مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

رئیس سازمان نظام پزشکی می‌گوید سالانه ٣‌هزار و ٢٠٠ نفر از پزشکان عمومی را از دست می‌دهیم.

او درحالي‌كه از كمبود هزاران پزشك عمومي در كشور انتقاد مي‌كند مي‌گويد: «اگر سيستم مراجعه‌ها كامل اجرا شود، نياز به ٣٨‌هزار پزشك عمومي داريم و اگر به بهترين نحو اجرايي شود ٥٠‌هزار پزشك عمومي نياز داريم»

اين درحالي است كه وزير بهداشت اوايل سال گذشته هياهويي كذب را باعث تلقي بيكاري20هزار پزشك عمومي در كشوردانست و گفت« وقتي پرداختي‌ها را اضافه كرديم، تنها هزار و 500پزشك جذب مناطق محروم شدند و اين مي‌شود كه يا پزشك عمومي بيكار نداريم و يا آنها تنها شماره نظام‌پزشكي دارند و ديگر پزشك نيستند.» نبودن آمار دقيق از تعداد پزشكان درحال فعاليت و بيكار، از نقطه‌ضعف‌هاي اساسي وزارت بهداشت است. زالي كه درسال 90قائم‌مقام سازمان نظام پزشكي بوده است و حالا رئيس شده است تعداد پزشكان بيكار يا مشغول به كاري غيرازپزشكي را 12هزار نفر اعلام كرده بود. او سال 92گفته بود: «چيزي در حدود 10هزار و 500پزشك عمومي در نظام آماري ما ثبت نشده‌اند و از طرف ديگر 20هزار پزشك عمومي فاقد مطب و در بخش‌هاي اداري كشور در حال فعاليت هستند» در زمان تصدي پست وزارت بهداشت توسط قاضي‌زاده هاشمي، او تنها آمار 20هزار پزشك بيكار را غيرواقعي خواند، درحالي‌كه هيچ آماري از تعداد واقعي پزشكان بيكار ارائه نداده است. رستميان عضو كميسيون بهداشت مجلس، درسال93مي گويد كه مراكز درماني با كمبود 30هزار نيرو مواجه هستند كه براي تأمين بخشي از آن، نظام سلامت به استخدام بيش از 3 هزار پزشك عمومي نياز دارد. اما عبدالرضا عزيزي ديگر نماينده مجلس درهمان سال آمار ديگري از كمبود پزشكان ارائه مي‌دهد و مي‌گويد كه وزارت بهداشت به 7هزار پزشك عمومي نياز دارد. درحالي‌كه تقريبا همه دست‌اندركاران حوزه بهداشت و درمان به كمبود پزشك در كشور معترفند قائم‌مقام معاونت آموزشي وزارت بهداشت اين موضوع را به كلي رد مي‌كند و مي‌گويد: « وضع سرانه پزشك در كشور ما نسبت به خيلي از كشورها خوب است ولي در ارائه خدمات با كمبود نيرو مواجه هستيم.»

اما قائم‌مقام وزيربهداشت با زبان آمار به اين موضوع مي‌پردازد. حريرچي اعلام مي‌كند كه ميزان سرانه پزشك در كشورما به ازاي هر هزار نفر، بين 1/2 تا 1/28 است. او مي‌گويد كه اين كمبودها، علاوه بر افزايش فشار كاري به پزشكان، باعث مي‌شود شهروندان براي ويزيت در نوبت‌هاي طولاني قرار گيرند. وزيربهداشت هم، چندي قبل از صحبت‌هاي حريرچي، آماري مشابه ارائه داده بود و گفته بود كه: «در كشور به ازاي هر ‌هزار نفر 1/2پزشك فعال هستند كه در مقايسه با كشورهاي منطقه و شاخص 7/7 با كمبود شديد پزشك مواجه هستيم. »

قاضي‌زاده ‌هاشمي به شاخص تراكم پزشك هم اشاره مي‌كند؛ شاخصي كه به گفته او حكايت از كمبود پزشك در مراكز درماني دارد و مي‌گويد«متأسفانه با اين پيش‌فرض كه تعداد پزشكان زياد است، آموزش و پذيرش را در پزشك عمومي و تخصص محدود كرديم» البته اين آمارها نسبت به آنچه مسئولان بهداشت و درمان دولت قبل اظهار مي‌كردند نيز تفاوت‌هاي زيادي دارد. زماني كه طريقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت دولت دهم بود اعلام كرد كه بالغ بر 120هزار پزشك داريم كه 75هزار نفر از آنان پزشك عمومي هستند. اما او بعدها اعلام كرد كه بسياري از اين پزشكان در دسترس نيستند. به‌گفته وي « متأسفانه از حدود ۷۰ هزار پزشك عمومي قسمت عمده‌اي از پزشكان در دسترس نيستند به‌طوري كه حتي وقتي فراخوان همكاري اعلام مي‌كنيم با مشكل مواجه مي‌شويم.» سرانه پزشك براي هر نفر طبق يكي از دست پايين‌ترين شاخص‌هاي جهاني، 3/5 نفر به ازاي هر هزار نفر است كه فاصله زيادي با آنچه در كشورماست را نشان مي‌دهد. پژوهشگران، سرانه پزشك در ايران را از متوسط جهاني وحتي از كشورهايي مانند مالزي، ويتنام و سوريه نيز پايين‌تر مي‌دانند. اين سرانه براي ايران، كمي بالاتر از كشورهايي همچون پاكستان، هند و عراق است.

  • رتبه بخش سلامت ايران در دنيا

انجمن پزشكان عمومي ايران اعلام كرده است: رتبه ايران در دنيا به لحاظ شاخص‌هاي سلامت دربين كشورهاي دنيا بالاي 90 است. سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس درسال93رتبه سلامت ايران در بين ۱۹۰ كشور دنيا را ۱۱۷ وجايگاهي نامطلوب عنوان كرد.

  • وزارت بهداشت در فكر تربيت پرستار

كمبود شديد پزشك در ايران در حالي است كه ده‌ها هزار دانش‌آموز ايراني آرزو دارند حتي با هزينه شخصي خود پزشكي بخوانند. هزاران دانش‌آموز هم رنج دوري از كشور را براي تحصيل پزشكي با هزينه‌هاي بالا پذيرفته‌اند. وزارت بهداشت اخيرا طرحي را به اجرا گذاشته تا تربيت پرستار تسريع و در بيمارستان‌ها ممكن شود اما براي كمبود پزشك هنوز برنامه‌اي اعلام نكرده است.

مقایسه سرانه پزشک در ایران با سایر کشورها

کد خبر 316843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha