شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

بانک مرکزی سرانجام نرخ رسمی دلار را از مرز ۳هزار تومان عبور داد تا رکوردی تازه در نرخ دولتی این ارز رایج به ثبت رسیده باشد.

دلار

بهاي رسمي دلار در حالي براي نخستين‌بار به 3هزارو2 تومان افزايش يافته است كه بانك مركزي حدود 3‌ماه اين نرخ را در آستانه 3هزار تومان نگه‌داشته بود.در قانون بودجه سال‌جاري بهاي رسمي دلار 2هزار و 850تومان درنظر گرفته شده اما طبق همين قانون بانك مركزي مجاز است كه نرخ شناور مديريت شده را در مورد ارز اعمال كند.

بر همين اساس بانك مركزي از سال گذشته روند تدريجي افزايش نرخ ارز را در دستور كار قرار داده است تا از جمع شدن فنر قيمت جلوگيري كند و فاصله نرخ بازار آزاد و رسمي را نيز كاهش دهد. هنوز فاصله حدود 500توماني تا تك نرخي شدن ارز باقي مانده است چراكه نرخ دلار در بازار آزاد در ماه‌هاي گذشته از محدوده 3هزار و 300تومان به كانال 3هزار و 500تومان رسيده است. رئيس‌كل بانك مركزي وعده داده تا 6‌ماه پس از لغو تحريم‌ها نظام ارز تك‌نرخي در كشور پابرجا شود.

افزايش نرخ رسمي ارز در سال‌جاري با توجه به آرامش نسبي بازار آزاد، با سرعت بيشتري دنبال شد. اين رويه تا شهريور‌ماه سال‌جاري به‌گونه‌اي پيش رفت كه بهاي رسمي دلار از 2هزارو799 تومان در ابتداي سال‌جاري به 2هزارو993 تومان در روز پنجم شهريور‌ماه رسيد. در 5‌ماه ابتدايي امسال بازار آزاد نيز وضعيت آرامي را سپري كرد تا فرصت مناسبي براي افزايش نرخ رسمي از سوي بانك مركزي فراهم شود. در اين فاصله زماني بهاي دلار در بازار آزاد حول 3هزارو300 تومان نوسان داشت و در مقاطعي مسير نزولي را طي مي‌كرد. در اين دوره زماني به واسطه كاهش نرخ ارز در بازار و افزايش آن در بانك مركزي، فاصله 9درصدي ميان اين دو نرخ رقم خورده بود كه كمترين ميزان طي 3.5سال اخير محسوب مي‌شد.

طي 3‌ماه اخير اما شرايط بازار آزاد تغيير كرد و هيجان وارد نوسانات نرخ ارز شد. بهاي دلار آزاد در هفته‌هاي گذشته به 3هزارو600 تومان هم تنه زد تا بانك مركزي شرايط را براي افزايش نرخ رسمي دلار به بالاي 3هزار تومان مساعد نبيند. به همين دليل از 5شهريور‌ماه سال‌جاري تا 4آذرماه نرخ دولتي دلار حدفاصل 2هزارو993 تا 2هزارو997 تومان در نوسان بود. روز پنجشنبه اما بانك مركزي تصميم گرفت بهاي رسمي دلار را از مانع 3هزار تومان عبور دهد.

واكنش بازار آزاد به اين تغيير قيمت، در روز جاري مشخص خواهد شد. شايد اين موضوع براي بازار آزاد نشانه‌اي براي رضايت بانك مركزي از افزايش تدريجي قيمت ارز باشد. سخنگوي دولت اعلام كرده است كه دولت به‌دنبال افزايش نرخ ارز نيست و حتي بهاي دلار در بودجه سال آينده را تغيير نخواهد داد. هم‌اكنون بهاي رسمي دلار 150تومان بالاتر از نرخ مشخص شده در بودجه سال‌جاري است. ميانگين نرخ رسمي دلار از ابتداي سال‌جاري تاكنون 2هزارو931 تومان بوده كه 81تومان بالاتر از نرخ تعيين شده در بودجه است.

جدول

کد خبر 315273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha