پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

آب ورودی به سدهای کشور در سال آبی جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵۶درصدی را تجربه کرده است تا جانی دوباره به سدهایی که از کم‌آبی رنج می‌بردند، تزریق شده باشد.

سد

آمارهاي منتشر شده از سوي معاون وزير نيرو حاكي از آن است كه به ميزان 1.4ميليارد مترمكعب به ورودي سدهاي كشور اضافه شده است. به گزارش مهر، رحيم ميداني با بيان اينكه ورودي آب به سدها سال گذشته در زمان مشابه 2.5 ميليارد مترمكعب بود و امسال ۳ ميليارد و ۹۰۰ ميليون مترمكعب شده است، تأكيد كرد: بايد مديريت محافظه كارانه داشته باشيم.

اين آمارها نشان مي‌دهد كه در سال آبي‌جاري يعني از ابتداي مهر تا اول آذرماه افزايش 56درصدي در ورود آب به سدها رقم خورده است. معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا اظهارداشت: ميانگين بارش‌ها از ابتداي سال آبي جاري تاكنون ۶۷ميلي‌متر ثبت شده كه نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد و نسبت به درازمدت ۱۴۸ درصد افزايش يافته است. وي با اشاره به اينكه در برخي سال‌ها براساس آمار ثبت شده پاييز پُر باران داشته‌ايم اما زمستان و بهار خوبي از نظر بارش گزارش نشد، تأكيد كرد:

براساس پيش‌بيني سازمان هواشناسي زمستان امسال از نظر بارش خوب خواهد بود. ميداني ادامه داد:‌ قطعيت پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي ۱۰۰درصد نخواهد بود و احتمال دارد ۴۰درصد به واقعيت نزديك باشد، اما بايد در زمينه مصرف آب آينده نگر باشيم. وي افزود: وضعيت ذخيره آب سدهاي استان تهران هم‌اكنون خوب است و موجودي آب سدهاي كشور نيز ۱۹ ميليارد مترمكعب است.

  • دست و دل‌باز عمل نمي‌كنيم

وي با اشاره به اينكه ذخاير آب سدها مشابه سال گذشته است، گفت:‌ پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد ورودي آب در حوضه آبريز زاينده‌رود مانند سال آبي گذشته باشد و هم اينك آب كشاورزي پاييزه به اين منطقه داده مي‌شود اما نمي‌خواهيم در زمينه تخصيص آب دست و دل باز برخورد كنيم. ميداني با اشاره به اينكه اگر زمستان و بهار خوبي از نظر بارش نداشته باشيم، بارش‌هاي پاييز را بايد براي سال آينده ذخيره كنيم، گفت:‌ بايد مديريت محافظه كارانه داشته باشيم تا مردم در هيچ شرايطي دچار مشكل تأمين آب نشوند. معاون وزير نيرو گفت: 2‌ماه اخير از نظر بارش دوره خوبي بود و اغلب نقاط كشور از بارش بهره‌مند شدند و براي نمونه در بندرعباس هم سدهاي ميناب، شمير و نيام از آن برخوردار شدند و ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون مترمكعب آب وارد مخازن سدهايي مانند سيمره و كرخه شد كه براي شرب استفاده مي‌شود.

  • آغاز مرحله اول رهاسازي آب سدها

يك مقام مسئول در وزارت نيرو از رهاسازي بخشي از آب مخزن سد زرينه رود بوكان به سمت درياچه اروميه خبر داد. به گزارش مهر، افشين اميرپور ديلمي گفت: مرحله اول عمليات رهاسازي آب از سد بوكان با دبي ۷۰ مترمكعب انجام شد. در راستاي اجراي مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه و براساس برنامه زمانبندي تهيه شده، مرحله اول عمليات رهاسازي آب از سد بوكان با دبي ۷۰ مترمكعب از ابتداي آذر‌ماه سال‌جاري انجام شد.

ديلمي افزود: بر اثر وقوع بارندگي‌هاي اخير و افزايش حجم آب ورودي به مخزن سد بوكان به ميزان حدود ۵۵ ميليون مترمكعب بيشتر از پيش‌بيني انجام شده در برنامه منابع و مصارف اين سد و با توجه به بررسي وضعيت حجم مخزن و تحقق پيش‌بيني‌هاي انجام شده براي ورودي به مخزن سد، امكان اجراي برنامه رهاسازي زودتر از موعد پيش‌بيني شده و از اول آذر‌ماه سال‌جاري مقدور شد. وي يادآور شد: با رهاسازي اين ميزان آب، مناطق پايين دست اين سدها تحت‌تأثير قرار خواهند گرفت و به همين دليل مردم محلي بايد در زمان رهاسازي و پس از آن از نزديك‌شدن به حريم و بستر رودخانه‌هاي مربوطه خودداري كنند.

کد خبر 315168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha