شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: انجام کارهای خانه گاهی برای خانم‌ها سخت می‌شود، هم به‌دلیل زیاد‌بودن کارها و هم به‌خاطر اتفاق‌های برنامه‌ریزی نشده‌ای مثل بیماری و سرماخوردگی بچه‌ها.

درخواست از رئیس بزرگ!

به‌همين‌خاطر خانم‌ها گاهي نياز دارند كه همسران‌شان در انجام امور خانه به آنها كمك كنند. تا نفسي تازه كنند و تغيير روحيه‌اي داشته باشند. وقتي اين نيروي كمكي همسرشان باشد، حس زيباي همكاري و مشاركت در خانه هم ايجاد مي‌شود. اما كمك خواستن از آقايان در كارهاي خانه چم و خم‌هاي مخصوص به‌خود را دارد. اگر شما هم علاقه‌مند هستيد لذت همكاري با همسرتان را بچشيد، بايد كمي سياست زنانه را چاشني كار كنيد.

  • در خانه مگر چه كارهايي هست؟

بعضي مردان فكر مي‌كنند كار خانه سخت نيست و مخصوصا اگر همسرشان خانه‌دار باشد و به خانه بيايند و ببينند ظرف شسته نشده در سينك ظرفشويي باقي‌مانده است، با خود مي‌گويند از صبح تا به‌حال چه كار كرده است كه نرسيده ظرف‌ها را بشويد؟ حال با چنين پيش‌زمينه‌اي ديگر نيازي به كمك كردن احساس نمي‌كنند حتي اگر همسرشان هم شاغل باشد باز فكر مي‌كنند همه كارها را احتمالا ماشين‌ها انجام مي‌دهند، مثل شستن رخت‌ها يا جارو با جارو برقي. البته شوهر شما مقصر نيست. وقتي حسابي درگير كارهاي بيرون است وقت ندارد به فعاليت‌هاي خانه‌داري شما فكر كند. بهتر است به جاي مدام غرزدن و شمردن كارهاي خانه براي همسرتان فكر ديگري بكنيد.

مي‌توانيد يك ليست بلند بالا تهيه كنيد و به در يخچال بزنيد. بهتر است نقشه‌اي بريزيد كه همسرتان متوجه نشود تهيه ليست براي نشان دادن كارهاي زيادي است كه انجام مي‌دهيد. مي‌توانيد به بهانه برنامه‌ريزي، چنين كاري را انجام دهيد و وظايف يك روزتان به همراه ميزان زماني كه صرف آن مي‌كنيد را در كاغذي بنويسيد و به در يخچال بزنيد تا همسرتان ببيند شما چه اندازه در خانه زحمت مي‌كشيد.

  • رئيس مهربان خانه ما

طبيعت مردان به‌صورتي است كه دوست دارند رياست كنند. حتي اگر در محل كار رئيس نباشند، اين طبيعت با آنها هست و اگر در خانه بتوانند چنين حسي داشته باشند و نيازشان به رئيس بودن برطرف شود، روحيه بهتري خواهند داشت. اين حرف به‌معناي زور‌گويي آنها نيست. آنها مي‌توانند رئيس باشند اما همزمان، مهربان باشند و حضورشان باعث آرامش شود.

خانه‌هايي كه مرد به‌عنوان ستون خانواده است و اقتدارش حفظ مي‌شود، اعضاي خوشبخت‌تري دارد. حال با توجه به اينكه شما مي‌خواهيد از شوهري كه قرار است رئيس هم باشد، در كارهاي خانه كمك بگيريد، بايد مراقب لحن و گفتارتان و همچنين نوع برخوردتان باشيد. مثلا اگر شوهر شما در حال جارو برقي كشيدن است، بگوييد: عزيزم، سالن كه تمام شد، جارو را بگذار در اتاق كه خودم اتاق‌ها را جارو بزنم. در بيشتر مواقع او كار را تا آخر انجام مي‌دهد اما اگر چنين نشد بازهم نصف خانه را جارو زده و كمك بزرگي به شما كرده است.

  • متشكرم؛ به‌همين سادگي

قدرداني يك اصل ارتباطي مهم است كه احتمالا شما از همان دوران كودكي آموخته‌ايد. شما خيلي زود ياد گرفته‌ايد كه بعد از غذا خوردن، از كسي كه براي‌تان غذا درست كرده است، همان جا سر سفره تشكر كنيد. آموخته‌ايد كه اگر كسي به شما هديه‌اي داد، كاري كرد و يا حتي حس خوبي براي‌تان ايجاد كرد، قدردان او باشيد. اصولا انسان‌ها اين اصل را رعايت مي‌كنند و آنهايي كه در رعايت آن خود را مقيد‌تر مي‌دانند، در روابط بين فردي موفق‌تر مي‌شوند اما گاهي اين رعايت‌كردن‌ها تا پشت در خانه انجام مي‌شود. افرادي كه براي كوچك‌ترين كاري در محل كار و در جمع دوستان و فاميل، قدر‌داني مي‌كنند در خانه با توجيه صميميت و به‌خاطر ارتباط تنگاتنگي كه با همسرشان دارند، چنين كاري را انجام نمي‌دهند. جمله معروف «وظيفه‌اش است»، اگر هم به زبان گفته نشود، در دل خيلي از همسران زماني كه طرف مقابل كاري را انجام مي‌دهد، تكرار مي‌شود. مثلا بعضي از خانم‌ها پيش خودشان مي‌گويند: وظيفه‌اش است كه آشغال‌ها را دم ببرد، براي خانه خريد كند، به سر كار برود و احتياجات ما را بر آورده كند.

اين جمله كه در قبال كارهاي اصطلاحا مردانه تعريف شده گفته مي‌شود، 2نتيجه منفي دارد؛ اول اينكه شوهر شما زماني كه كارهاي مردانه را انجام مي‌دهد و قدرداني لازم را دريافت نمي‌كند، ديگر انگيزه‌اي براي كمك در كارهايي كه در فرهنگ ما جزو وظايف شما به‌عنوان خانم خانه تعريف شده است، نخواهد داشت. دوم اينكه شما هم عادت مي‌كنيد به بي‌اعتنايي و بي‌توجهي نسبت به كارها و خدماتي كه همسرتان در خانه انجام مي‌دهد و اگر كمك بيشتري هم كند بازهم آنطور كه بايد از او قدرداني نمي‌كنيد. تشكر كردن حس خوبي براي همسرتان ايجاد مي‌كند و شما به اندازه حس‌هاي خوبي كه در او ايجاد كرده‌ايد، به او نزديك‌تر مي‌شويد.

  • از جارو زدن تا آب دادن به گلدان ها

هر زمان كه با زباني خوش و مهربان از همسرتان خواستيد كه به شما كمك كند و او قبول كرد و پرسيد: چه كاري انجام دهم؟ مي‌توانيد ليست كارهاي خانه را كه قبلا آماده كرده‌ايد، مقابل او بگذاريد و بگوييد: هر كدام از كارها را كه دوست داري و برايت سخت نيست، انتخاب كن. در اين صورت همسر شما احساس مي‌كند كه قدرت انتخاب دارد، بعضي كارها ممكن است واقعا برايش جالب‌تر باشند و با لذت بيشتري انجام دهد و همين باعث شود تجربه خوبي از كمك‌كردن به شما به‌دست بياورد و اين به تكرار پيشنهاد كمك‌كردن در روزهاي بعد بينجامد. اگر در جواب سؤال همسرتان كه مي‌گويد: چگونه به تو كمك كنم؟ خيلي ساده و راحت بگوييد: سرويس‌هاي بهداشتي را تميز كن! احتمالا آخرين باري خواهد بود كه اين سؤال را از شما خواهد پرسيد.

  • شمردن صحيح‌ها به‌جاي غلط‌ها

قرار نيست همه ما انسان‌ها بتوانيم در تمام كارهاي زندگي‌مان به يك اندازه توانايي داشته باشيم و موفق شويم. براي مثال حرف‌هايي كه در مورد رانندگي خانم‌ها زده مي‌شود حتي در اين روزها كه آمار رانندگي خانم‌ها بالا رفته و بسياري از آنها به‌علت تكرار زياد، مهارتي كامل در اين امر دارند، باز هم مصاديقي خواهد داشت.

دليل آن ممكن است تمرين و تكرار كمتر رانندگي در خانمي باشد كه براي ردشدن از چهارراه بيشتر از زمان مرسوم وقت مي‌گذارد و راننده پشت سر حوصله‌اش سر مي‌رود. اگر شما هم با من موافق هستيد كه كاملا طبيعي است خانم‌ها در برخي از مهارت‌ها كامل نباشند، پس حتما اين حق را به مردها هم مي‌دهيد كه نتوانند جز نيمرو غذاي ديگري درست كنند. اينكه آشپزهاي خوب مرد هستند و يا شوهر دوست شما قورمه‌سبزي را بهتر از دوست شما درست مي‌كند، به‌دليل تكرار و نياز و يا علاقه شخصي‌شان قابل درك و ستايش است اما به‌طور معمول آقايان در كارهاي خانه و وظايف تعريف شده زنانه توانايي كمتري دارند.

اگر قرار است شوهر شما براي كمك به شما رخت‌هاي شسته شده را پهن كند اما مثل شما هر كدام را بعد از تكان دادن، صاف و مرتب روي طناب پهن نكرده است. شما بايد موقع اتو زدن زحمت بيشتري را متحمل شويد، به‌دليل شلختگي و بي‌توجهي او نيست. هم اين كار را به دفعات كمتري از شما انجام داده است و هم به پروسه اتو زدن بعد از آن توجه نكرده است، پس به‌جاي اينكه ايراد بگيريد و سعي كنيد با نكته سنجي به او نشان دهيد در انجام كارهاي خانه تبحر ندارد، از مشاركت او استقبال كنيد. شما اين را ببينيد كه او رخت‌ها را پهن كرده است نه اينكه رخت‌ها خيلي صاف و مرتب پهن نشده. ايراد نگيريد و نيمه پر ليوان را نگاه كنيد البته با ترفندي به مرور زمان به او بياموزيد كه چگونه اين كار را بهتر انجام دهد.

  • جور ديگر بخنديد

زندگي زناشويي با مشاركت زيباتر است، وقتي همسرتان به شما كمك مي‌كند، سعي كنيد حرف‌هاي خوب بزنيد، كار او را بزرگ جلوه دهيد، زبان بريزيد و با لبخند و مهرباني كاري كنيد كه به او خوش بگذرد. بعد از اتمام كار هم حتما با يك ميوه پوست كنده يا يك ليوان چاي، كنارش برويد و بگوييد كه چون به شما كمك كرده است، مي‌خواهيد زماني را كه صرف آن كار مي‌كرديد، در كنار او باشيد. سياست‌هاي زنانه مي‌تواند معجزه بكند.

کد خبر 315322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha