همشهری آنلاین: سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: پس از ارائه گزارشی فنی آژانس، در نشست ویژه شورای حکام در۲۴ آذر، قطعنامه ۱+۵ در این زمینه بررسی می‌شود و این گزارش تا ۱۱ آذر منتشر می‌شود.

به گزارش ايرنا، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع پی.ام. دی (ابعاد احتمالی نظامی) بعد از ظهر سه شنبه-10 آذر- يا چهارشنبه-11 آذر-منتشر می شود.

وی تصریح کرد: پس ازمنتشر شدن گزارش مدیرکل آژانس، قطعنامه ای به منظور انجام اقدامات لازم برای بسته شدن پرونده پی.ام.دی توسط گروه 1+5 آماده می شود و در نشست ویژه شورای حکام آژانس که روز 24 آذرماه برگزار می شود، این قطعنامه بررسی و تصویب خواهد شد.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس پیش از این نیز در گفت و گو با ایرنا، درباره اظهارات جدید آمانو مبنی بر اینکه گزارش پی.ام.دی (PMD) نه سیاه است و نه سفید، گفت: آژانس به خاطر اینکه یک سازمان فنی است می تواند فنی نظر بدهد. خیلی از موضوعات مطرح شده در موضوع پی.ام.دی بیشتر جنبه سیاسی دارد و به همین دلیل تنها صحبتی که آژانس می‌تواند انجام دهد مربوط به ابعاد فنی موضوع است.

نجفی تصریح کرد اینکه گفته شده است که موضوع پی. ام. دی سیاه و سفید نیست، در واقع در اختیار خود آژانس است که آقای آمانو باید در این زمینه توضیح دهد و پاسخگو باشد.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی 29 مهرماه امسال در نامه ای به رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسی های دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت موارد و الزامات تأیید کردند.

بر اساس این نامه، اقدام در مورد نوسازی راکتور اراک با حفظ هویت آب سنگین آن و معامله اورانیوم غنی شده موجود در برابر کیک زرد با دولت خارجی تنها زمانی آغاز خواهد شد که آژانس پایان پرونده موضوعات حال و گذشته (پی.ام.دی) را اعلام کند و علاوه بر آن اجرای هر یک از این موضوع نیازمند قراردادهای قطعی و مطمئن همراه با تضمین کافی است.

«حمید بعیدی نژاد» رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته‌ای ایران معتقد است که آژانس باید در قدم بسیار مهم پایانی خود در این مرحله و در آستانه ارائه یکی از مهمترین گزارش های در طول تاریخ خود، با ارائه گزارشی دقیق و حرفه‌ای، تفوق کامل وجهه فنی و بیطرفانه خود در پیگیری مباحث هسته‌ای را به جامعه بین المللی اثبات کند و با فراهم ساختن زمینه و مبنای فنی بسته شدن پرونده پی ام دی، به برگشتن اعتماد از دست رفته خود در سطح بین المللی کمک کند.

«سید عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای و معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه نیز با بیان اینکه انتظار نمی رود آقای آمانو گزارشی صد درصدی را ارائه کند و در هر صورت، تصمیم گیری با شورای حکام آژانس است، در عین حال گفته است: از آقای آمانو انتظار داریم گزارشی مبتنی بر واقعیت و متعادل به شورای حکام ارائه دهد.

رئیس دبیرخانه اجرای برجام، همچنین تاکید کرده است که پرونده پی.ام.دی باید بسته شود تا اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) آغاز شود.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی و تصمیم گیری شورای حکام را بسیار مهم دانسته و می گوید: «شورای حکام 15 دسامبر برابر با 24 آذر در مورد موضوع های مختلف مربوط به ایران تصمیم گیری می‌کند».

وی در مورد رفتار متقابل ایران در صورت عدم تایید حل مسایل گذشته در آژانس، گفته است: «برجام یک اقدام متقابل و دو طرفه است و امیدواریم تعهدات دو طرف به خوبی مورد اهتمام قرار گیرد.»

کد خبر 315782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha