۷ و ۸ آذر ماه مدل جدید قراردادهای نفتی ایران که پس از ۲ دهه مورد بازنگری جدی قرار گرفته تا انگیزه سرمایه‌گذاران خارجی را افزایش دهد، در تهران با حضور ۱۸۳شرکت ایرانی و ۱۵۲شرکت مهم بین‌المللی رونمایی می‌شود.

نشستي مهم كه دولت اميدوار است با اين تدبير سرمايه‌گذاري‌هاي جديد را در 50پروژه‌ بالادستي شامل اكتشاف، استخراج و بهره‌برداري نفتي عمدتا مشترك بين ايران و كشورهاي همسايه جذب كند. هفته گذشته حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران تأكيد كرده بود كه چارچوب قراردادهاي نفتي جديد ايران زمينه جذابي را براي سرمايه‌گذاري فراهم مي‌كند.

سيدمهدي حسيني رئيس كنفرانس نفت و گاز تهران كه در 2‌سال‌و‌نيم گذشته سرپرستي كميته بازنگري قراردادهاي نفت و گاز ايران را بر عهده داشته است، گفت: نمايندگاني از شركت‌هاي شل، توتال، لوك‌اويل و ديگر بزرگان انرژي در اين كنفرانس حضور پيدا مي‌كنند. به گفته اين مقام نفتي ايران، مدل جديد قراردادهاي نفتي ايران حاكميت ملي و استقلال و قوانين موجود كشور را «حفظ» مي‌كند و «تا حد قابل توجهي» نيازهاي صنعت نفت و همه صنايع ذيربط آن و همچنين منافع دوطرف قرارداد را «ضمانت» خواهد كرد.

به گزارش همشهري، دولت چندي قبل مدل جديد قراردادهاي نفتي را مصوب و ابلاغ كرده و قرار است در نشست دوروزه‌اي كه از امروز آغار مي‌شود، بيژن زنگنه وزير نفت،امين‌زاده معاون حقوقي رئيس‌جمهور، رئيس كميته بازنگري قراردادهاي نفتي و مديرعامل شركت ملي نفت، جزئياتي از سياست‌ها و حمايت‌هاي دولت و وزارت نفت را با شركت‌كنندگان در اين اجلاس در ميان بگذارند. براساس اعلام وزارت نفت در قراردادهاي جديد نفتي ايران موسوم به IPC قرار براين است كه حلقه‌هاي مختلف صنعت نفت (اكتشاف، توسعه و توليد) به‌صورت يكپارچه واگذار شوند تا شركت‌هاي خارجي با چنين قراردادي، انگيزه‌اي براي حضور در صنعت نفت ايران داشته باشند.

گفته مي‌شود در اين نوع قرارداد مالكيت مخزن قابل انتقال نيست و مالكيت آن واگذار نمي‌شود و جذب سرمايه‌گذاري، انتقال فناوري، توليد صيانتي از مخازن، افزايش ضريب بازيافت و استفاده بيشتر و بهينه‌تر از توان پيمانكاران داخلي از مهم‌ترين اهداف مدل جديد قراردادي صنعت نفت است.

مهدي حسيني، رئيس كميته بازنگري قراردادهاي نفتي با اشاره به اينكه توسعه صنعت نفت نيازمند گسترش روابط بين‌المللي است، گفت: نبايد از گسترش روابط بين‌المللي ترسيد و گمان كرد ما بازنده و آنها برنده هستند؛ اين يك تفكر قديمي و شكست خورده است. وي افزود: استفاده از ادبيات نادرست در روابط بين‌المللي و توقع انجام كارهاي بزرگ اقتصادي مناسبتي ندارد و ما بايد خودمان را براي استفاده از ظرفيت‌هايمان كه در سطح بالايي است، آماده كنيم.

پيش از اين، قرار بود كه كنفرانس رونمايي از مدل جديد قراردادهاي نفتي ايران در لندن برگزار شود، اما وزارت نفت، مكان برگزاري اين اجلاس را به تهران تغيير داد. البته قرار است در ماه‌هاي آينده كنفرانس دومي نيز براي معرفي بيشتر اين مدل قراردادي به سرمايه‌گذاران خارجي در لندن برگزار شود.

پيش‌از اين وزير نفت از احتمال جذب حدود ٣٠ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در قالب مدل جديد قراردادهاي نفتي خبر داده و گفته بود: بخشي از مشكلات صنعت نفت با مدل جديد قراردادهاي نفتي حل خواهد شد.به گزارش ايرنا از وزارت نفت، بيژن زنگنه افزود: مدل جديد قراردادهاي نفتي كه هفتم و هشتم آذرماه (هفته آينده) در سالن اجلاس سران معرفي خواهد شد، بخشي از مشكلات صنعت نفت را حل خواهد كرد.وي اظهارداشت: پيش‌بيني مي‌شود در قالب مدل جديد قراردادهاي نفتي بين ٢٠ تا ٣٠ ميليارد دلار سرمايه جذب صنعت نفت شود.

کد خبر 315274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha