مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاید انسان هرگز نتواند ماشین زمانی به معنی واقعی آن در اختیار داشته‌باشد تا به گذشته بازگردد و شاهد اولین لحظات شکل‌گیری جهان هستی باشد، اما دانشمندان توانسته‌اند آن لحظات کوتاه و حیاتی را در بزرگترین آزمایشگاه جهان شبیه‌سازی کنند.

برخورد دهنده

براساس گزارش پاپ‌ساينس، دانشمندان در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون اعلام كردند اين آزمايشگاه غول‌پيكر به پرتوهايي ثابت دست‌ يافته‌است، و توانسته با موفقيت ذرات را با انرژي باورنكردني به يكديگر برخورد دهد. انرژي اين برخورد‌ها دوبرابر بيشتر از انرژي برخورد‌هايي بوده كه تاكنون در اين برخورد‌دهنده انجام گرفته‌ و برابر 1045 تريليون الكترون ولت بوده‌است.

برخورد ميان جريان‌هايي از ذرات سرب با بار مثبت منجر به ايجاد حجمي عظيم از انرژي و خلق توده‌اي از ذرات بنيادين شده‌است كه دماي آنها 250 برابر دماي هسته خورشيد بوده‌است.

اين توده از مجموعه داغ و شديدا متراكم از ذرات پلاسماي كوارك-گلوئون تشكيل شده‌است، تركيبي كه دانشمندان باور دارند دقيقا لحظاتي پس از ايجاد جهان هستي به وجود آمده‌است. رالف هوير مدير كل سرن مي‌گويد برخورد دادن يون‌ها در برخورد‌دهنده بزرگ سنتي ماهانه‌است اما برخورد‌هاي اين‌بار به دليل دستيابي به سطحي جديد از انرژي و خلق نوعي جديد از ماده كه با اولين مراحل شكل‌گيري جهان هستي ارتباط دارد، از اهميت ويژه‌اي برخوردارند.

در اولين لحظات شكل‌گيري جهان هستي، براي چند ميليونيوم ثانيه، ماده‌اي بسيار داغ و متراكم شكل‌گرفته‌است، نوعي سوپ اوليه از ذرات بنياديني به نام كوارك و گلوئن. در جهان سرد امروز،گلوئن‌ها كوارك‌ها را با پروتون‌ها و نوترونهايي كه تشكيل‌دهنده ماده هستند، به يكديگر مي‌چسباند. 

افزايش انرژي برخورد‌ها به حجم و دماي پلاسماي كوارك-گلوئن خواهد افزود و به اين شكل دانشمندان فرصت بهتري براي درك دقيق‌تر اين مديوم به شدت تعاملي به دست خواهند‌آورد و همچنين فرصتي براي مطالعه روي ذرات مختلف كمتر شناخته شده در اين پلاسما ايجاد خواهد شد. دانشمندان اميدوارند با مطالعه روي اين تركيب بتوانند درك بهتري از قوانين بنيادين فيزيك ماده در جهان به دست آورند. 

کد خبر 315475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha