دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

تنها ۴ روز پس از عبور نرخ دلار دولتی از مرز ۳۰۰۰ تومان و افزایش قابل تامل نرخ ارز در روزهای اخیر، سرانجام رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین واکنش گفت: وضعیت بازار ارز طبیعی است و بانک مرکزی همه نوسانات بازار ارز را زیرنظر دارد.

ارز

به گزارش ايسنا، ولي‌الله سيف براي اثبات طبيعي‌بودن بازار ارز، يادآوري كرد: در سال گذشته هم به‌دليل تقاضاهاي فصلي قيمت ارز به 3600تومان افزايش اما در پايان سال كاهش يافت. وي افزود: اميدواريم به‌زودي به وضع متعادل برسيم. همزمان با اين اظهارنظر در بازار آزاد ارز ايران، قيمت ارزهاي جهان‌روا نظير دلار و يورو كاهش اندكي يافت.

رئيس‌كل بانك مركزي همچنين درباره آخرين تصميمات براي ايجاد بورس ارز هم گفت: اين بورس براي ايجاد تعادل در بازار ارز و پوشش ريسك معاملات ارزي است. سيف افزود: ايجاد بورس نقدي ارز در شوراي‌عالي بازار سرمايه تأييد شده است و ما هم نظر خود را اعلام كرديم و زمان معرفي و آغاز به كار اين بازار بستگي به پيش‌‌نياز‌هايي دارد.

رئيس‌كل بانك مركزي گفت: يكسان‌سازي‌ نرخ ارز يكي از اين نيازهاست و بايد اقداماتي در جهت افزايش مناسبات بين‌المللي بين‌بانكي و برداشتن تحريم‌ها انجام شود تا بعد از آن هم اوراق مشتقه ارزي در بازار بورس عرضه شود. وي گفت: ابتدا بايد بازار نقدي ارز وجود داشته باشد تا بعد از آن بازار مشتقات ارزي براساس نرخ يكسان ارز راه بيفتد.

  • انتقاد از سياست ارزي بانك مركزي

در اين حال حيدر مستخدمين حسيني، معاون اسبق بانك مركزي در گفت‌وگو با ايسنا اعلام افزايش تقاضا در ايام اربعين و يا فعاليت صرافان خاص به‌عنوان ريشه نوسان اخير نرخ دلار در بازار را قابل‌قبول ندانست و گفت كه مگر بانك مركزي نمي‌توانست اين موارد را پيش‌بيني و آن را از قبل مديريت كند كه اكنون سياستگذاري خود در بازار را اينگونه توجيه مي‌كند. وي با بيان اينكه بانك مركزي به‌دليل نيازي كه دولت به ريال دارد، اكنون در حال مديريت بازار و تغيير جهت براي افزايش نرخ به‌منظور تأمين مالي دولت است، گفت: البته اين موضوع مختص دولت فعلي نيست و همواره هرگاه دولت‌ها با كمبود منابع مواجه شد‌ه‌اند، ترجيح داده‌اند از اين طريق كسري‌هاي بودجه خود را پوشش دهند و در حال حاضر هم اين اتفاق در جريان است.

  • همكاري بانكي ايران و ايتاليا

رئيس‌كل بانك مركزي همچنين در حاشيه ديدار با هيأت اقتصادي ايتاليا گفت: درنظر داريم تفاهمنامه همكاري با رئيس بانك مركزي ايتاليا را در سفر آقاي روحاني به اين كشور امضا كنيم. وي افزود: از مسئولان ايتاليا مي‌خواهيم تا قبل از سفر روحاني همه قراردادهاي مورد اشاره 2كشور آماده امضا و ارتباطات بانكي بلافاصله آغاز شود.رئيس‌كل بانك مركزي افزود: ‌گشايش ال‌سي بانك‌ها (اعتبارات اسنادي) نياز به پوشش بيمه‌اي دارد كه شركت بيمه‌اي ساچه از طرف ايتاليا بايد اين پوشش را بدهد.

خبر ديگر اينكه در حاشيه مذاكرات هيأت ايتاليايي با مقامات بانك مركزي اعلام شد كه خط اعتباري بانكي 5ميليارد دلاري ايتاليا و ايران يك روز بعد از اجرايي‌شدن برجام ايجاد مي‌شود.به گزارش تسنيم، مذاكرات هيأت تجاري و بانكي ايتاليا با مسئولان بانك مركزي و حضور 360عضو شامل 200شركت، كارگزاران بخش‌هاي خودرو، تجهيزات و خدمات پزشكي، انرژي‌هاي بازتوليد، 22اتحاديه در اصناف گوناگون و 11بانك در محل بانك مركزي برگزار شد.

  • روز پر نوسان دلار

روز گذشته بازار ارز نوسانات زيادي را پشت سر گذاشت اما برآيند اين نوسانات به سمت كاهش قيمت گرايش داشت. قيمت دلار كه طي روز‌هاي گذشته تا 3هزار و 650تومان هم بالا رفته بود، روز گذشته با كاهش همراه شد و در ساعاتي از روز تا 3هزار و 520تومان هم پايين آمد. اما دامنه نوسان ارزش پول آمريكايي در چهارراه استانبول زياد بود به‌طوري كه در ساعاتي از روز به 3هزار و 600تومان نيز رسيد. بهاي دلار در سامانه سنا كه ميانگين نرخ معاملاتي در صرافي‌هاي مجاز را نشان مي‌دهد نيز حول 3هزار و 583تومان مي‌چرخيد.

کد خبر 315701

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha