌ای میزان ترشح انسولین‌شان به حد طبیعی بازگشت.

تایلور گفت برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش وزن امکان زدوده شدن چربی اضافی از لوزالمعده را می‌دهد و به‌این‌ترتیب کارکرد این اندام به حالت طبیعی باز می‌گردد. البته اندازه نمونه در این بررسی کوچک بود،

بنابراین لازم است نتایج در گروه‌های بزرگتر افراد تکرار شود و پژوهش بیشتری لازم است تا معلوم شود آیا فروکش ديابت به دنبال کاهش چربی لوزالمعده در درازمدت نیز تداوم خواهد داشت یا نه.

کد خبر 318782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha