جوابیه هلال احمر به گزارش‌های اخیر همشهری درباره فعالیت‌های اقتصادی غیرضرور این جمعیت

هلال احمر

احتراماً؛ با توجه به درج مطالب تعجب‌برانگيز، غيرواقع و صدالبته غيركارشناسي (كه در عملكرد حرفه‌‌اي، از آن رسانه وزين بيش از اين انتظار مي‌رود) با عناوين «هلال احمر و عبور از مرزها» در روز دوشنبه مورخ 94/8/25 در صفحه 26(سلامت) آن روزنامه و «رئيس مجتمع دارويي هلال‌احمر بر كنار شد» در روز چهارشنبه 94/8/27 در صفحه 26(سلامت) آن روزنامه، پيرامون آنچه براساس ادعاي نويسنده اين مطلب عبور هلال‌احمر از مرز وظايف خود و بركنار‌شدن رئيس مجتمع دارويي هلال‌احمر (كه مصداق بارز تشويش اذهان عمومي است) عنوان شده است، خواهشمند است دستور فرماييد به منظور تنوير افكار عمومي،‌نسبت به چاپ جوابيه جمعيت هلال‌احمر در اولين زمان و در همان صفحه روزنامه، اقدام مقتضي به عمل آيد.

1- در ابتدا به منظور روشن ساختن ذهنيت موجود در اين مطلب لازم است تا يادآوري شود كه برخلاف آنچه در مطلب ادعا شده مبني بر اينكه «نام هلال‌احمر زماني مساوي با بروز سوانح شناخته مي‌شد، اما در سال‌هاي اخير دامنه فعاليت اين جمعيت بسيار بيشتر از پرداختن به حوادث غيرمترقبه شده است»؛ برخلاف آنچه در اذهان عمومي از جمعيت هلال‌احمر و وظايف آن شكل گرفته و با وجود اينكه بخش اعظم فعاليت‌هاي اين جمعيت در زمينه امدادرساني در حوادث مختلف است، برمبناي وظايفي كه در اساسنامه قانوني جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران مصوب (1367/2/8 اصلاح شده در تاريخ‌هاي 74/12/22 و 79/2/28) آمده؛ اين جمعيت نه تنها در حوزه‌هاي امدادي بلكه سالهاست كه براساس اين اساسنامه،‌وظايفي در حوزه‌هاي مختلف و به عنوان نمونه در زمينه كمك به امر توانبخشي و ارائه خدمات اجتماعي در جهت تسكين آلام آوارگان، پناهندگان،‌مرضي و معلولين (بند 5 ماده 3 اساسنامه)، تلاش در جهت تسكين آلام بشري و كمك به امر سلامت جامعه (بند 6 ماده 3 اساسنامه)،‌كمك به تهيه دارو و وسايل و تجهيزات پزشكي مورد نياز مراكز بهداشتي، ‌درماني و آموزشي كشور با موافقت وزارت بهداشت(بند 8 ماده 3 اساسنامه)،‌بر عهده داشته و موظف است تا در اين زمينه و همراه و همگام با دولت براي تأمين نيازهاي مردم، از هيچ تلاشي فروگذار نكند و لذا آنچه از سوي آن رسانه در خصوص عبور هلال‌احمر از مرز فعاليت‌هاي خود عنوان شده است، فاقد پشتوانه قانوني،‌علمي و متأسفانه از سر ناآگاهي است.

همشهري : متأسفانه جوابيه هلال احمر از اين نكته غفلت مي‌كند كه برخي از وظايف در اساسنامه وظايفي است كه هيچ ارگان ديگري آن وظيفه را بر عهده ندارد، مانند امداد و نجات در زمان حوادث غيرمترقبه. برخي ديگر از وظايفي كه به شكل كلي در اساسنامه آمده است قابل تفسير و از سوي ديگر چندين متولي ديگر دارد و ازجمله بخش‌هاي اقتصادي خصوصي مشتاقانه آماده انجام آن هستند لذا صرف سرمايه و انرژي و مديريت هلال‌احمر در آن بدون ضرورت است

2- در مطلب «هلال‌ احمر و عبور از مرزها»، نويسنده از فعاليت‌ هلال‌احمر در زمينه «اداره داروخانه‌هاي مهم...!» نوشته و از مواردي با عنوان مشكلات و شكايات مردمي درباره اين داروخانه نام برده است. در اين زمينه بايد تأكيد كرد كه هلال‌احمر ايران براساس وظيفه قانوني خود مسئول اداره تنها يك داروخانه و آن هم براي تأمين داروهاي كمياب و تك‌نسخه‌اي كشور بوده و در اين زمينه در برخي استان‌هاي كشور كه امكان راه‌اندازي وجود داشته، تنها يك داروخانه تحت نظر هلال ‌احمر اداره مي‌شود كه به اذعان بسياري از مسئولان بهداشت و درمان كشور در اين زمينه به عنوان بازويي قوي در كنار دولت در امر خدمت به درمان بيماران فعاليت مي‌كند. شروع فعاليت اين داروخانه نيز به سال‌هاي ابتدايي پيروزي انقلاب و شروع جنگ تحميلي مرتبط بوده كه براساس تصميم مسئولان، وظيفه توزيع داروهاي حياتي مورد نياز مردم بر عهده هلال‌احمر نهاده شده است.

همشهري : اداره داروخانه در كشور طرفداران زيادي دارد. هم اينك جواز فعاليت داروخانه‌ها به قيمت‌هاي ميلياردي خريد و فروش مي‌شود. اگر در زمان دفاع‌مقدس ضرورتي مهم همچون احتكار و كمبود دارو موجب مي‌شده تا ارگان‌هاي دولتي و شبه دولتي در فعاليت اقتصادي و توزيعي وارد شوند آن ضرورت اكنون از بين رفته است. از همه مهم‌تر اينكه اگر يك داروخانه نماد ناكارآمدي دولت شود واگذاري آن ضروري‌تر به نظر مي‌رسد.

4- به علاوه در هيچ يك از مشكلات عنوان شده درباره نحوه فعاليت داروخانه هلال‌احمر از جمله قيمت، بيمه يا تأييد در سايت بيمه، جمعيت هلال‌احمر سياستگذار نبوده و تنها مجري دستورالعمل‌هاي نهادهاي مربوطه از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان‌هاي بيمه‌گر بوده و هيچ يك از مشكلات ياد‌شده در اين زمينه بر عهده اين جمعيت نيست. لازم به توضيح است كه حجم مراجعات و الزامي‌بودن اخذ تأييد برخي نسخ در سايت اينترنتي سازمان‌هاي بيمه‌گر(كه از سوي بسياري از داروخانه‌ها به صورت همزمان در سايت سازمان‌هاي بيمه‌گر در حال انجام است)، ازدحام مراجعات در برخي ساعات را اجتناب‌ناپذير كرده و اين امر نه فقط مختص داروخانه هلال‌احمر بوده، كه در همه داروخانه‌هاي ويژه فروش داروهاي خاص و تك‌نسخه‌اي قابل مشاهده است.

همشهري : در جوابيه هلال‌احمر، ازدحام در داروخانه اجتناب‌ناپذير توصيف شده است. در علم مديريت، وجود صف، نتيجه ناكارآمدي مديريت عرضه و تقاضا شناخته مي‌شود. صف اگرچه ممكن است در كوتاه‌مدت قابل تحمل باشد اما در درازمدت قابل تامل است. داروخانه هلال احمر چگونه پس از ده‌ها سال فعاليت نمي‌تواند صف را در اين مركز مديريت كند تا مردم به غيراز بيماري دغدغه ديگري نداشته باشند؟!

5- در بخش‌هاي مختلف اين گزارش به صورت پراكنده و فهرست‌وار به فعاليت‌هاي هلال‌احمر در بخش‌هاي مختلفي از حوزه سلامت از جمله راه‌اندازي مراكز تخصص درماني از جمله چشم‌پزشكي، درمان ناباروري، هتل بيمارستان و... اشاره شده است؛ در اين زمينه بايد تأكيد دوباره داشت كه همه اين فعاليت‌ها همسو با وظايف، سياست‌ها، برنامه‌ها و اهدافي است كه براي جمعيت هلال‌احمر در اساسنامه قانوني آن ترسيم شده و مراجعه به اين اساسنامه پاسخگوي بسياري از ابهامات ذكر شده در اين مطلب و ادعاهاي نويسنده آن است.

همشهري : جوابيه هلال احمر همه فعاليت‌هاي اقتصادي اين جمعيت را همسو با وظايف، سياست‌ها، برنامه‌ها و اهدافي مي‌داند كه براي جمعيت هلال‌احمر در اساسنامه قانوني آن ترسيم شده و مراجعه به اين اساسنامه را پاسخگوي بسياري از ابهامات توصيف مي‌كند. لازم به توضيح است كه راهنماي اصلي گزارش‌هاي همشهري درباره هلال احمر اظهارات دبيركل اين سازمان بوده است كه اوايل امسال در تبريز با گلايه از اقتصادي‌شدن هلال‌احمر گفته بود كه بايد در اهداف و عملكرد اين سازمان براساس ماموريتي كه قانون اساسي به آن داده است، بازنگري شود.

6- در پاسخ به آنچه از سوي نويسنده اين مطلب عنوان شده مبني بر اينكه «وظايف گسترده، گاهي اصلي‌ترين وظيفه هلال‌احمر يعني حضور در حوادث و سوانح را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد» بايد تأكيد كرد كه به استناد شواهد و قرائن موجود كه نمونه اخير آن تقدير وزير كشور از خدمت‌رساني هلال‌احمر در سيل لرستان است، جمعيت هلال‌‌احمر ايران نه تنها در حوادث داخل بلكه در همه حوادث بين‌المللي نيز همواره به عنوان نخستين نهاد پاسخگو در حوادث و كمك‌رساني به مردم شناخته شده و هيچگاه نبوده است كه اين جمعيت در انجام مهم‌ترين و اصلي‌ترين وظيفه خود كه همانا ارائه خدمات امدادي در حوادث است كمترين قصوري داشته باشد و با توجه به تأكيد رئيس جمعيت هلال‌احمر اين بخش به عنوان پيشاني اصلي جمعيت هلال‌احمر شناخته مي‌شود.

همشهري : جوابيه هلال احمر در دفاع از عملكرد خود درخصوص حوادث غيرمترقبه به اظهارات وزير كشور اشاره كرده كه از عملكرد اين جمعيت تشكر كرده است؛ غافل از اينكه عملكرد ستاد حوادث غيرمترقبه وزارت كشور در چند‌ماه اخير بارها از سوي رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. ارزيابي موفقيت در امداد و نجات با آمار تلفات و زخمي‌ها سنجيده مي‌شود نه با تقدير وزير كشور! خوب است مسئولان هلال احمر فيلم‌هايي كه در فضاي مجازي درباره كشته شدن سرنشينان يك خودرو در سيل اخير منتشر شده را تماشا كنند.

7- در اين مطلب به فعاليت‌هاي جمعيت هلال‌احمر در عرصه محيط‌زيست باعنوان طرح «امداد سبز» نيز اشاره شده است؛ لازم به تأكيد دوباره است كه حمايت از زندگي و سلامت انسان‌ها به‌عنوان يكي از اهداف اصلي در اساسنامه جمعيت هلال‌احمر، تعيين شده است و در همين زمينه اين جمعيت باتوجه به اهميت نقش محيط‌زيست در تأمين سلامت انسان‌ها - مسئله مهمي كه امروزه در سطوح بين‌المللي نيز بر آن تأكيد و پرداخته مي‌شود - و بر مبناي استراتژي 2020 فدراسيون بين‌المللي جمعيت‌هاي صليب‌سرخ و هلال‌احمر كه به «ممكن‌سازي زندگي سالم و ايمن به‌عنوان هدفي استراتژيك» اشاره دارد، اقدام به تدوين و امضاي تفاهمنامه مشترك با سازمان حفاظت محيط‌زيست و فدراسيون بين‌المللي كرده است و در اين زمينه طرح پوياي امداد سبز نيز با هدف كاهش مخاطرات زيست‌محيطي در جهت تأمين سلامت انسان‌ها - به‌عنوان يكي از دغدغه‌هاي فدراسيون بين‌المللي جمعيت‌هاي صليب‌سرخ و هلال‌احمر - اجرايي مي‌شود. البته ذكر اين نكته نيز ضروري است كه داوطلبان جمعيت هلال‌احمر همواره ظرفيتي قوي براي كمك به اجراي طرح‌هاي مشاركتي ميان دستگاه‌ها و سازمان‌ها به‌خصوص با هدف فرهنگسازي بوده و مورد استقبال بسياري از نهادهاست.

همشهري: متأسفانه جوابيه هلال احمر از اين نكته غفلت مي‌كند كه برخي از وظايف در اساسنامه وظايفي است كه هيچ ارگان ديگري آن وظيفه را بر عهده ندارد، مانند امداد و نجات در زمان حوادث غيرمترقبه. برخي ديگر از وظايفي كه به شكل كلي در اساسنامه آمده است قابل تفسير و از سوي ديگر چندين متولي ديگر دارد و ازجمله سازمان‌هاي مردم‌نهاد زيادي آماده فعاليت در زمينه محيط زيست هستند.

8-در بخش ديگري از اين گزارش به مسئله امداد هوايي و راه‌اندازي بيمارستان هوايي از سوي جمعيت هلال‌احمر اشاره شده است كه اين مهم نيز از آنجا كه انجام عمليات امداد و نجات به‌عنوان وظيفه اصلي جمعيت هلال‌احمر همواره مورد تأكيد بوده است، نه فقط منافاتي با وظايف تعيين شده براي اين جمعيت ندارد بلكه با هدف افزايش سرعت عمل و كيفيت كار هنگام حوادث به‌خصوص در حوادث بزرگ كه زيرساخت‌ها از بين مي‌رود، صورت گرفته و از آنجا كه امكان استقرار بيمارستان صحرايي با توجه به وقت طلايي مورد نياز براي امدادرساني وجود ندارد، اين اقدام به‌خصوص در حوادث تهران كمك شاياني در تسريع امدادرساني به مردم، به‌عنوان رسالت اساسي جمعيت هلال‌احمر خواهد كرد.

9- در خبر ديگري باعنوان «رئيس مجتمع دارويي هلال‌احمر بركنار شد»؛ متأسفانه، نويسنده اين مطلب از بركناري رئيس‌مجتمع دارويي درماني هلال و معرفي نشدن جانشين وي نوشته است: در اين زمينه ذكر اين مهم ضروري است كه دكتر حبيبي نه‌تنها از سمت خود بركنار نشده است بلكه باتوجه به صلاحيت‌ها و شايستگي‌هايي كه مورد تأييد رئيس جمعيت هلال‌احمر بوده، ابتدا با حفظ سمت در مجتمع دارويي درماني هلال، به رياست سازمان جوانان انتخاب شدند و پس از آن دكتر چوبينه، به‌عنوان سرپرست مجتمع دارويي و درماني هلال‌احمر انتخاب شده و در مراسم توديع دكتر حبيبي كه در اصل مراسم معارفه سرپرست مجتمع نيز بوده، دكتر چوبينه نيز معرفي شده و حتي دبيركل جمعيت هلال‌احمر، در سخنراني خود، وي را فردي اصلح براي قبول اين سمت معرفي كرده و شواهد اين مهم در اخبار خبرگزاري‌ها و پايگاه اطلاع‌رساني جمعيت در تاريخ 26آبان‌ماه موجود بوده و چنين موضوعي كه در مطلب آن روزنامه آمده مبني بر اينكه «دبيركل جمعيت، حبيبي رئيس اين مركز را توديع كرد؛ اما رئيس جديد مجتمع دارويي درماني هلال‌احمر را منصوب نكرد» كذب محض بوده و برخلاف واقعيت رخ داده در مراسم است. ضمن اينكه اساسا رئيس مجتمع دارويي درماني هلال‌احمر از سوي رئيس اين جمعيت، و نه دبيركل منصوب مي‌شود.

همشهري : در خبري كه رسانه‌ها منتشر كرده‌اند به تغيير رئيس مجتمع دارويي اشاره شده است. آيا تغيير رئيس معناي ديگري غيراز بركناري دارد؟ تنها در يك صورت عنوان بركناري غلط است كه آن مسئول ارتقا يافته يا در سمتي همطراز منصوب شده باشد. در خبر رسانه‌ها همچنين آمده است كه سرپرست جديد منصوب شده است. بديهي است كه انتصاب سرپرست به معني عدم‌انتصاب رئيس جديد است.

لازم به توضيح است در نامه جوابيه هلال احمر پاسخ‌هاي اين جمعيت از شماره 1 تا 9 ليست شده است اما شماره 3 در آن وجود نداشت كه بدين‌وسيله به خوانندگان اعلام مي‌شود كه نبود شماره 3 اشتباه همشهري نيست.

کد خبر 315299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha