دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

محمد امین خرمی: ۴ ســــال پیش روزنــامه نیویورک‌تایمز در گزارشی پس از سقوط معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، دخالت غربی‌ها و به‌خصوص تاکتیک‌های اتخاذ شده از سوی آمریکا در جنگ داخلی این کشور را نمونه‌ای موفق خواند و نوشت که لیبی می‌تواند به‌عنوان الگویی برای سیاست خاورمیانه‌ای غرب درنظر گرفته شود.

داعش

اكنون اين روزنامه در گزارش ديگري، شهر سرت در شمال ليبي را سومين پايتخت گروه تروريستي داعش خوانده و اين كشور را يك كشور ورشكسته قلمداد مي‌كند. پاييز سال 2011ميلادي در پي درگيري‌هاي خونين در ليبي، در نهايت پس از تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل و دخالت كشورهاي عضو ناتو حكومت قذافي پس از 42سال سرنگون شد اما پس از مدت كوتاهي كشمكش‌هاي سياسي و نظامي ميان احزاب و جريان‌هاي مختلف در اين كشور هم آغاز شد. در آن زمان، اقدام آمريكا در چارچوب عمليات‌هاي ناتو در ليبي در راستاي دكترين خاورميانه‌اي اوباما ديده شد؛ دكتريني كه بر 2 اصل اقدام نظامي براي متوقف كردن كشتار مردم و اقدام در چارچوب يك ائتلاف بين‌المللي استوار بود.

طي 4سال گذشته، ليبي هيچگاه رنگ آرامش به‌خود نديده است. اين وضعيت آشفته اما اكنون از منظر ديگري اهميت پيدا كرده و آن شكل‌گيري ستون ديگري از خلافت خودخوانده داعش در اين سرزمين است. گروه تروريستي داعش پيش از اين در شهر رقه در سوريه پايگاه مستحكمي بنا كرد، سپس به سمت عراق لشكركشي كرد و با استفاده از شكاف‌هاي قوميتي و مذهبي در اين كشور بخش‌هاي وسيعي از شمال و غرب آن را به اشغال خود در آورد تا تاسيس‌ خلافت ادعايي‌اش را كه ادعاي جهاني هم دارد اعلام كند. اكنون پس از رقه در سوريه و موصل در عراق، شهر سرت در شمال ليبي به سومين پايگاه اصلي داعش در خاورميانه تبديل شده است.

روزنامه نيويورك‌تايمز در گزارش خود مي‌نويسد، تا يك سال پيش شهر سرت در دست گروهي از شبه‌نظاميان شورشي مخالف دولت مركزي بود اما از سال گذشته كه پرچم سياه داعش در اين شهر علم شده به مهم‌ترين و فعال‌ترين پايگاه اين گروه خارج از مرزهاي سوريه و عراق و به‌عبارتي به سومين پايتخت آن تبديل شده «كه مملو از نيروهاي خارجي» است. طبق اين گزارش، اكنون كه داعش در سوريه و عراق تحت فشار قرار گرفته، برخي چهره‌هاي مطرح اين گروه از اين كشورها خارج شده و به سرت رفته‌اند. نيويورك‌تايمز به نقل از مقام‌هاي اطلاعاتي غربي مي‌نويسد: «يكي از نمودهاي اين جابه‌جايي، اقدام داعش به حمله‌هاي تروريستي بزرگ خارج از مرزهاي سوريه و عراق مثل آنچه در پاريس رخ داد يا شبيه بمبگذاري در هواپيماي روسيه است.»

  • سرت، نفت و نزديكي به اروپا

روزنامه وال استريت ژورنال نيز در گزارش ديگري قدرت گرفتن داعش در سرت را مورد توجه قرار داده و تعداد نيروهاي آن در اين منطقه را نزديك به 5هزار نفر برآورد كرده است. به نوشته اين روزنامه طي يك سال گذشته تعداد نيروهاي داعش از 200نفر به اين تعداد رسيده است. وال استريت ژورنال حضور داعش در سرت را از 2منظر داراي اهميت مي‌داند؛ يكي وجود حوزه‌هاي نفتي در اطراف اين شهر و درآمدزايي داعش از طريق فروش نفت اين منطقه و دوم نزديكي آن به اروپا. سرت با سيسيلي در جنوب ايتاليا حدود 700كيلومتر فاصله دارد.

بنابراين گروه داعش مي‌تواند از اين منطقه هم براي برنامه‌ريزي عمليات تروريستي در خاك اروپا استفاده كند. ليبي 4سال پيش با دخالت كشورهاي عضو ناتو از شر ديكتاتوري قذافي رهايي پيدا كرد اما اكنون به دامان شر بزرگ تري به اسم داعش افتاده است. طي سال‌هاي اخير، داعش بلاي جان مردم خاروميانه بوده اما رفته رفته بلاي جان كشورهاي غربي هم شده است. پررنگ‌تر شدن حضور داعش در شهر سرت ليبي در شمال آفريقا به‌طور حتم شرايط جديدي را رقم خواهد زد.

  • سرت؛ پايتخت آفريقايي داعش

به گفته مقام‌هاي امنيتي غربي، استراتژي داعش در شرايط كنوني توجه بيشتر به گروه‌هاي تروريستي است كه در ديگر كشورها با آنها اعلام بيعت كرده‌اند؛ كشورهايي چون افغانستان، مصر و نيجريه. اما در اين ميان ليبي و شهر سرت از اهميت بالايي برخوردار است. در سرت قوانين مورد نظر داعش به سختگيرانه‌ترين شكل ممكن پياده مي‌شود و اداره امور در دست فرماندهاني است كه از سوريه و عراق به اين شهر آمده‌اند. طبق گزارش نيويورك تايمز به نقل از منابع امنيتي غربي، سرت اكنون به‌طور مستقيم زيرنظر رهبران رده بالاي داعش اداره مي‌شود.

ليبي در واقع پايگاهي است كه عمليات‌هاي داعش در منطقه آفريقا را هدايت و برنامه‌ريزي خواهد كرد. علاوه بر اين، نيروهاي داعش چنان تحركات خود در اين شهر و مناطق اطراف آن را گسترش داده‌اند كه به نظر مي‌رسد رهبران اين گروه تصميم گرفته‌اند درصورتي كه فشارها در سوريه و عراق افزايش پيدا كند و مجبور به ترك اين كشورها شوند، به سرت نقل مكان كنند.

داعش اكنون حدود 250كيلومتر از ساحل ليبي در حاشيه درياي مديترانه را در كنترل خود دارد. اين منطقه از شهر ابوقرين در غرب در نزديكي مصراته شروع مي‌شود و تا شهر النوفليه در شرق ادامه پيدا مي‌كند. به گفته منابع داخلي ليبي، تعداد نيروهاي داعش در اين منطقه اكنون به بيش از 2هزار نفر رسيده اما اخيرا بخش عمده اين نيروها در نزديكي شهر النوفليه تجمع كرده‌اند. با توجه به حمله‌هاي انتحاري اخير و اقدامات ديگر داعش در منطقه اجدابيه بيم آن مي رود‌ كه تصرف اين شهر با توجه به‌وجود شاهراه‌هاي مواصلاتي و حوزه بزرگ نفتي در جنوب آن هدف بعدي داعش باشد.

کد خبر 315700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha