دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری دو - مریم مرتضوی: جورج شکور، استاد مسیحی دانشگاه بیروت، شاعر و نویسنده کتاب‌های ادبی و درسی لبنان است که تا به حال دیوان‌های شعر بسیاری از او چاپ شده است.

جورج شکور

 ازجمله آثار معروفش مي‌توان به كتاب «ملحمه الحسين(ع)» يا «حماسه حسين(ع)» اشاره كرد. اين مجموعه در وصف شهيد كربلا حضرت سيدالشهدا امام‌حسين(ع) سروده شده و شايد بتوان گفت نخستين مجموعه مدون منظومي است كه توسط يك شاعر مسيحي در وصف حضرت سيدالشهدا(ع) سروده شده است. جورج شكور در اين اثر خود مفاهيم اسلامي در قيام امام‌حسين(ع) مانند عزتمندي و عقلانيت آميخته با عاطفه انساني را تحسين كرده است.

  • ظرفيت‌هاي اربعين امام‌حسين(ع) در جامعه جهاني

راهپيمايي عظيم اربعين و نمايش جلوه‌هاي ناب ايماني و انساني در آن، به خوبي اين ظرفيت را دارد كه انسان‌هاي خسته شده از ايسم‌ها و نابساماني‌هاي دنياي ماشيني امروز را از هر نقطه از كره زمين و با هر دين و مذهبي با فرهنگ آزاديخواهي آشنا و زمينه‌هاي جهاني‌سازي‌ پيام امام‌حسين(ع) را فراهم كند. جورج شكور، استاد مسيحي اهل كشور لبنان، در اين‌باره ابراز عقيده مي‌كند:
« امام‌حسين(ع) و قيام آن حضرت در محرم سال 61هجري فقط به امت اسلام و شيعيان تعلق ندارد بلكه متعلق به همه مردم آزاديخواه و حق‌طلب جهان است. وقتي هم كه راهپيمايي بزرگ شيعيان و مردمي از دين‌هاي ديگر از سراسر جهان در روز اربعين انجام مي‌شود، همين پيام جهاني‌بودن قيان آن امام را به همه مردم ابلاغ مي‌كند. امام‌حسين(ع) براساس حق و عدالت قيام كرده است و اين هدف بزرگ ظرفيت آن را دارد كه در ميان همه امت‌ها و ملت‌ها منتشر شود. اين نكته كه مي‌بينيم در راهپيمايي اربعين از مسيحيان گرفته تا معتقدان به دين‌ها و قوم‌هاي ديگر حضور دارند، همه نشان‌دهنده ظرفيت بالاي فرهنگ عاشوراست.»

اما مهم‌ترين و محوري‌ترين جلوه اين حادثه عظيم، اين است كه در اربعين مدينه فاضله ترسيم مي‌شود. آنطور كه نويسنده مسيحي كتاب «حماسه امام‌حسين(ع)» مي‌گويد: «با وجود اينكه ترسيم مدينه فاضله در روز اربعين بعد از 14 قرن بسيار كوچك است اما همان مدينه فاضله‌اي است كه همه پيامبران و اولياي خدا عليهم‌السلام در پي تحقق آن بودند. همين كه مردم عراق نهايت تلاش خود را براي پذيرايي از زائران امام‌حسين(ع) در روز اربعين انجام مي‌دهند، نشان‌دهنده خلوص و صداقتي است كه همه انسان‌ها بايد در مسير حق داشته باشند. نكته ديگر اين است كه در مدينه‌فاضله همه انسان‌ها به درجه‌اي از رشد و استعداد مي‌رسند كه ولايت حق را مي‌پذيرند و همه روابط بين انسان‌ها براساس حق برقرار مي‌شود. يعني همه دوستي‌ها و روابط براساس حق است و رسيدن به حق همان سعادت بزرگي است كه همه دنبالش هستند. در اربعين مردم شاهد نمايش بالاترين جلوه‌هاي تبري از ستمگران هستند، چه ستمگران و ظالمان در روزگار ما و چه ستمگران در طول تاريخ. در عين حال اربعين زمينه تحقق يكتاپرستي را فراهم مي‌كند؛ همانطور كه مهم‌ترين جلوه حركت عظيم اربعين، نمايش يكتاپرستي به‌صورت عملي و جمعي است كه در همه دنيا و حتي در كشورهايي كه دولت ظالم دارند منعكس مي‌شود. در واقع محبت‌داشتن و عشق‌ورزيدن به امام‌حسين(ع) كه همه هستي خود را در راه خداي يكتا و اعتلاي كلمه حق فدا كرد، راه رسيدن به محبت خداي يكتا است.» به اين ترتيب به خوبي مي‌توانيم درك كنيم كه ظرفيت اربعين تا چه اندازه بالاست، چراكه اين حادثه تحقق بالاترين جلوه محبت و بالطبع جلوه يكتاپرستي است.

  • عقل و احساس به درك واقعه عاشورا كمك مي‌كند

يكي از نشانه‌ها و نمادهاي عاشورا كه در روز اربعين بين همه مردم از دين‌هاي گوناگون منعكس مي‌شود، بروز و بلوغ عاطفه و احساسات انساني است. به اعتقاد جورج شكور، نقش عواطف انساني نسبت به قيام امام‌حسين(ع) در رشد و پيشرفت جامعه انساني بسيار زياد است و مي‌گويد: «در اين مورد بايد توجه داشت كه احساسات و عاطفه‌ها يكي از اركان شكل‌گيري تمدن است. در واقع هر جامعه‌اي با هر دين و مذهبي كه باشد، متناسب با حواس زيباشناسي خودش به موضوعات و مسائل علاقه و كشش دروني پيدا مي‌كند و يا حتي از بعضي موارد پرهيز داشته و دچار نفرت مي‌شود. همين احساسات در تعامل با انديشه انسان رفتارها و موضع‌گيري‌هايي را ايجاد مي‌كند. به همين ترتيب مي‌توان گفت كه احساسات و حواس زيباشناسي و حق دوستي و آزاديخواهي مردم در شكل‌گيري جامعه آنها و پيشرفت‌شان اثر‌گذار است.»

و ادامه مي‌دهد: «با توجه به اين نكته، مي‌توانيم تأثير بزرگ فرهنگ عاشورا و اربعين و به‌خصوص حركت كاروان اسراي كربلا با توجه به رفتار و سخنان حضرت زينب(س) و يا نوع برخوردها و سخنان امام سجاد(ع) را در جهت‌دهي عواطف انساني و شكل‌گيري تمدن ديني و هدايت انسان‌ها درك كنيم. نكته مهم ديگر اين است كه در ماجراهاي كربلا و حركت كاروان اسرا در روز اربعين مي‌خوانيم كه هيچ كدام از اعضاي اين كاروان به يكديگر توصيه نمي‌كردند كه احساسات خود را بروز ندهيد بلكه بروز احساسات به نوعي بود كه رشادت و دليري و ايثار در آن موج مي‌زد و همه اينها در سايه خداپرستي آنها بود. بر همين اساس است كه امام‌حسين(ع) با قيام خود عميق‌ترين لايه‌هاي وجودي انسان را بيدار مي‌كند. مسلم است كه هر انساني از هر دين و مذهب و كشور و قومي كه باشد، اگر در جبهه حق قرار بگيرد و بخواهد حق و عدالت را درك كند، حتما از شنيدن يا خواندن ماجراهاي كربلا تحت‌تأثير قرار گرفته و مي‌تواند با قدرت عقل و احساسات خودش آن را درك كند.»

  • شاعر مسيحي هم در مدح امام حسين(ع) شعر مي‌سرايد

جورج شكور آنقدر درباره قيام امام‌حسين(ع) در روز عاشورا و واقعه اربعين آن حضرت تحقيق و مطالعه كرده كه مي‌گويد: «من شيفته و عاشق آن امام بزرگ و شخصيت عظيم هستم و آرزويم اين بوده كه در ركاب ايشان آنقدر با ظالمان مي‌جنگيدم تا كشته شوم.» اينگونه است كه اين استاد لبناني با داشتن دين مسيحيت، توانسته است ديوان شعري منتشر كند كه سراسر آن از حماسه امام‌حسين(ع) گفته و به مدح آن حضرت پرداخته است:
«حماسه‌هايي شيرين كه به زبان عربي و به بيان عيسوي جاري مي‌شوند.
همچنين حماسه‌هاي رسول(ص)، حسن و حسين را واگويه مي‌كنم.
بر ضمير انسان خوني به مثابه آتش نوراني مي‌نشيند،
زماني كه حق سربريده مي‌شود
و قصابان آن كافر باشند.
خون حسين(ع) سخاوتمندانه در قربانگاهش مي‌ريزد
و براي شهادت، طعمي است كه هر سنگدلي آن را نمي‌چشد.
ائمه گفتند و امت‌ها به آنان اقتدا و دشمنان بدان اعتراف كردند.
حسين(ع) دست پرورده نبي بود
و حاصل جدش؛
كسي كه او را ريحانه جوانان ناميد؛
ريحانه‌اي كه در بهشت عطرش مي‌پيچيد.
حسين(ع) وارث علي است؛
جوانمردترين جوانان؛
كسي كه در خلوتش سلوك پر راز دارد
و شمشيرش ذوالفقاري است كه سرگردنكشان را به فرمانبري مي‌كشاند.
جانشين مصطفي(ص) در روز غدير
كه خدا از غيب به پيامبرش وحي كرد ابلاغ كند، آنچه بايد بگويي
و گفت: هر كه من مولاي اويم علي مولاي اوست.»

کد خبر 315603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha