سلام، من عاطفه میرسیدی هستم. خبرنگار صداو‌سیما و در عین حال پزشک هستم. روز سه‌شنبه سوم آذر ۹۴ در مقاله‌ای در این روزنامه که نوعی نظرسنجی اعلام شد، مقاله‌ای دیدم که هم عملکرد مسئولان بیمارستان حضرت‌فاطمه(س) و به تبع آن گزارش بنده را درباره این بیمارستان نقد کرده بود.

عاطفه میرسیدی

اين گزارش 10روز پيش از خبر 21 شبكه يك پخش شد.

براي من تعجب‌آور است كه خبرنگار روزنامه وزين همشهري به نوشته خود با 105نفر از مراجعان در بيمارستان مصاحبه كرده اما مثلا 3 دستگاه كارتخوان و عابر‌بانك در درمانگاه بيمارستان را نديده و باز جاي تعجب دارد كه مسئولان بيمارستان حضرت فاطمه(س) را به ارجاع بيماران براي سونوگرافي آزاد به درمانگاه خصوصي بيمارستان متهم كرده اما نيم‌نگاهي به تابلوي آن درمانگاه كه اصلا سونوگرافي ندارد، نينداخته است.

علي‌ايحال لازم دانستم در جواب به مقاله چاپ شده درباره اين بيمارستان كه در جنوب‌غرب تهران به يك‌و‌نيم ميليون نفر از مردم بي‌بضاعت خدمت‌رساني مي‌كند و با بهبود و ارتقايي كه از طريق طرح تحول نظام سلامت به‌دست آورده به جايي رسيده كه حتي در آن جراحي قاعده مغز انجام مي‌شود و چه بسا بيماران و مصدوماني را كه قبلا مجبور بودند براي تصويربرداري و جراحي به تهران بروند، از مرگ نجات داده و مي‌دهد، بنويسم:

اول : واحد اورژانس بيمارستان فاطمه الزهرا(س) رباط‌كريم 11پزشك عمومي دارد و در هر روز 2 پزشك عمومي در اورژانس مشغول به فعاليت هستند به شكلي كه پزشك اول بيماران سرپايي را در اورژانس ويزيت مي‌كند و پزشك دوم در داخل اورژانس با توجه به حجم بالاي مراجعان بيماران تحت نظر را ويزيت مي‌كند.

علاوه بر اين دو پزشك عمومي، 3پزشك متخصص طب اورژانس هم با اين بيمارستان قرارداد دارند، به شكلي كه هر روز يك متخصص طب اورژانس هم به‌صورت 24ساعته بخش اورژانس را ويزيت مي‌كند.

 مراجعات اين واحد روزانه به‌طور ميانگين 800نفر بيمار سرپايي و 43نفر تحت نظر است و به‌طور ميانگين هر روز 27نفر بيمار بستري مي‌شوندكه اگر در بخش مربوطه تخت خالي نباشد با رضايت بيمار در بخش ديگر با هماهنگي و رعايت طرح انطباق (تفكيك زن و مرد) پذيرش مي‌شود و به محض خالي شدن تخت، بيمار به بخش اصلي انتقال مي‌يابد. اين روال بيمارستان‌هاي دولتي است كه در كشور ما 80درصد مردم خدمات پزشكي خود را از آنها مي‌گيرند.

اين مركز تنها ارائه‌دهنده خدمات سلامت در بخش دولتي و با تعرفه دولتي در شهرستان رباط‌كريم و شهرهاي مجاور از قبيل پرند و بهارستان است و برخلاف ادعاي مطرح شده از طرف خبرنگار همشهري، افزايشي درخصوص هزينه‌ها وجود ندارد. با وجود اين ارائه خدمات درماني به بيماران در بدو ورود بيمار، در بخش ترياژ صورت پذيرفته و پس از تشخيص اولويت اورژانسي و غيراورژانسي بودن عمليات مالي و پرداخت هزينه صورت مي‌گيرد و بيماران بستري نيز در زمان ترخيص تسويه‌حساب مي‌كنند. در گزارش هم اگر ديده باشيد مراجعان درمانگاه ويزيت متخصص را 3500تومان مي‌پرداختند. همچنين بنده طبق اطلاعاتي كه از حسابداري بيمارستان گرفتم در بيمارستان حضرت فاطمه(س) از ابتداي سال 94 تا‌كنون 78ميليون تومان در بخش بستري تحت نظر و سرپايي، براساس طرح تحول سلامت به مردم تخفيف داده شده و با رايگان شدن زايمان طبيعي امسال تا‌كنون 120زايمان طبيعي در آن انجام شده كه نسبت به‌مدت مشابه در سال 93 رشد 29درصدي داشته است. همين آمار درخصوص سزارين در اين بازه زماني 457مورد بوده است كه نسبت به سال 93 كاهش 11درصدي داشته است و اين مركز با اين آمار جزء محدود مراكزي است كه توانسته‌ در ترويج زايمان طبيعي و كاهش سزارين انتخابي نقش مؤثري داشته باشد.

در ضمن با تداوم طرح تحول سلامت و كاهش هزينه‌هاي بيماران تا سقف 96درصد، ‌تجهيزاتي مثل سي‌تي‌اسكن، سونوگرافي و اندوسكوپي به بيمارستان اضافه شده و اينجا تنها مركز بيمارستاني حاشيه تهران است كه امكان جراحي مغز و اعصاب با اعزام جراح مغز و اعصاب به آن فراهم شده است.

البته مي‌دانم با توجه به قيمت بالاي خدمات سونوگرافي و آندوسكوپي در بخش خصوصي و بضاعت كم مردم منطقه، بيمارستان با توجه به كمبود نيروي متخصص راديولوژي كه درخواست آن را به وزارت بهداشت داده است، پاسخگوي سونوگرافي و آندوسكوپي مراجعان زياد خود نخواهد بود.

همچنين همانطور كه در گزارش به اطلاع رساندم درمانگاه بيمارستان حضرت فاطمه(س) 20درمانگاه تخصصي دارد كه به‌طور ميانگين روزانه 500مراجعه‌كننده دارد كه باز هم با توجه به جمعيت زياد، بيماران جهت دريافت نوبت از ساعات اوليه صبح به درمانگاه مي‌آيند و معمولا به‌دليل ازدحام جمعيت با معطلي روبه‌رو مي‌شوند. اين امر در مطب‌هاي خصوصي نيز امري طبيعي و غيرقابل اجتناب است.

در ضمن همانطور كه در ابتداي نامه گفتم در اين بيمارستان 2دستگاه عابر بانك و 2دستگاه كارتخوان در صندوق بيمارستان كه در نزديكي درمانگاه‌هاست نصب شده و تعجب مي‌كنم كه چطور خبرنگار همشهري آنها را نديده است.
إِنَّ‌الله عَالِمُ غَيْبِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (سوره فاطر آيه 38)
با تشكر عاطفه ميرسيدي، خبرنگار سازمان صدا و سيما

  • نمره قبولي يا رد براي بيمارستان؟

حدود يك سال‌و‌نيم از اجراي طرح تحول سلامت مي‌گذرد؛ طرحي كه با هدف كاهش هزينه‌هاي درمان آغاز شد و دولت بودجه و هزينه طرح را از محل هدفمندي‌سازي‌ يارانه‌ها تأمين مي‌كند.اين موضوع بهانه گزارش ميرسيدي، خبرنگار واحد مركزي بود كه دوشنبه 27آبان پخش شد. ميرسيدي به بيمارستان فاطمه الزهرا(س) در رباط‌كريم رفت و از امكانات و تجهيزات اين بيمارستان همچنين عملكرد بيمارستان و رضايتمندي شهروندان پس از طرح تحول سلامت به‌دليل ارائه امكانات و تجهيزات اختصاص داده شده گزارش تهيه كرد. در اين گزارش همچنين خبرنگار به همراه دكتر قادي پاشا، رئيس بيمارستان با حضور در اتاق عمل بيمارستان از نزديك از عمل جراحي تيم جراحي مغز و اعصاب، نخستين آندوسكوپي انجام شده پس از نصب دستگاه آندوسكوپ- كلونوسكوپ گزارش تهيه كرد و دكتر پاشا گفت كه حدود 5ميلياردتومان طي چند‌ماه اخير به اين بيمارستان براي خريد امكانات و تجهيزات تزريق شده است.

در پايان گزارش نيز تصاويري از ساختمان درحال ساخت دياليز به‌عنوان بزرگ‌ترين مركز دياليز جنوب‌غرب استان تهران همچنين ساخت واحد‌هاي جديد بلوك زايمان، كلينيك ويژه، ICU  جراحي مغز و اعصاب و ICU داخلي در آينده نزديك پخش شد. در پايان گزارش هم با 2نفر از شهروندان درباره تعرفه‌هاي ارزان و نحوه خدمات‌رساني به شهروندان و رضايتمندي شهروندان مصاحبه شد. اين گزارش بهانه‌اي شد براي بررسي همشهري و گفت‌وگو و مصاحبه با 105نفر از شهرونداني كه به اين بيمارستان مراجعه كرده بودند. نتيجه اين مصاحبه‌ها در قالب يك گزارش سه‌شنبه گذشته در روزنامه همشهري منتشر شد. براساس اين گزارش ارزيابي بيمارستان فاطمه‌الزهرا(س) رباط‌كريم نشان مي‌دهد مراجعه‌كنندگان به اين بيمارستان ‌ نمره قبولي به اين بيمارستان نمي‌دهند. از 105مراجعه‌كننده به اين بيمارستان خواسته شد تا از صفر تا 20 به اين بيمارستان نمره دهند. معدل نمره اين بيمارستان9.4 شد. از 105پاسخ‌دهنده 17نفر گفته‌اند اين بيمارستان را به ديگران پيشنهاد مي‌كنند و 89نفر گفته‌اند بيمارستان رباط‌كريم را به ديگران پيشنهاد نخواهند كرد. پس از انتشار اين گزارش در روزنامه همشهري خانم ميرسيدي خبرنگار اخبار سيما درباره گزارش نكاتي را طرح و به روزنامه ارسال كرد. كه در ادامه مي خوانيد. لازم به توضيح است كه گزارش همشهري صرفا بر اساس اظهار نظر مراجعه كنندگان به بيمارستان بوده است.

کد خبر 315438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha