سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به کاهش 2 ساعتی اجرای طرح تردد نوبتی خودروها در تهران در ماه مبارک رمضان از اجرای طرح ویژه انضباط ترافیکی از اول مهرماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار محمد رویانیان روز سه‌شنبه(27 شهریور) با اشاره به اینکه طرح ویژه انضباط ترافیکی از اول مهرماه در کشور اجرا می‌شود، گفت: هم‌اکنون 250 هزار تاکسی در کشور فعال است که این رقم نسبت به سال گذشته 50 هزار دستگاه افزوده شده یعنی برای اول مهرماه 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش تعداد تاکسی داریم.

کارت سوخت برای 70 هزار مسافربر شخصی

وی با اشاره به اینکه حداقل 70 هزار مسافربر شخصی تا اول مهرماه کارت سوخت خود را دریافت می‌کنند، گفت: حدود 30 درصد از این مسافربرها در تهران و مابقی در سراسر کشور ساماندهی شدند که از اول مهرماه آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه تا پایان هفته جاری کارت سوخت حدود 150 هزار آژانس به طور کامل تحویل می‌شود، گفت: 16 هزار اتوبوس در کشور داریم که نسبت به سال گذشته 5 هزار اتوبوس به ناوگان افزوده شده است. از سوی دیگر یکهزار و 600 اتوبوس تعمیراتی نیز راه‌اندازی و وارد ناوگان شده است.

وی به افزایش 10 رام قطار مترو با 70 واگن به متروی تهران اشاره کرد و گفت: همچنین 5 هزار ون نیز در مهرماه امسال به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود.

محوریت سرویس مدارس با شهرداری است

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه بر اساس ابلاغیه وزارت کشور محوریت سرویس‌های مدارس از نظر رسمی با شهرداری‌هاست گفت: هم اکنون شهرداری‌ها آمادگی دارند در خصوص ارائه سرویس به مدارس اقدام کرده و آژانس‌ها نیز در این زمینه کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کلیه طرح‌ها و کارهای عمرانی تا پایان ماه مبارک رمضان باید در شهرها متوقف شود گفت: از اول تا پانزدهم مهرماه در تمامی شهرها اجازه کارهای عمرانی حتی در حد ملی داده نمی‌شود و تنها در تهران برای دو پروژه زیر گذر توحید و چمران اجازه فعالیت دارند.

سردار رویانیان خط کشی مجدد و واضح در جلوی مدارس، فعال شدن پلیس مدرسه در تمامی شهرهای کشور و حضور گسترده ماموران راهنمایی و رانندگی در نیمه اول مهرماه را به عنوان دیگر تمهیدات اندیشیده شده برای بازگشایی مدارس عنوان کرد و گفت: با آغاز ماه مبارک رمضان پیک ترافیک از ساعت 7 به 8 رسیده است، لذا مدت زمان اجرای طرح تردد نوبتی خودروها 2 ساعت کاهش یافت.

کاهش ساعت طرح تردد زوج و فرد

وی گفت: بر اساس پیشنهاد راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و تایید فرمانده ناجا، ساعت شروع طرح تردد نوبتی خودروها از روز چهارشنبه 28 شهریور ماه سال جاری تا پایان ماه مبارک رمضان از ساعت 30/6 به 7 و ساعت پایانی نیز به 17 کاهش یافت.

رییس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم با وزارت کشور در این خصوص انجام شده و تا روز چهارشنبه این تمهیدات جدید اعلام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم نگران ترافیک در اول مهرماه نباشند، گفت: ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی نسبت به سال گذشته حدود 25 درصد افزایش داشته اما در عین حال از مردم درخواست می‌کنیم برای مسافت‌های کوتاه پیاده روی کرده و از سرویس‌های مدارس استفاده کنند.

سردار رویانیان با اشاره به اینکه پیش از سهمیه‌بندی سهم جابجایی مسافر توسط وسایل نقلیه عمومی حدود 41 درصد بوده است گفت: باید در اول مهرماه ناوگان اتوبوسرانی در تهران روزانه دست کم 5/4 میلیون مسافر را جا به جا کند.


ممنوعیت جا به جایی مسافر توسط خودروهای غیرآرم‌دار

رییس پلیس راهور ناجا به مسافربرهای شخصی اشاره کرد و گفت: بزودی زمان ممنوعیت جا به جایی مسافر توسط خودروهای غیر آرم دار اعلام می‌شود و پس از آن دیگر اجازه نمی‌دهیم خودروهای شخصی مسافر جا به جا کنند.

رنگ‌‌ آمیزی آژانس‌ها

وی با بیان اینکه آژانس‌ها نیز باید رنگ آمیزی شوند، گفت: ‌به اتحادیه آژانس‌ها اعلام شده که تمامی آژانس‌ها در کشور باید بر اساس ترکیب اعلام شده رنگ‌آمیزی شوند و در غیر این صورت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اعلام ممنوعیت جا به جایی مسافر توسط خودروهای غیرآرم دار، از تردد آنها نیز جلوگیری می‌کند.

8 هزار تاکسی پلاک موقت، پلاک تاکسی می‌شوند

تا کنون 115 هزار آژانس، 65 هزار مسافربرشخصی و 14 هزار خودرو آموزشگاههای رانندگی کارت سوخت جدید گرفته‌اند

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه دولت در تلاش است تا پایان سال جاری کلیه مسافربرهای شخصی را به تاکسی تبدیل کند گفت: حدود 8 هزار تاکسی پلاک موقت نیز در تهران وجود دارد که آنها نیز پس از ماه مبارک رمضان شماره‌گذاری شده و پلاک تاکسی دریافت می‌کنند و پس از آن هیچ خودروی پلاک سفید و تاکسی موقت اجازه مسافرکشی ندارند.

وی با اشاره به اینکه حدود 180 هزار آژانس در کشور وجود دارد گفت: تا کنون حدود 115 هزار آژانس کارت هوشمند سوخت خود را دریافت کرده‌اند و برای مابقی آژانس‌ها نیز روزانه 5 هزار کارت سوخت توزیع می‌شود که در تلاشیم تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید به رقم 180 هزار برسیم.

سردار رویانیان با بیان اینکه حدود 80 تا 90 هزار مسافربر شخصی در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد حدود 65 هزار مسافربر تا کنون کارت سوخت خود را دریافت کرده‌اند و توزیع کارت سوخت مابقی مسافربرها نیز ادامه دارد. از سوی دیگر از 18 هزار خودروی آموزشگاه‌های رانندگی نیز تا کنون 14 هزار خودرو کارت سوخت گرفته و تحویل مابقی کارت‌ها نیز در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه تاکسی‌های نارنجی مشکلی برای کارت‌های سوخت خود ندارند گفت: مشکل کارت سوخت 5 هزار ون نیز حل شده است و هزار و 700 تاکسی پلاک موقت که اکثر آنها در تهران هستند نیز تا پایان هفته کارت سوخت دریافت می‌کنند.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه حدود 10 هزار مسافربر شخصی در کشور وجود دارند که در سایت وزارت کشور ثبت نام نشده‌اند، گفت: ثبت‌نام این افراد نیز انجام شده و آنها ظرف 10 روز آینده کارت سوخت جدید خود را دریافت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: در صورتی که در طی این مدت این افراد کارت سوخت نگیرند نیروی انتظامی با هماهنگی وزارت نفت به آنها کارت موقت 100 لیتری خواهد داد.


کاهش 1370 کشته در 5 ماهه نخست سال جاری

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به کاهش 11 درصدی کشته‌های تصادفات در 5 ماهه نخست سال جاری گفت: در حالی که طی 5 ماهه اول سال گذشته 12 هزار و 508 نفر در تصادفات کشور کشته شده‌اند این رقم در سال جاری به 11 هزار و 145 نفر کاهش یافت که بدین ترتیب می‌توان گفت: حدود هزار و 370 نفر نسبت به سال گذشته کمتر کشته شده‌اند.

وی به کاهش 8 درصدی مجروحان حوادث رانندگی در 5 ماهه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: حدود 9 هزار در تصادفات امسال مجروح شده و شمار فقره تصادفات نیز با 18 درصد کاهش به حدود 400 هزار فقره رسید.

سردار رویانیان دلیل اصلی این امر را بهبود رفتار رانندگی شهروندان عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد رفتار رانندگی در کشور نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد بهبود یافته است. از سوی دیگر در جاده‌های کشور حدود 15 درصد کاهش سفر نیز داشته‌ایم.

تشکیل پرونده برای استفاده‌کنندگان شخصی از خودروهای دولتی

رییس پلیس راهور ناجا در ادامه به ممنوعیت استفاده شخصی از خودروهای دولتی اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه باز هم دیده می‌شود که از خودروهای دولتی برای کارهای شخصی استفاده می‌شود، گفت: بر اساس نامه وزارت اقتصاد و دارایی به نیروی انتظامی در پی دستور رییس جمهوری خودروهای دولتی که از آنها استفاده شخصی شود توسط راهنمایی و رانندگی متوقف شده و برای آنها پرونده تشکیل می‌شود و ضمن ارجاع این پرونده به وزارتخانه و دستگاه مربوط به مراجع ذیصلاح نیز برای برخورد شدیدتر ارجاع خواهد شد.

نظارت ویژه بر رانندگان اتوبوسها

سردار رویانیان به تخلفات رانندگان اتوبوسها اشاره کرد و گفت: تا کنون حدود 3 هزار اتوبوس در تهران شماره شده‌اند و شماره گذاری مابقی اتوبوسها نیز به سرعت در حال انجام است.

وی افزود: رانندگان اتوبوس‌ها نیز باید همانند سایر وسایط نقلیه مقررات رانندگی را رعایت کنند هر چند که اخیرا با ورود شرکت‌های خصوصی به ناوگان اتوبوسرانی شاهد افزایش بی‌نظمی در این زمینه بودیم که پس از ماه مبارک رمضان نظارت ویژه‌ای بر اتوبوس‌ها خواهد شد.

بازشدن نرده‌های محل عبور عابران پیاده

رییس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت BRT گفت: هنوز به این مسیر نمی‌توان BRT گفت و تنها خط سریع اتوبوسرانی است.

وی افزود: به شهرداری تهران اعلام شده خطوط عابر پیاده این مسیر مجددا رنگ آمیزی شده، نرده‌ها در محل عبور عابر پیاده کنده شود و گردش‌های مسدود شده مجددا بازشود.

سردار رویانیان تاکید کرد: شهرداری تهران مکلف شده است تا پایان هفته جاری کروکی مسیر اتوبوسرانی سریع السیر را در اختیار راهنمایی و رانندگی جهت اعلام نظر نهایی قرار دهد.

آرم‌های جدید از نظر راهور ناجا از اعتبار ساقط نیستند

رییس پلیس راهور ناجا در خصوص اعتبار آرم‌های جدید طرح ترافیک نیز گفت: مرجع تشخیص آرم‌های طرح ترافیک شهرداری تهران است و شهرداری نیز بر اساس یک روند قانونی نسبت به توزیع آرم‌های طرح ترافیک اقدام کرده‌ است، لذا اعلام عدم اعتبار این آرم‌ها ارتباطی به فرمانداری نداشته و تنها دولت و شخص وزیر کشور به عنوان رییس شورای ترافیک کشور می‌توانند در خصوص عدم اعتبار این آرم‌ها اعلام نظر کنند.

وی تاکید کرد:‌ از نظر راهنمایی و رانندگی آرم‌های جدید از اعتبار ساقط نیستند.

سردار رویانیان در خصوص کارت سوخت خبرنگاران نیز گفت: از ستاد تبصره 13 در این خصوص گله مندیم چرا که بر اساس مذاکرات انجام شده قرار بود برای خبرنگاران سهمیه ویژه‌ای در نظر بگیرند که هنوز در این زمینه خبری نشده است.

کد خبر 31809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز