جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

سیدطه باقی‌زاده: فروش «شاهزاده روم» که از ۱۳ آبان‌ماه در سینماهای ایران به نمایش درآمده، در ۳ هفته اول اکران در تهران و شهرستان‌ها از مرز یک میلیارد تومان گذشت.

انیمیشن

اين اثر كه پس از «تهران1500» بهرام عظيمي دومين انيميشن سينمايي ايران است، قصه مستندي از تاريخ شيعه را در قالب پويانمايي سه‌بعدي با تكنيك‌هاي نوين انيميشن‌سازي به تصوير مي‌كشد.شاهزاده روم زندگي مليكا، نوه قيصر بزرگ روم و نواده يكي از حواريون حضرت عيسي(ع) را در حدود 11قرن پيش روايت مي‌كند كه پس از ماجراها و حوادثي، مسلمان مي‌شود و با وجود سختي‌هاي بسيار به عراق مهاجرت مي‌كند و در آنجا به همسري فرزند امام هادي(ع) درمي‌آيد و اينچنين رؤيايش - كه در آن حضرت عيسي او را براي فرزند بهترين خلق خدا خواستگاري كرده بود- تعبير مي‌گردد.

بانو مليكا، كه بعداً نرجس‌خاتون ناميده مي‌شود، همسر امام يازدهم شيعيان و مادر امام عصر(عج) است. ايشان بخش قابل‌توجهي از عمر خود را در روم و در شريعت مسيحي گذرانده است. از همين رو، روايت شاهزاده روم مي‌تواند توجه مخاطبان مسلمان و مسيحي را جلب كند و بنابراين مي‌توان آن را اثري بين ادياني به‌حساب آورد.

داستاني را كه گروه هنر پويا براي انيميشن سينمايي خود انتخاب كرده، يك ملودرام تاريخي است و يك واقعه مستند را روايت مي‌كند. دكتر محمدحسين رجبي دواني و محمود مطهري‌نيا به‌عنوان مشاوران تاريخي با اثر همكاري داشته‌اند و اين موضوع سبب شده تا به ادعاي نويسنده و كارگردان اثر، تمام صحنه‌هايي كه حضرت نرجس در آن حضور دارند كاملاً‌ مستند باشد. هادي محمديان، نويسنده و كارگردان شاهزاده روم، اين فيلم را تلاشي مي‌داند براي آنكه پويانمايي ايراني را در تكنيك گامي به جلو حركت دهد و بازخوردهاي متخصصان و منتقدان حاكي از آن است كه گروه توليدكننده تا حد خوبي به اين مقصودش رسيده است.

محمديان دهه90 را دهه انيميشن ايران مي‌داند و معتقد است پيشينه ادبي و فرهنگي ما، يك برتري نسبي براي فعالان عرصه‌هاي نمايشي در ايران به‌حساب مي‌آيد كه فرصت رقابت با آثار خارجي را فراهم مي‌آورد. وي در توصيف اين مزيت نسبي مي‌افزايد كه تازه‌ترين انيميشن‌هاي دنيا‌ در زمينه داستان حرف تازه براي گفتن ندارند و همان قصه‌هاي تكراري گذشته را با تغييرات جزئي دوباره ارائه كرده‌اند. بنابراين اگر انيميشن ايراني فرصت بهره‌گيري از داستان‌هاي غني مذهبي و ملّي را جدي بگيرد، مي‌تواند مخاطب جهاني را به خوبي جذب كند و در بازار جهاني براي خودش جايگاه خوبي رقم بزند.

هزينه ساخت شاهزاده روم 2ميليارد تومان و مدت‌زمان توليد آن 15‌ماه بوده كه در مقايسه با ديگر آثار داخلي و خارجي مشابه، به‌صرفه‌تر بوده و ركورد تازه‌اي در توليد انيميشن به لحاظ هزينه و مدت‌زمان ساخت به‌حساب مي‌آيد. از افتخارات اين فيلم مي‌توان به دريافت 2لوح تقدير ويژه سي‌وسومين جشنواره فيلم فجر، تقدير ويژه نهمين جشنواره فيلم رويش و تقدير ويژه چهارمين دوره جايزه سينمايي گفتمان انقلاب اسلامي اشاره كرد. به‌گفته حامد جعفري تهيه‌كننده «شاهزاده روم»، اين اثر پيش از نمايش عمومي براي رهبر معظم انقلاب هم به نمايش درآمده و ايشان توليدكنندگان را مورد تفقد قرار دادند.

  • پردازش تصاوير با هزار رايانه

هادي محمديان كارگردان جوان شاهزاده روم بر اين باور است كه مشكل انيميشن ايران دانش و مهارت عوامل نيست. اگر سري به تيتراژ انيميشن‌هاي بزرگ دنيا بزنيم، چند نام فارسي در ميانشان مي‌يابيم كه اتفاقاً كارهاي كليدي هم دست آنها بوده است. او مشكل بزرگ را زيرساخت و سخت‌افزار مي‌داند. براي پردازش نهايي تصاوير سه‌بعدي شاهزاده روم سازندگان مجبور شدند ابررايانه‌هاي 4مجموعه را به‌كار بگيرند. رندر فيلم در مدت 100شبانه‌روز با مشاركت هزار رايانه انجام شده كه به گفته محمديان، چنين مواردي باعث افزايش قابل‌توجه هزينه توليد انيميشن باكيفيت در ايران مي‌شود.

کد خبر 315260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha