عباس ثابتی‌راد: در آستانه بزرگ‌ترین مراسم پیاده‌روی مذهبی جهان در مسیرهای منتهی به شهر کربلا، «نخستین مسیر پاک» در اربعین امسال حد فاصل میدان امام حسین و حرم عبدالعظیم حسنی(ع) شکل خواهد گرفت.

 «مسیر پاک پایتخت» از میدان امام حسین ع تا حرم عبدالعظیم‌ع

مسيري كه از 6منطقه شهرداري در تهران عبور مي‌كند و «خادمان هيئت» كه متشكل از 3هزار نيروي داوطلب و سازمان‌هاي مردم نهاد (NGO) هستند به پاكسازي مسير هيئت‌هاي مذهبي خواهند پرداخت. مديرعامل سازمان پسماند پيش از سفر به كربلاي معلي در گفت‌وگو با همشهري گفت: در راستاي خدماتي كه به عزاداران حسيني ارائه مي‌شود، بناست با كمك گروه‌هاي داوطلب مردم شامل NGO‌ها و سمن‌هاي زيست‌محيطي مسير عزاداران حسيني از ميدان امام حسين تا حرم عبدالعظيم حسني پاكسازي شود و اين نذر فرهنگي به يك سنت حسنه در كشور و به يك رفتار فرهنگي تبديل شود.

حسين جعفري با اشاره به اينكه در اين طرح سازمان‌هاي مردم نهاد زيست‌محيطي با شعار «خادمين هيئت» و كاورهاي مخصوصي كه تهيه شده در مسير مستقر مي‌شوند، همراه با عزاداران حسيني ضمن جمع‌آوري پسماندهاي خشكي كه روي زمين رها مي‌شود آموزش‌هاي لازم درخصوص تفكيك زباله‌ها از مبدا را به عزاداران خواهند داد. وي اين اقدام را يك سنت خوب دانست كه به نيت روز اربعين در تهران به اجرا گذاشته مي‌شود و ابراز اميدواري كرد كه اين اقدام در همه شهرهاي كشور توسعه يابد.

  • حضور در كربلا و تهران

سال گذشته هنگامي كه بزرگ‌ترين مراسم اربعين حد فاصل شهرهاي نجف اشرف و كربلاي معلي شكل گرفت، بسياري از زائران حرم حسيني كه عمدتا ايراني بودند به پاكسازي مسير نجف تا كربلا پرداختند. اين اقدام زائران ايراني مورد توجه بسياري از زائران كشورهاي مختلف قرار گرفت. امسال نيز شهرداري تهران با اعزام بيش از 2هزار و 500نيروي داوطلب به كربلا و همچنين با استقرار ماشين آلات خدمات شهري گوناگون تلاش گسترده‌تري به‌منظور پاكسازي مسير نجف تا كربلا داشته است.

حسين جعفري با اشاره به اقدامات نيروهاي داوطلب شهرداري تهران در كربلا و نجف اشرف گفت: افراد داوطلبي كه به كربلا اعزام شده‌اند با داشتن تجهيزات نظافت و همچنين ماشين آلات نظافت شهري، در 3شيفت كاري در حال ارائه خدمات به زائران اربعين حسيني در عراق هستند.

مديرعامل سازمان پسماند با اشاره به فعاليت شهرداري تهران در كربلا گفت: فعاليت‌هاي شهرداري در كربلا، ما را از وظايفمان در تهران غافل نكرده، بلكه ما را به گسترش سنتي كه در سال گذشته در كربلا تجربه شد، واداشته است. به گفته وي، در طرح «نخستين مسير پاك» علاوه بر فعاليت بيش از 15هزار كارگر خدمات شهري مناطق 22گانه شهر تهران، توان مردمي شامل 3هزار نفر از افراد سازمان‌هاي مردم‌نهاد (NGO) نيز فعال شده‌اند تا با اين طرح يك سنت خوبي را پايه‌گذاري كرده و مسيري پاك در شهر تهران را در 6منطقه شهرداري راه‌اندازي كنيم. اميدواريم اين اقدام به‌تدريج دركل شهر نهادينه شود و به ساير شهرها تسري يابد.

به‌گفته وي، يكي از اقدامات مهم سازمان پسماند طرح تعويض ليوان‌هاي پليمري با ليوان‌هاي زيست تخريب‌پذير در طول مسير راهپيمايي در تهران است. وي در ادامه گفت: ما سنتي را در تهران پايه‌گذاري كرديم كه اميدواريم به بركت آقا اباعبدالله(ع) در كل كشور توسعه يابد. امسال در كنار نيروهاي خدوم شهرداري، شهروندان نيز حضور پيدا كرده‌اند و علاوه بر كربلا در تهران نيز اين سنت شكل مي‌گيرد. اميدواريم خيلي زود اين سنت در ساير شهرهاي كشور به اجرا در‌آيد و نه‌تنها در مراسم مذهبي كه در تمامي اجتماعات آن‌را ادامه دهيم.

  • ايستگاه‌ها آماده خدمات‌رساني هستند

همزمان با راهپيمايي عزاداران حسيني از نجف اشرف به كربلاي معلي، در تهران نيز به مناسبت اربعين حسيني، خيل عزاداران اباعبدالله الحسين مسير ميدان امام حسين به سمت حرم عبدالعظيم حسني را پياده طي خواهند كرد. سازمان پسماند شهرداري تهران نيز به مناسبت اين اقدام، در تلاش است با استقرار غرفه‌هاي متعدد، علاوه بر جمع‌آوري پسماند خشك ناشي از نذورات مردمي، اقدام به آموزش طرح تفكيك زباله از مبدأ كند. در طول مسير حد فاصل ميدان امام حسين تا حرم عبدالعظيم حسني بيش از 45 ايستگاه ثابت برپا مي‌شود كه در اين نقاط وانت‌هاي مخصوص جمع‌آوري پسماند خشك مستقر مي‌شوند و براساس پيش‌بيني سازمان پسماند، شهروندان داوطلبي كه پسماند خشك طول مسير را جمع‌آوري كرده‌اند، به مسئولان اين ايستگاه‌ها تحويل دهند. همچنين در اين ايستگاه از عزاداران داوطلب به‌منظور فعاليت‌هاي مردمي در زمينه محيط‌زيست ثبت‌نام مي‌شود تا اين سنت حسنه در مراسم‌هاي مختلف تداوم يابد. همچنين در اين مسير ايستگاه‌هاي صلواتي پيش‌بيني شده است كه توسط مردم به‌صورت خودجوش و همچنين سازمان‌ها و ارگان‌ها برپا شده است. در اين ايستگاه‌هاي صلواتي علاوه بر نذورات مختلف، مخازن پسماند خشك نيز وجود خواهد داشت تا شهروندان و داوطلبان بتوانند با جمع‌آوري پسماند خشك به نظافت و پاكيزگي مسير عزاداري كمك كنند.

کد خبر 315737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha