یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

دکتر محمدباقر صدوق: نقش مجلس را در مورد محیط‌زیست می‌توان در ۳بخش مورد کنکاش و ارزیابی قرار داد: اول قانونگذاری، دوم تصویب برنامه‌ها و منابع مالی و سوم نظارت بر اجرای قوانین.

دکتر محمدباقر صدوق

 اصولا فرايند قانونگذاري در مجلس شوراي اسلامي با ارائه لوايح از طريق دولت و طرح‌ها از طريق مجلس و بررسي آنها دركميسيون مرتبط انجام مي‌گيرد، نقش كميسيون‌ها در هر دو مورد، چه لوايح و چه طرح‌ها بسيار اساسي و تعيين‌كننده است. بررسي جايگاه سازمان محيط‌زيست در ساختار مجلس شوراي اسلامي نشان مي‌دهد كه همواره محيط‌زيست به‌عنوان موضوعي فرعي در كنار موضوعات اصلي جايگاه مناسب و مستقلي نداشته است. در مجلس اول و دوم كميسيون مستقلي وجود داشت تحت عنوان كميسيون سازمان‌هاي تابع نخست‌وزيري كه دربرگيرنده سازمان‌هاي محيط‌زيست، اوقاف، تربيت‌بدني و انرژي اتمي بود و بسيار فعال و پويا مسائل و برنامه‌هاي محيط‌زيست را مورد توجه قرار مي‌داد اما با تغييراتي كه در امور داخلي مجلس صورت پذيرفت اين كميسيون حذف و برنامه‌هاي بخش محيط‌زيست و سازمان مربوطه عملا زيرنظر كميسيون آب، كشاورزي و منابع طبيعي قرار گرفت. اين درحالي است كه بخش‌هاي آب و كشاورزي خود با انبوهي از مسائل و مشكلات مواجه بوده و هستند و طرح موضوعات محيط‌زيست به‌صورت ريشه‌اي در اولويت بعدي اين كميسيون است. از سوي ديگر بخش كشاورزي به‌عنوان بخش توليدي، اقتصادي و اشتغال‌زا نقش بسيار مهمي در كشور دارد و اين بخش باتوجه به لزوم بهره‌برداري از منابع زيستي مختلف از قبيل آب، خاك، جنگل و مرتع، با محيط‌زيست در تضاد است.

البته بايد اشاره كنم كه بي‌توجهي به جايگاه محيط‌زيست در مجلس امر دوجانبه بوده و هست، به‌طوري كه ساير وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ارتباط تنگاتنگي با قوه قانونگذاري داشته و به دليل پيشگيري از سؤال و استيضاح وزير، سعي در برقراري تعاملات فعال و بيشتر با مجلس مي‌كنند. اما در سازمان محيط‌زيست اين امر تحقق پيدا نمي‌كند و در برهه‌هاي مختلف ارتباط سازمان با مجلس محدود و حتي به سطح كارشناسي مي‌رسد كه نتيجه آن براي سازمان بسيار زيانبار است. مطمئنا تشكيل يك كميسيون ويژه محيط‌زيست و منابع طبيعي درساختار قوه‌مقننه ضروري است چون مسائل و موضوعات محيط‌زيست به همان اندازه و شايد بيشتر از كميسيون‌هايي نظير صنعت، انرژي، عمران و... وجود دارد. وجود چنين كميسيوني در 2 بخش ديگر يعني تصويب و تخصيص اعتبارات و برنامه‌ها نيز مي‌تواند بسيار تأثيرگذار و تا حد قابل توجهي محيط‌زيست رنجور كشور را ياري كرده و از بحران‌هاي فرارو نجات دهد. ابلاغ سياست‌هاي كلي محيط‌زيست توسط مقام معظم رهبري و لزوم پيگيري آنها توسط قواي سه‌گانه، اميدها را براي تحقق اين آرزو زنده ساخته است.

کد خبر 315433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha