همشهری آنلاین: کسانیکه در دولت گذشته موافق فعالیت پژوهشگاه نبودند از هیچ کاری برای صدمه زدن به آن دریغ نکردند ولی تقدیر الهی بر ماندگاری آن بود.

Beheshti

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمدبهشتی این مطلب را در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش که در موزه ملی ایران برگزار شد مطرح کرد.

او با اشاره به سابقه 20 ساله نامگذاری هفته پژوهش توسط احمد مسجد جامعی تصریح کرد که هفته پژوهش برای دستگاه پژوهشی حکم یک پاگرد را دارد که زمان بالا رفتن از پله این فرصت را به ما می‌دهد که نفس تازه کرده و مسیری را که طی کرده‌ایم برانداز کنیم و با نگاه به مسیر پیش رو حرکت جدید را آغاز کنیم.

او با اشاره به این بیت از حافظ؛ قتل این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود ....افزود: کسانیکه موافق فعالیت پژوهشگاه نبودند از هیچ کاری برای صدمه زدن به پژوهشگاه دریغ نکردند ولی خوشبختانه زورشان نرسید و انگار تقدیر الهی بر این استوار بود.

بهشتی گفت: پژوهشگاه در 2 سال گذشته و در دوره آقای گلشن توانست در بیمارستان علائم حیات بیابد و در سال گذشته با توجه به فعالیت همکاران توانستیم آن را به یک وضعیت نرمال برسانیم.

وی گفت: وقتی به طور ناخواسته این مسئولیت را قبول کردم گمان می‌کردم صرف 2 ساعت زمان در روز برای پژوهشگاه کافی است اما عملا در حال حاضر با 8 ساعت کار نیز به برخی امور نمی‌رسم و این به دلیل وجود انباشت مشکلاتی است که برای رفع آن باید انرژی زیادی گذاشت.

او پژوهشگاه را به ماشینی تشبیه کرد که سالهاست حرکت نکرده و توان زیادی را می‌طلبد تا به حرکت در آید و تصریح کرد: سال گذشته با وجود مشکلات مالی که در پژوهشگاه و به طبع در کل کشور وجود داشت پژوهشی نبود که به دلیل مشکلات مالی متوقف مانده باشد.

به نحوی که بارها در جمع مسئولان پژوهشگاه عنوان کردم که در هیچ زمینه‌ای به خصوص انتشارات محدودیت مالی نداریم و به بهانه نبود امکانات، هیچ کار پژوهشی را انجام نداده رها نخواهیم کرد.

بهشتی با اشاره به حرکت‌هایی که برای فعالیت مجدد پژوهشگاه در حال شکل‌گیری است گفت: در حال حاضر بسیاری از غفلت‌های قانونی در مورد پژوهشگاه مرتفع شده، زمانی همه در تلاش بودند که در پژوهشگاه فعالیتی انجام نگیرد اما خوشبختانه به جایی رسیدیم که همه می‌خواهند که فعالیت‌ها انجام شود و تنها مشکل امکانات است.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه تمامی اعضا برای تجهیز پژوهشگاه به منظور انجام مأموریت‌های پژوهشی تلاش می‌کنند افزود: البته بین آنچه امروز هستیم و آنچه باید باشیم یک فاصله نجومی وجود دارد.

بهشتی گفت: زمانیکه پژوهشگاه را در سال 1384 تحویل دادیم با 40 درصد بودجه حقوق و دستمزد پرداخت و 60 درصد باقیمانده صرف انجام طرح‌های پژوهشی می‌شد اما در حال حاضر بعد از پرداخت حقوق کارکنان که 80 درصد است دیگر چیزی باقی نمی‌ماند که صرف طرح‌های پژوهشی کنیم و این هم البته به دلیل افزایشی است که امسال در اعتبارت انجام گرفت.

او با اشاره به اینکه با اقدامات صورت گرفته پژوهشگاه در حال آماده شدن برای انجام مأموریت‌های پژوهشی است تأکید کرد که هنوز برای عمل به مسئولیت‌های قانونی راه طولانی را در پیش رو داریم.

بهشتی افزود: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری جزء معدود پژوهشگاه‌هایی در کشور است که مراحل پایانی تنظیم سند راهبردی را می‌گذارند که امیدواریم بعد از تهیه آن سند‌های راهبردی پژوهشکده‌ها نیز در آینده نزدیک به تفکیک آماده شود.

رئیس پزوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درادامه سخنان خود گفت: اگر باور ما این است که پژوهش زمانی راه درست را طی می‌کند که بر اساس پرسش باشد و در عین حال پژوهشگاه در این زمینه یک وظیفه حاکمیتی دارد و باید نظرش به کل کشور معطوف باشد آن وقت اهمیت دارد که فعالیت‌های پژوهشی ما بر اساس ضرورت‌ها بوده و بر اساس سلیقه نباشد.

او افزود: متأسفانه هنوز در پژوهشگاه متهم هستیم که با سایر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور همکاری گرم و صمیمی نداریم که البته این خلاف واقع است و پژوهشگاه با خیلی از پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های داخلی و خارجی تفاهم‌نامه امضا کرده و درحال همکاری است.

وی با تأکید بر اینکه باید در سال پیش رو این موضوع را حل کنیم به نحوی که در جامعه علمی دیگر این طرز فکر و ذهنیت وجود نداشته باشد تصریح کرد: جامعه علمی باید همواره مورد سوال ما قرار گیرد کما اینکه در دولت اصلاحات نیز این ذهنیت وجود داشت اما همواره ما جامعه علمی را مورد پرسش قرار می‌دادیم که مثلا چرا با وجود فعالیت‌های گسترده دانشگاه هیچ سایت باستان‌شناسی ندارد.

او انجام پژوهش و مدیریت امر پژوهش را وظیفه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دانست و افزود: این مدیریت باید به نحوی صورت گیرد که تمامی فعالیت‌های پژوهشگران داخل و خارج از کشور درحوزه میراث فرهنگی مورد توجه ما قرار گرفته و اگر مشکلی هم دراین راه وجود دارد را مرتفع کرده و راه را برای فعالیت علمی هموار سازیم.

بهشتی با بیان اینکه امسال کارنامه پژوهشکده‌ها را به عنوان فعالیت‌های علمی مطرح خواهیم کرد گفت: در سال آینده باید فعالیت‌های علمی که در حوزه میراث فرهنگی در کل کشور صورت گرفته است را بیان کنیم نه آنچه که در پژوهشگاه اتفاق افتاده است.

همه آنچه در حوزه میراث فرهنگی کل کشور اتفاق می‌افتد باید زیر نظر ما باشد و درآن نقش بازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رشته‌های مختلف در حوزه میراث فرهنگی فعال شده‌اند و ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد افزود: برای گسترش فعالیت در این حوزه همه مدیران باید تلاش کنند که سال آینده کارنامه خوبی از فعالیت‌های پژوهشی در حوزه میراث فرهنگی طبیعی و گردشگری ارایه دهیم.

بهشتی تأکید کرد که مهم نیست کار خودمان کم یا زیاد باشد، کشور باید در این زمینه فعالیت گسترده‌ای داشته باشد.

سید احمد محیط‌ طباطبایی مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: امروز روزی است که سال پژوهشی پژوهشگاه به پایان می‌رسد و آغازی برای شروع فعالیت‌های جدید و نگریستن به فعالیت‌های سال گذشته است.

او با اشاره به اینکه پژوهشگاه در سال گذشته سیر صعودی داشته است تصریح کرد که این امر با همکاری و همدلی300 نفر اعضای پژوهشگاه اتفاق افتاده است.

محیط طباطبایی افزود: پژوهشگاه جدای از خود دایره فعالیت‌های میراث فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد که در این راستا تا کنون فعالیت‌های زیادی راانجام داده است.

جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران نیز در سخنانی گفت: در سرزمینی پر از پیچیدگی‌های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و جغرافیایی زندگی می‌کنیم.

وی افزود: ایران، این نام بزرگ در بلندای تاریخ همواره محل توجه و بحث پژوهشگران بوده است. از زاگرس تا البرز و از دریای کاسپین تا خلیج فارس، پیچیدگی‌های قومی، تنوع اقلیمی و فراز و فرودهای تاریخی برای بسیاری از شرق‌شناسان و ایران‌پژوهان محل تفکر و تعمق بوده است و محتوای بسیاری از کتاب‌ها و مقالات نشریات داخلی و بین‌المللی را به خود اختصاص داده است و این مهم با عنصری به نام پژوهش تحقق یافته است.

  • مسجد جامعی: پژوهش با اهل فرهنگ و هنر نسبت دارد

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز در سخنانی گفت: پژوهش در ذات خود نسبتی با مردم اهل فرهنگ و هنر دارد و آنچه در 20 سال پیش مهم بود شروع روز و یا هفته پژوهش با پژوهشهای فرهنگی بود. آن زمان نشست پژوهشگران به عنوان پژوهشگران فرهنگی آغاز شد.

مسجد جامعی با اشاره به تعطیلی 10ساله پژوهش در سالهای گذشته افزود: ذات پژوهشگری به پرسشگری برمی‌گردد و اگر همه رفتارها و پرسش‌ها به صورت قراردادی باشد و یا اگر پرسشی در جامعه نباشد پژوهشی وجود نخواهد داشت.

وی با تاکید براین نکته که پژوهش متکی به فرهنگ پژوهش است، گفت: نخستین مساله در پژوهش مساله پرسشگری است و دستگاههایی که در آنها امکان گفتگو وجود دارد با دیگران متفاوت هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق با اشاره به تمایل و گرایش شدید مردم به رویدادهای فرهنگی در دهه‌های هفتاد و هشتاد تاکید کرد که در آن زمان علاقه مردم به حضور در موزه‌ها بشدت افزایش یافت که می‌توان گفت نگرشی نسبت به اندیشه و شناخت از خود مطرح شده بود.

مسجد جامعی با تاکید براینکه پایه فرهنگی پژوهش است گفت : رشد پژوهش منوط به رشد ظرفیت‌های فرهنگی است که با تعامل فرهنگی شکل می‌گیرد.

وی افزود: در بیشتر نقاط جهان هنگام تعویض مدیر، ساختار به کار خود ادامه می‌دهد ولی در کشور ما به ویژه در حوزه فرهنگ و علوم انسانی و پژوهش کارها به شدت به شخصیت در راس هر سازمان وابسته است.

عضو شورای شهر تهران در پایان با تاکید بر ضرورت تداوم پژوهش‌های فرهنگی در حوزه میراث خواستار تقویت پیوند پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با سایر نهادها و ارگانهای پژوهشی شد.

در این مراسم همچنین از کتابهای منتشره توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در یک سال گذشته از جمله "دو بانوی عیلامی"، "کاوش‌های قره تپه قمرود"، "پیدایش باغ آُسمانی" و "روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه " رونمایی شد و ملیحه مهدی‌آبادی مدیراسناد و انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گزارشی از فعایت‌های انتشاراتی پژوهشگاه ارایه داد.

به گفته وي پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال 91، 5 کتاب، سال 92 ،16 کتاب، 6 ماهه نخست سال 93 ،5 کتاب و در سال پژوهشی 93 تا اکنون، 44 کتاب به چاپ رسانده است. در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر تجلیل به عمل و نمایشگاه دست‌آوردهای پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه توسط بهشتی و مسجد جامعی افتتاح و مورد بازدید قرارداد.

کد خبر 318514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha