همشهری‌آنلاین: بر اساس اصلاحیه‌ تصویب شده در ماه ژوئن گذشته ، قرار شد از تاریخ ۲۸ نوامبر (هفت آذر) آژانس امنیت ملی آمریکا طبق قانونی تحت عنوان " قانون آزادی ایالات متحده آمریکا" به برنامه مناقشه برانگیز خود که در جریان آن به جمع‌آوری حجم انبوهی از به اصطلاح فرااطلاعات می‌پرداخت، خاتمه دهد.

در حالی که آژانس امنیت ملی آمریکا به برنامه جاسوسی مناقشه‌برانگیز خود برای جمع‌آوری فراطلاعات که دو سال و نیم پیش از جانب ادوارد اسنودن افشا شد خاتمه می‌دهد، حامیان حریم خصوصی هنوز برنامه جایگزین ارائه شده از جانب این آژانس را تایید نکرده‌اند.

بر همین اساس آژانس امنیت ملی آمریکا دیگر برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تماس‌های تلفنی به تبصره 215 قانون وطن‌پرستی آمریکا تکیه نخواهد کرد بلکه از این پس مجبور است با شرکت‌های مخابراتی که اطلاعات را برای آنها نگهداری می‌کنند تماس بگیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه راشا تودی،همچنین بر خلاف حکم‌هایی که قبلا برای این اقدام صادر می شد مانند احکام دادگاه نظارت اطلاعات خارجی آمریکا که به آژانس امنیت ملی این کشور اجازه دسترسی به همه سوابق مشتریان شرکت مخابراتی "وریزون" را داد، برنامه جدید تنها به این آژانس اجازه می‌دهد زمانی سوابق اطلاعاتی را از شرکت‌های مخابراتی جمع‌آوری کند که در حکم دادگاه نظارت اطلاعات خارجی یک "اطلاعات مشخصی برای جمع‌آوری" ذکر شود به این معنی که این اطلاعات محدود بوده و در عین حال محدودیت زمانی شش ماهه برای تحقیقات در فراطلاعات تعیین شده است.

"ند پرایس"، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که به رئیس‌جمهور این کشور مشاوره می‌دهد، به خبرگزاری رویترز گفت: این قانون جدید موجب یک توافق معقول می‌شود که به ما اجازه می‌دهد در عین تداوم حفظ امنیت کشور به اجرای اصلاحات متنوعی بپردازیم.

این در حالی است که حامیان حفظ حریم خصوصی در آمریکا این تغییر را تنها یک گام برای تغییر دانسته و بر لزوم پیشرفت‌های بیشتر در این خصوص تاکید می‌کنند.

آلکس ابدو، از مقام‌های اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا به نشریه بالتیمور سان گفت: پایان برنامه جمع‌آوری اطلاعات تلفنی در آینده ممکن است تبدیل به یک پیروزی سمبولیک شود زیرا این نخستین امتیاز بزرگی است که آژانس‌های اطلاعاتی مجبور به دادنش شدند.

کد خبر 315430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha