همشهری آنلاین: مقامات ارتش آمریکا اعلام کردند حمله هوایی آمریکا به بیمارستانی در افغانستان در ماه گذشته که به مرگ ۳۱ غیرنظامی انجامید، ناشی از ارتکاب خطاهای قابل‌پیشگیری بوسیله سربازان و خلبانانی بود

آن‌ها قواعد مواجهه نظامی را زیر پا گذاشته بودند، و این افراد اکنون از مناصب‌شان معلق شده‌اند و در انتظار بازپرسی قرار دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس این گزارش که در کابل منتشر شد، آخرین توضیحات آمریکا دراین‌باره را به دست داد، اما هنوز پرسش‌های پاسخ داده نشده‌ای درباره حمله به یک بیمارستان با مدیریت بین‌المللی که در معرض گلوله‌باران شدید یک هواپیمایی AC-130 قرار گرفت، باقی می‌مانند. ازجمله پرسش‌ها این است که چگونه این حمله در منطقه‌ای پرجمعیت بر اساس تقاضای یک فرمانده زمینی، ظاهراً بدون نظارت افسران با رتبه بالاتر انجام شده است.

ژنرال جان کمپبل،‌ فرمانده ارشد ارتش آمریکا در افغانستان گفت، این حمله هوایی قرار بود که به‌سوی یک ساحتمان مجاور که به‌عنوان مرکز فرماندهی طالبان به کار رفته بود، هدف‌گیری شود، اما هواپیمای جنگی به ساختمان اشتباه آتش گشوده بود.

او گفت، پس از اختلال کارکرد حسگرهای هدف‌یاب هواپیما، خدمه بر توصیف فیزیکی برای یافتن هدف تکیه کردند. اما هیچ آمریکایی در روی زمین در موقعیتی نبود که بیمارستان را ببیند.

کمپبل که نتایج تحقیقات موازی را خبرنگاران در افغانستان گزارش می‌کرد و صدایش در پنتاگون در واشنگتن شنیده می‌شد، گفت: «این حادثه مصیبت‌بار اما قابل‌پیشگیری به‌طور عمده ناشی از خطای انسانی بود.»

خلاصه‌ای از یکی از تحقیقات که به دست آسوشیتدپرس رسید،‌ نشان داد که شاهدان درباره چگونگی و چرایی دستور انجام این حمله اختلاف‌نظر داشتند. همچنین گفته شد بود که فرماندهی نیروهای ویژه که خواستار این حمله شده بود، و منابع آسوشیتدپرس او را یک سرگرد توصیف کرده بودند، دو روز پیش از حمله مختصات جغرافیایی بیمارستان را دریافت کرده بود، اما شهادت داده بود که یه یاد نمی‌آورد این مختصات را دیده باشد.

بازرسان متوجه شدند که خدمه هواپیما علیرغم عدم مشاهده فعالیت خصمانه در بیمارستاني كه بوسیله پزشکان بدون مرز اداره می‌شد، به حمله ادامه داده بودند. این بازرسی هیچ شاهدی از عملیات طالبان مسلح در آن منطقه نیافت.

کمپبل گفت چندین نفر به علت این حادثه از مناصب نظامی خود معلق شده‌اند و در انتظار بازپرسی جنایی بالقوه یا اقدامات انضباطی اداری هستند، اما او هویت و شمار این افراد را اعلام نکرد.

کریستوفر استوکس،‌ مدیر سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای تند اعلام کرد: «مجموعه هراس‌آور خطاهایی که امروز بیان شد، نشان‌دهنده اهمال شدید از سوی نیروهای آمریکایی و قواعد کاربرد خشونت در جنگ است.»

او در این بیانیه تقاضای این گروه را برای انجام یک تحقیق بین‌المللی مستقل که آمریکایی‌ها تابه‌حال با انجامش موافقت نکرده‌اند، تجدید کرد.

پزشکان بدون مرز مدت‌هاست این امکان را مطرح کرده‌اند که این بیمارستان عامدانه هدف قرار گرفته باشد. آسوشیتدپرس قبلاً گزارش کرده بود که نیروهای نظامی اعتقاد داشتند که این بیمارستان به تصرف طالبان درآمده است و مقامات افغانی در روزهای اخیر این بحث را مطرح کرده بودند که به همین علت این حمله توجیه‌پذیر است. کمپبل به این موضوعات اشاره‌ای نکرد، هر چند که تاکید کرد که انجام حمله اشتباه بود.

بر اساس گزارش بدست‌آمده بوسیله آسوشیتدپرس و توصیف کمپبل، هواپیمای AC-130 مدت کوتاهی پس از گزارش «درگیرشدن نیروها» به منطقه فرستاده شده بود. در نتیجه خدمه هواپیما پیش از پرواز توجیه نشده بودند و فهرستی از تاسیسات محافظت‌شده در یک فهرست «حمله ممنوع» که باید شامل این بیمارستان می‌شد،‌ در اختیار نداشتند.

کمپبل گفت،در طول پرواز اختلال سیستم‌های الکترونیکی هواپیما مانع فرستادن ویدئو یا دریافت ایمیل شده بود. در نتیجه کنترل‌کننده زمینی نیروی هوایی نتوانسته در هدفگیری به هواپیما کمک کند.

کمپبل گفت،در خواست حمله از سوی نیروهای افغان انجام شده بود،اما از طریق یک فرمانده نیروهای ویژه که در فاصله هشتصدمتری ساختمان استانداری قرار داشت و پنج روز بعد تحت حمله قرار گرفته بود، منتقل شده بود.

خدمه هواپیمای َ‍AC-130 مختصات یک ساختمان اطلاعات افغانستان در فاصله 450 متری بیمارستان را داشتند که نیروهای افغان حاضر در آن می‌گفتند در معرض خطر هستند. اما ازآنجایی‌که هواپیما برای اجتناب از برخورد با یک موشک مسیرش را تغییر داده بود، حسگرهای هدف‌گیری‌اش از کار افتاده بودند، و به‌این‌ترتیب هواپیما به‌سوی یک دشت باز هدایت شده بود. بعد خدمه هواپیما برای یافتن هدف درستشان به توصیف فیزیکی فرمانده زمینی تکیه کردند.

بر اساس گزارش نظامی،این هواپیما پیش از آن‌که اشتباهش را دریابد، در طول 29 دقیقه 211 گلوله شلیک کرده بود. گروه پزشکان بدون مرز در طول انجام حمله با پرسنل نظامی اتحاد تماس گرفته بودند تا بگویند «بیمارستانش دارد از هوا بمباران می‌شود».

17 دقیقه طول کشیده بود تا فرماندهان نیروهای ویژه دستور توقف حمله را بدهند. 

کد خبر 315181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha