یک روز بعد از مذاکرات فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه با ولادیمیر پوتین همتای روسش در مسکو، وزیرخارجه فرانسه سخنانی گفت که نشان می‌دهد موضع پاریس در حال فاصله گرفتن از هم‌پیمانان غربی‌اش در قبال سوریه است.

پوتین

لوران فابيوس با ابراز اميدواري درباره همكاري نزديك كشورها در جنگ عليه داعش در سوريه گفت: دولت سوريه بخشي از جنگ و عمليات نظامي عليه داعش است. او گفت كه دولت دمشق اكنون در اين عمليات نظامي عليه داعش مشاركت دارد و بايد به استفاده از نيروي نظامي سوريه در اين عمليات فكر كنيم.

اين در حالي است كه در همه ماه‌هاي گذشته مقامات غربي از آمريكا تا اروپا همصدا با حكومت‌هاي عربي كه 4سال است براي ساقط كردن دولت بشار اسد تلاش مي‌كنند، هرگونه همكاري با دولت سوريه در جنگ عليه داعش را رد مي‌كردند. حملات‌ماه گذشته به پاريس و روشن شدن ابعاد فاجعه‌آميز فعاليت گروه تروريستي داعش، دولت فرانسه را به تغيير موضع وا داشته‌است. ديدار اولاند با پوتين در مسكو در شرايطي كه دولت‌هاي غربي روسيه را به انحراف از مسير ائتلاف در سوريه متهم مي‌كنند، بخشي از اين تغيير موضع است. اولاند و پوتين در اين ديدار از همكاري نزديك نظامي و اطلاعاتي در جنگ عليه داعش در سوريه خبر دادند.

اولاند هفته گذشته هم در كاخ سفيد با باراك اوباما ديدار كرده‌بود. اما سفر او به مسكو براي ديدار با پوتين، نزديك شدن مواضع فرانسه و روسيه دست‌كم در عمليات نظامي در سوريه را نشان مي‌دهد. همزمان آلمان اعلام كرده كه به درخواست فرانسه در عمليات نظامي عليه داعش شركت مي‌كند. در انگليس اما ديويد كامرون نخست‌‌وزير هنوز نتوانسته موافقت پارلمان براي انجام عمليات نظامي در سوريه را به‌دست آورد. اين موضوع در انگليس مخالفان جدي از جمله جرمي كوربين رهبر حزب كارگر را دارد. آنها مي‌گويند ورود انگليس به جنگي كه ابعاد و اهداف و پايان آن مشخص نيست، زيانبار است.

کد خبر 315272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha