امحای هزار و ۷۰۰ تن سیب‌زمینی در استان فارس موجب بالا گرفتن کشمکش‌ها و تحمیل زیان ناشی از نبود الگوی مدون کشت به بخش کشاورزی شد.

با معدوم كردن هزار و 700تن سيب‌زميني در استان فارس، يك‌بار ديگر سناريوي نوسان قيمت و عرضه محصولات كشاورزي به‌دليل نبود الگوي مدون كشت تكرار شد؛ روندي كه طي چند سال اخير با كاهش توليد و عرضه و افزايش گاه و بيگاه نرخ سيب‌زميني، پياز، گوجه‌فرنگي و... موجب زيان مصرف‌كنندگان شده و يا با افزايش توليد و ريزش قيمت، زمينه توزيع رايگان يا امحاي اين محصولات را فراهم كرده و هزينه‌هاي گزافي را به مصرف كنندگان، دولت يا كشاورزان تحميل كرده است.

پيش از اين با بالا گرفتن اعتراض‌ها نسبت به امحاي اين ميزان سيب‌زميني، محمود حجتي، وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد كه سازمان بازرسي مأمور شده تاموضوع را كاملا بررسي و رسيدگي كند كه به چه دليل اين سيب‌زميني‌ها فاسد شده و چه راهكارهايي براي جلوگيري از عدم‌دفن آن وجود داشته است.

ديروز نيز روابط عمومي اين وزارتخانه طي اطلاعيه‌اي، امحاي 1700تن سيب‌زميني در استان فارس را نه به‌خاطر تنظيم بازار بلكه به‌دليل غيرقابل استفاده شدن محصول خريداري شده براي مصارف انساني و حتي دامي و تحت نظارت دستگاه‌ها و افراد مسئول قلمداد و تأكيد كرده است كه اظهارنظر‌هاي مطرح‌شده از سوي برخي افراد مبني بر امحاي مقداري سيب‌زميني در استان فارس با هدف تنظيم بازار صحيح نيست.

  • نبود امكان نگهداري سيب‌زميني

مديرعامل سازمان مركزي تعاون روستايي نيز با اشاره به نبود اماكن نگهداري سيب‌زميني بهاره و تابستانه اعلام كرد: از مجموع يكهزار و 700تن سيب‌زميني مازاد، يكهزار و 380تن در مسير اجراي قانون خريد تضميني و حمايت از توليدكنندگان امحا شد. حسين صفايي افزود: قانون خريد تضميني در زمان فصل برداشت، امكان عرضه و فروش هيچ‌يك از محصولات مشمول اين قانون را نمي‌دهد، بنابراين طبق قانون امكاني براي عرضه اين محصول به بازار نبود. وي افزود: 320تن از مجموع سيب‌زميني مازاد خريد تضميني از كشاورزان، به رايگان در اختيار 2 ارگان كميته امداد امام(ره) و سازمان بهزيستي كشور قرار گرفت. همچنين براساس آمار، در 7 ماهه امسال، 270هزار تن سيب‌زميني صادر شده است.

  • مجلس پيگيري مي‌كند

نايب‌رئيس كميسيون ويژه اقتصادي مجلس با ابراز تأسف از امحاي ۱۷۰۰ تن سيب‌زميني به خبرگزاري فارس گفت: توجيهات امحاي اين محصولات به هيچ وجه قابل‌قبول نيست و به‌طور قطع مجلس اين مسئله را پيگيري مي‌كند. محمدرضا پورابراهيمي افزود: مسئولان هر دليلي كه براي اين مسئله داشته باشند براي ما قابل‌قبول نيست. اگر اين توليد با مسائل بهداشتي و امنيت غذايي مواجه است مسئولان مربوطه اعلام كنند تا همه بدانيم؛ اما به‌نظر مي‌رسد دلايل ديگري براي چنين اقدامي وجود دارد.

کد خبر 315413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha