همشهری آنلاین: روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از تهران نوشت: با وجود تحریم‌های بین‌المللی که تجارت خارجی ایران را تحت فشار قرار داده، بسیاری از شرکت‌های آلمانی به کار خود در این کشور ادامه دادند و این فعالیت آنها طی سال‌های اخیر به طور قانونی صورت گرفته است.

germany

به گزارش ايرنا، بنوشته این روزنامه امریکایی، اکنون احتمال می‌رود که این شرکت‌ها در بین نخستین کسانی باشند که پس از توافق هسته‌ای ماه ژوئیه در مورد کاهش تحریم‌ها در ازای مهار برنامه هسته‌ای ایران، از گشایش اقتصادی مجدد قابل انتظار در این کشور بهره‌مند شوند.

به گزارش اتاق مشترک صنعت و بازرگانی آلمان و ایران، از سال گذشته، بیش از 75 شرکت آلمانی فعالیتهایی در ایران داشتند.

بسیاری از آنها شرکتهای کوچک و خانوادگی بودند که تولیدات خاصی داشتند که مستقیما مشمول تحریم‌ها نمی‌شدند و اغلب در بازارهای مربوط به مراقبت‌های بهداشتی، ساختمان‌سازی یا خودروسازی حضور داشتند.

این شرکتها که بسیاری از آنها به طور خصوصی اداره می‌شوند، می‌توانند از پس حفظ حضور خود در ایران بر آیند و بخشی از دلیل آن محدود ساختن مناسبات این شرکت‌ها با آمریکا است که تحریم‌هایش علیه ایران به طور ویژه شدید بود.

به گفته کارشناسان، آمریکا اغلب اهرم فشار چندانی علیه این شرکت‌ها در اختیار ندارد.

بسیاری از شرکت‌های آلمانی به ثبت رسیده به عنوان شرکت‌های چند ملیتی از جمله گروه مهندسی زیمنس آ.گ در لیست آمریکا نیز قرار داشته و پذیرفته‌اند که چاره زیادی جز اجابت محدودیت‌های آمریکا ندارند.

مارک پیس مدیر اجرایی و مالک مشترک شرکت "دنتوروم"  که چندین دهه در ایران فعالیت می‌کند، می‌گوید: ما در واقع هرگز این کشور را ترک نکردیم.

پیس افزود: در حاليکه این تحریم‌ها شرکت سازنده تجهیزات دندانپزشکی را از فروش در ایران منع نمی‌کند، ولی می‌بایست تمام معاملات مالی را مورد تایید دفتر فدرال امور اقتصادی و کنترل صادراتی آلمان قرار داد تا از هرگونه تخطی از قوانین ضد ترور آمریکا و اروپا پرهیز کرد.

برای شرکت‌های آلمانی بزرگترین دردسر پرداخت‌های کالاهای به فروش رفته است چرا که تحریم‌ها باب نظام مالی - بانکی جهان را به روی ایران بسته است.

در نتیجه به گفته آقای پیس، در ماه سپتامبر هنگامی که وی نخستین دیدار را از این کشور در چارچوب سفر گروهی از مدیران اجرایی انجام داد، فروش دنتوروم به ایران طی یک دهه گذشته 90 درصد کاهش یافته است.

این مشکلات دنتوروم و همتاهای آلمانی آن را مجبور کرد دنبال سودهای کوتاه مدت نباشند.

پیس گفت: در مورد ایران، ما این مشکل را داریم که نمی‌توانیم زیاد پول در آوریم.

وی افزود: هیچ تحریمی تا ابد پایدار نمی‌ماند و وقتی لغو یا کاهش یافتند ما از قبل در ایران هستیم و در حالی که دیگران دنبال شریک می‌گردند و از صفر باید کار خود را شروع کنند.

کد خبر 315613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha